D
Daniel 109: Det här handlar ju om en eventuell konflikt mellan två grannar. Det är inte en bygglovsfråga.
9 svar · 2,6k läst
R
Räknenisse: [citat] En god man enligt föräldrabalken (för personer som inte själv kan tillvarata sina intressen, sköta ekonomi osv.) är något annat än en god man enligt samäganderättslagen (när delägarna inte kan enas i besluten rörande den gemensamma egendomen). Olika kriterier för vilka grunder de tillsätts på och olika uppdrag med olika ramar för vilka befogenhter de har.
25 svar · 4,8k läst
B
billy_baver: [citat] "Värdet" består i det pris som du och kompisarna är beredda att betala. Ni får se till att det överskrider transaktionskostnaden.
18 svar · 5,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vill tipsa om Dagensjuridik.se. Det är en sida man prenumererar på. Ett utskick per dag, gratis.Varje dag en ny frågeställning som behandlas, mestadels allmän juridik. Själv tycker jag den är både informativ och rolig.
0 svar · 598 läst
P
Anonymiserad 173289: Huset har stått här sen 70 talet. Bdt är på baksidan, och den har ju tömts varje år i 40 år. Avloppstanken är 2 år och den är godkänd. Har ju tömts 5-6 gånger hittills.
40 svar · 11,3k läst
·
D
Destrier: Om det verkligen hade handlat om brandsäkerhet så har alla de brandingenjörer jag haft ute i diverse brandsäkerhetsärenden varit jättebra. Flera olika kommuner Städschema för trapphus där hyresgästerna själva städar varsin vecka kan kanske också städa bort det mesta....
17 svar · 4,9k läst
K
karlmb: [citat] Tänk om alla entreprenörer gjorde som du, vad mkt pengar vi skulle spara av skattemedel i offentliga upphandlingar...Nu är det mer eller mindre std att man hittar 4 miljoner i oredovisade timmar (Barnsjukhuset på Östra i Gbg) och gör en förlikning på hälften..
12 svar · 7,1k läst
M
Mikaela123: Är det någon som är juridiskt kunnig som vet hur en kommun är skyldig att hantera yttranden från allmänheten i ett samråd? Är kommunen "bara" skyldig att skriva ner vilka yttranden som inkommit? Eller är man skyldig att bemöta/kommentera varje enskilt yttrande?
0 svar · 881 läst
mar-schmidt
mar-schmidt: [citat] Okej, ja jag fick lite känslan av att dom inte riktigt besvarade våra frågor på ett så tydligt sätt, ungefär som att ”det där löser vi längst vägen”. Tack för din tråd och synd att ni blev drabbade. Nu vet du i alla fall att du hjälpt en annan familj att troligtvis inte råka ut för samma sak.
40 svar · 10,4k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Instämmer, dum fråga. Jag är ju själv ful gammal gubbe. Så om jag har synpunkter på någon hänsynslös granne då är jag rökt.
25 svar · 8,0k läst
K
KJFH: [citat] Hej hempularen och tack för ditt svar. Ursäkta att jag inte har svarat tidigare. Tack för att du tipsade om en möjlig lösning på vårat problem med att ansöka om FRmärksplan (är detta korrekt)? Kostnaden är ju vad den är och inget vi kan göra något åt. En annan fråga är att kommunen skall se över hela byggnadsplanen längst en liten men väldigt trafikerad väg där vi
4 svar · 2,8k läst
L
lindahl: [citat] Tack alla för svaren, hon ska prata med familjerätten snarast så utgår vi därifrån.
16 svar · 2,7k läst
blackarrow
blackarrow: Det är lättare att göra det krånglig för vanligt folk än ta tag i problemen med dom stora skumma transaktionerna. Kan bankerna tjäna pengar så ser de mellan fingrarna. Det är värt risken. Se på Swedbank... Är det en slump att Bitcoinkursen steg efter peningtvättskandalerna?
43 svar · 10,7k läst
P
P19pekka: Nu så en fråga äger skogs fastighet med exet är skild nu då men hon menar på att jag ska ta separat försäkring på skogen o hon ska ta sin försäkring man kan ju inte dubbel försäkra ? Nån som vet
0 svar · 880 läst
4integration
4integration: Som parallell till videon ovan så är denna rätt kul :) [MEDIA=youtube]XrY82lHiBy0[/MEDIA]
126 svar · 62,6k läst
·
S
steve5432: Det viktigaste är ju att det är ett bra underarbete och att det är lika slätt och fint som innan och att mönstret är detsamma. Att det är nyansskillnader tror jag du får leva med. Ett tips är att gå över de gamla stenarna med högtryck, det ligger säkert lite smuts på dem... Ser det ut som en pajas har lagt det med ojämnheter, mellanrum etc får de ju återställa det professionellt
2 svar · 941 läst
E
elmont: Den som underhåller vägen är den som har behov av den och nyttjar den dvs den som fått servitutet . Nyttjar man inte vägen så kan man ju inte behöva underhålla den
12 svar · 3,6k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Det är skillnad på att äga vägen och att äga marken som vägen ligger på. Vägen tillhör den som byggt den och underhåller den. Om vägen byggdes för länge så handlar det bara om underhåll. Om ni är två som använder vägen får ni komma överens om hur underhållet ska skötas och betalas.
16 svar · 4,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du måste ju tala om hur stor räntan ska vara annars antar väl företaget att den är 0 %.
6 svar · 4,0k läst
R
Robot2.0: [citat] Trovärdigt råd då du aldrig köpt något från Anslut.... Lika roligt som alla som säger att Biltema är skräp som går sönder direkt och i nästa andetag säger att dom aldrig skulle köpa något därifrån.
27 svar · 11,0k läst
·
T
ToRy: Hej Filureen, och välkommen till BH. :) Jag tror du lyckats med att inte bara svara i fel tråd utan i processen även gjort dagens trådlyft. :D Hoppas du hittar rätt tråd! (y) Mvh, ToRy
27 svar · 5,3k läst
M
McStewart: Vad du tillåts göra och inte framgår av skrivelsen i avtalet. Om du lägger upp texten så kan du få en tolkning.
5 svar · 2,4k läst
J
Jensa86: Så som jag har förstått det så rent juridiskt så tror jag inte det är något problem egentligen. Det som skulle hända om personen säljer och nästa ägare motsätter sig det är ju att han har någon annans ägda byggnad på sin tomt som han inte får röra rent juridiskt. Hade det där gått till domstol hade resultatet nästan garanterat blivit att det antingen blivit ett servitut eller
1 svar · 1,4k läst
N
Nuntia: [citat] Om du får ok från miljöförvaltningen, så kan jag inte se nåt problem. Finns nog inte nåt prejudikat, är väl från kommun till kommun i så fall.
5 svar · 7,1k läst
jac
jac: Antagligen krävs inloggning men Sydsvenskan hade en artikel om problemet med skenskrivningar idag: https://www.sydsvenskan.se/2019-06-01/okand-flyttar-in-ett-vaxande-problem
367 svar · 94,2k läst
·
useless
useless: Att man inte använder en tjänst betyder inte att man har sagt upp avtalet. Men hela den här historien är lite suspekt, så det är tveksamt om TS hade behövt betala något oavsett teknikaliteten med ändringen i tjänsten.
65 svar · 18,0k läst
S
Sebastian Bob Andersson: Nu är detta äntligen ett minne blott. Efter att ha tagit upp problemet med Arn så ville ComHem göra en deal. Dom gick med på att korta bindningstiden till 11 månader, jag behöver alltså betala 7 månader som jag ej kan utnyttja. Sedan gjorde jag en deal med hon som flyttade in att hon får ta över abbonemanget om jag betalar hälften, och det gick hon med på när bindningstiden inte
12 svar · 1,4k läst
Å
åk-lagarn: [citat] Bor man 80m från en belyst väg bor man ej mörkt!
198 svar · 52,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det är som du antyder, att de överlappar varandra i funktion. Men utställningen är att betrakta som kommunens färdiga förslag, medan förslaget fortfarande är under bearbetning vid samrådet. Under samrådet går det således att påverka en del, vid utställningen är det i princip bara möjligheten att stoppa/fördröja via överklagande som återstår (vilket iofs kan leda till
10 svar · 2,8k läst
harry73
harry73: Nej den sanden är nog inte så lämpligt i slänten. Jag ser problemet. Om slänten grävdes medans kommunen ägde tomten, kan man ta en diskussion med kommunen om hur det ska lösas på bästa sätt och vem som ska betala det. Just nu verkar det som att kommunens sand kommer på er tomt och kommunen grävde slänten innan ni köpte fastigheten. Rent juridiskt skulle det inte förvåna mig om ni
7 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.