Byggahus.se

Blir jag byggherre?

1. H
    Medlem · 42 inlägg

Heinel

Medlem
    Hej!

Det ringde en tjänsteman på kommunen för ett tag sedan och sa att de håller på att avsluta gamla ärenden. Han ville att jag skulle signera papper på ett uthus som flyttats på min fastighet. Detta gjordes tydligen 2013 och jag köpte huset 2016. Se brev:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3ECB54FA-1D36-4C37-9645-78F741F45D0B.jpeg

Jag känner mig inte helt bekväm med att skriva under. Räknas jag som byggherre bara för att jag äger huset? Eller borde brevet skickas till föregående ägare? Jag har ingen koll på projektet i avseende på de punkter som framgår i brevet.

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 434 inlägg

huggan

Medlem
    Det kan nog stämma att det blir ditt ansvar att se till att ärendet avslutas. Dock ska du ju inte själv skriva under om du inte kna intyga dessa saker med gott samvete varav du bör förra ägaren skriva under.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Du ska absolut inte intyga saker du inte har kunskap om eller utfört själv!

Mycket slarvigt av kommunen att komma sex år senare med en sån begäran. Kommunen borde väl ha kvar några papper från den tiden. Inte ditt fel om förre ägaren inte skickat in signerad kontrollplan.

Skriv tillbaka att du inte kan underteckna och be kommunen ta kontakt med förre ägaren. Välkomna också kommunen att göra ett platsbesök och kontrollera själva om de vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.