Jag bor i villa och har servitut för vatten och avlopp på grannens tomt. Nu måste detta bytas och när vi gräver visar det sig att grannen har byggt ett garage över mitt servitut.

Vi behöver nu göra dyrare lösningar för att slippa riva garaget.

Min fråga är nu: vem av oss ska stå för dessa merkostnader?
 
Grannen. Om servitutet är giltigt får inte grannen bygga över ledningarna.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Kommunalt eller nån annan lösning? Servitut och att ibland kanske dela på nåt är det värsta som finns. Det blir alltid nå krångel. Det bästa är om man kan bygga bort sånt där men det är ju inte alltid möjligt såklart.
 
J Jobe19 skrev:
Jag bor i villa och har servitut för vatten och avlopp på grannens tomt. Nu måste detta bytas och när vi gräver visar det sig att grannen har byggt ett garage över mitt servitut.

Vi behöver nu göra dyrare lösningar för att slippa riva garaget.

Min fråga är nu: vem av oss ska stå för dessa merkostnader?
Grannen borde aldrig ha fått bygglov, med sett sådant servitut.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Det där beror ju lite på, tror jag.

Om det i servitutshandlingen finns ett angivet område där du får lägga dina rör, så får grannen inte bygga någonting i det området.

Men i äldre servitut kan det vara formulerat som att man har rätt att dra ledningar över grannens tomt, utan någon närmare specifikation om var på tomten rören skall gå. Om då röret skall dras om så får du dra det var det är enklast och billigats för dig, och efterfsom garaget nu står där, så finns det någon annan vär som idag är mer optimal. En alternativ tolkning av ett sådant ospecifcerat servitut skulle kunna var att grannen överhuvudtaget inte får bygga någonstans på sin tomt, men det faller på sin orimlighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där beror ju lite på, tror jag.

Om det i servitutshandlingen finns ett angivet område där du får lägga dina rör, så får grannen inte bygga någonting i det området.

Men i äldre servitut kan det vara formulerat som att man har rätt att dra ledningar över grannens tomt, utan någon närmare specifikation om var på tomten rören skall gå. Om då röret skall dras om så får du dra det var det är enklast och billigats för dig, och efterfsom garaget nu står där, så finns det någon annan vär som idag är mer optimal. En alternativ tolkning av ett sådant ospecifcerat servitut skulle kunna var att grannen överhuvudtaget inte får bygga någonstans på sin tomt, men det faller på sin orimlighet.
Håller inte riktigt med om det. Har man ledningar som en gång är nedlagda på en viss plats så brukar det vara rätt att komma åt och underhålla sin befintliga ledningssträckning man har.
Kanske kan variera beroende på exakta formuleringar, men ofta står rätt att underhålla och i alla fall i officialservitut skulle jag tro att det är underförstått.

I de flesta fall skulle mitt tips vara att grannen får välja mellan att lösa så du kommer åt ledningen eller betala merkostnaden för att dra runt den annan väg. Om annan väg är mycket längre eller har opraktiska krökar som innebär mer komplicerat och dyrt underhåll i framtiden kanske det blir gränsfall.

OM det är ett lokaliserat servitut och ni enas om att flytta ledningarna på grannens bekostnad, kom då ihåg att även ändra så du har servitutsrätt på den platsen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man får inte försvåra underhållet av servitutet, att bygga garage över ledningarna är inte OK. Grannen skall stå för extrakostnaderna.

Jag hoppas servitutet var inskrivet, så grannen inte kan hävda att han inget visste?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Det finns nog en del frågor som bör besvaras. Är det ett konventionellt servitut som är inskrivet? Finns det en plan för området, i så fall bör servitutsområdet vara prickmark som inte får bebyggas. Vet ni om garaget har bygglov, om det har det så kan kommunen ha gjort ett fel. Hur många år är det sedan garaget byggdes? Reagerade inte du eller den som ägde huset när garaget byggdes på att det byggdes på servitutsområdet.

Troligen är det så som de flesta här bedömer att grannen har gjort fel som byggt på servitutet och därmed bör stå för kostnader som det medför.
 
wildeside
Hur mycket dyrare kan det bli att dra rören runt grannens garage?
Jag skulle ta kostnaden själv och vara tacksam att jag har fått servitut att dra mina rör över grannens mark och behålla grannsämjan.
 
harry73
Avlopp kan vara lite komplicerat att dra om. Man vill ha rätt fall och helst så rak som möjligt.
Vatten eller el är mindre problematisk.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hur mycket dyrare kan det bli att dra rören runt grannens garage?
Jag skulle ta kostnaden själv och vara tacksam att jag har fått servitut att dra mina rör över grannens mark och behålla grannsämjan.
Om sprängning blir aktuellt för att dra ny rörgrav blir det inte billigt.
 
Minns en tråd för ett tag sedan där den trådens TS mycket väl kunde varit denna trådens TS:s granne. :D Vill minnas att det då handlade om att bygga ett garage/carport på mark där grannen hade servitut på ledningar...
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
wildeside
P Per i Hamrånge skrev:
Om sprängning blir aktuellt för att dra ny rörgrav blir det inte billigt.
Ja troligen har grannen byggt garaget på berg?
 
wildeside wildeside skrev:
Ja troligen har grannen byggt garaget på berg?
Ja. Eller så finns berget 70cm under marken....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.