Hej!

Vi har bott i vårt Eksjöhus c:a två och ett halvt år. Nu har värmepumpen (Nibe 750F) börjat strula (Varnar för ett felaktigt delta mellan två givare) och vår kontrollenhet som sköter kommunikationen med styrdonen har lagt av - Vilket medför att vi i nuläget börjar få rätt kallt i vissa rum).

Jag har kontaktat Eksjöhus per telefon och blir vidareskickad till en "ansvarig". Jag har ringt denna ansvarige ett antal gånger och skrivit e-post utan svar.

Frågor.
Vilka garantirättigheter har jag?
Om jag har garantirättigheter, vem är det som står för min garanti? Eksjöhus? Rörfirman? Byggfirman?

Har jag bara 2 års garanti på värmesystemet i huset?

Hur gör jag för att enklast etablera kontakt med Eksjöhus, det börjar bli kallt och jag måste reda ut detta innan den riktiga kylan kommer.

Hoppas på lite vägledning från er här på forumet.

MVH

John och Titti.
 
Nibe har längre garanti än två år. På Nibe´s hemsida kan du se vilken firma du ska kontakta.
 
Immobil Immobil skrev:
Nibe har längre garanti än två år. På Nibe´s hemsida kan du se vilken firma du ska kontakta.
Tror inte att Nibe kommer att bry sig.

Vanligtvis är det den som har sålt och installerat värmepumpen som får stå för garantier (som lagen kräver).

I det här fallet verkar dock TS ha avtal med en husbyggnadsfirma. Min uppfattning är då att TS ska kontakta husbyggnadsfirman som han/hon hade kontrakt med. Husbyggnadsfirman får sen ta kontakt med den som har installerat värmepumpen för att kolla om det är ett garantifall.

Kanske ska man också ha serverat värmepumpen för att garantin ska gälla.
 
S
E Ewald skrev:
Tror inte att Nibe kommer att bry sig.

Vanligtvis är det den som har sålt och installerat värmepumpen som får stå för garantier (som lagen kräver).

I det här fallet verkar dock TS ha avtal med en husbyggnadsfirma. Min uppfattning är då att TS ska kontakta husbyggnadsfirman som han/hon hade kontrakt med. Husbyggnadsfirman får sen ta kontakt med den som har installerat värmepumpen för att kolla om det är ett garantifall.

Kanske ska man också ha serverat värmepumpen för att garantin ska gälla.
Varför yttrar du dig om något du inte har någon aning om? Garantin brukar i de flesta fall vara en utfästelse ifrån tillverkaren. Sen kan det finnas speciella fall där en återförsäljare eventuellt åtagit sig mer generösa garantier.

Vad tror du händer om återförsäljaren går i konkurs? Finns det inga garantier då? Självklart finns det ändå. Då vänder man sig till tillverkaren direkt och åberopar garantin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Varför yttrar du dig om något du inte har någon aning om? Garantin brukar i de flesta fall vara en utfästelse ifrån tillverkaren. Sen kan det finnas speciella fall där en återförsäljare eventuellt åtagit sig mer generösa garantier.

Vad tror du händer om återförsäljaren går i konkurs? Finns det inga garantier då? Självklart finns det ändå. Då vänder man sig till tillverkaren direkt och åberopar garantin.
Vad jag förstår är det i regel den man har avtal med som man ska vända sig till.

Sen är det ju oklart vad som är fel eller om det är något fel på värmepumpen. Det kan vara fel inställningar osv.

Det är ju så att en värmepump också måste vara fackmässigt installerad för att den ska fungera rätt.
Det är väl kanske någon som måste åka ut och titta vad som är fel och det borde vara den som har installerat värmepumpen om det ska gå på garanti.

Men såklart kan TS ringa till Nibe och prata med dem och sen skriva här vad som har hänt. Kanske skickar Nibe ut en tekniker, vem vet. Så det är bara att prova.
 
Redigerat:
Citat från Nibe´s hemsida:
När du köper en ny värmepump från NIBE ingår tre års garanti och sedan tre års NIBE Trygghetsförsäkring. Det vill säga totalt 6 år med full trygghet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Citat från Nibe´s hemsida:
När du köper en ny värmepump från NIBE ingår tre års garanti och sedan tre års NIBE Trygghetsförsäkring. Det vill säga totalt 6 år med full trygghet.
Ja, men vanligtvis så har man ju en genomgång av anläggningen när man tar den i bruk. Då överlämnas också driftinstruktioner och en driftpärm till kunden. Där brukar det bland annat finnas information om vem man ska kontakta när det blir något strul.

Tor på en tysk sida berättade de att Nibe i Tyskland bara lämnar garanti när produkterna köpes där och om Nibe respektive deras partner har gjort en idriftsättning. Kanske samma sak i Sverige?

Sen krävs det troligtvis också att man har gjort service varje år (ingen aning).

Men då borde TS egentligen veta vem man ska vända sig till.

Har man inte gjort det allt ska man i första hand väl kontakta den som har sålt hela huset (och värmepumsanläggningen). Oklart vad som står i alla avtal.

Lite oklart också vad som finns (pärmar etc.) Att driftinstruktioner har överlämnats borde man också ha kontrollerat vi slutbesiktningen.

Men man kan såklart alltid ringa till Nibe. Nyfiken hur det blir.
 
Redigerat:
Bart Bart skrev:
Nike har inga krav på service. [länk]i

Börja med att vända dig till ett av deras auktoriserade serviceombud och ta det vidare därifrån.
Okej, låter mycket bra.

Ja, och just vem som är ombud dvs vem som ska kontaktas borde ju stå någonstans. Ofta är det ngn rörfirma, troligtvis den som har installerat anläggningen.
 
Verkar smart.

Nu får vi bara hoppas att en av dem står för garantin och alla åtgärder som krävs för att få fart på värmepumpen igen :-).
 
Om installatören gjort rätt och skickat in alla papper så är pannan registrerad hos Nibe. Så prata med ngn som gör service på Nibe.
 
Låter som sagt bra. Jag kommer bara ihåg vissa trådar. Då verkar ju t.ex. Nibe t.ex. kräva att en installatör gör en felanmälan. Inte konstigt.
Kanske är inte alla problem garantinfall.

Minns bara här t.ex.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68551.msg722061#msg722061

", jag kontaktade nibes support efter att ha vart i kontakt med min installatör flera gånger efter han var dit och luftade om systemet, vilket tog väldigt lång tid att få dit han också då han skickat annat folk för att mäta flöde o.sv som verkar se bra ut...
Men Nibes support trycker på att min installatör ska göra en felanmälan, och han pratar med dom men det händer ingenting?"

Så då skulle jag säga om nu TS ringer till en auktoriserad serviceombud är det inte säkert att den även står för kostnaden. Man måste ju komma fram till att det är något fel som går på garanti.
Men smart om man kan ringa till Nibe för att i alla fall få tag på någon som borde känna till just den där värmepumpen.
 
Ok. Bra fart i tråden!! Tack för engagemang.

Ska kontakta husleverantören och Nibe imorgon. Återkommer med mer info.

Genomgång av pannan är gjord vid överlämnandet av huset. Maskinen skall vara servicefri sånär som dammsugning av filter vilket har gjorts i enighet med tillverkarens rekommendationer...
Får detta felmeddelande på pumpen (bifogar bild)
 
  • Digital display med ett felmeddelande om misslyckad givarkalibrering från en värmepumpsstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.