Juridik
hempularen: Det är en ganska vanlig tolkning av reglerna. Det handlar dels om att dina arbeten kan störa entreprenaden, det går inte att i förväg bedöma hur stor störningen blir, men det räcker ju att infarten är blockerad i 10 minuter av en leverans till din del av projektet, så kan det innebära extra kostnader för entreprenören. Men det gäller även försäkringar. Antag att huset brinner
Tungbetong: [citat] Ok, då förstår jag. Den lösningen hade jag varit väldigt nöjd med. Där värmedetektorn är placerad hade du inte kunnat ha en rökdetektor utan att få larm varje gång du lagar mat. Rökdetektorer reagerar vid en viss koncentration av aerosoler i luften, huruvida det är rök eller vattenånga har mindre betydelse. Det finns numera spisvakter som man kan installera själv. Dessa
-MH-: Utfarten på väg 'a' mynnar så småningom (via stamfastighetens rättigheter) till den samfällda vägen. Tycker man borde kunna få officialservitut på detta. Annars se om du kan byta bort ditt skidsspårservitut till ett nytt, det är väl samma markägare ser det ut som. Markplättens värde torde vara lägre än startkostnaden för en lantmäteriförrättning, så kom med ett förslag till
Hemmakatten: Har flyttat tråden "Ta bort reklamskylt, företags skyldighet" till Övrigt, övrigt off topic.
Hemmakatten: Har flyttat tråden Tolkningsfråga till Övrigt, övrigt off topic. Passar bättre där.
Springhunter: [citat] [citat] Jag vet, men det var inte det jag skrev. Det jag skrev var att mätningen blir inte bättre än det underlag du har och ska sätta ut efter. Så tar du en punkt med 4,5 m fel från registerkartan kan du sätta ut den med centimeterprecision, men den kan fortfarande ligga (åt helvete) fel mot där gränsmarkeringen ska vara. Hittar du en fysisk gränspinne, ja då har du ju ett
Patty: [citat] Förlåt sent svar. Det gällde 3 rum och hall på totalt 45 m2, men jag målade inte utan tapetserade.
Martin3000: Ja, fast det känns ändå rimligt att säljaren får stå både för ny vara och merkostnad! :) Vi gör det mesta själva, kom att tänka på det härom dagen när jag la golv att det blir rätt kostsamt om något under inte håller måttet.
kungcoopa: Skönt att det verkar ordna upp sig!
Dan_Johansson: [citat] Foldern riktade sig till folk med utskänkningstillstånd, Systembolaget har nog egna riktlinjer, men jag håller ju med om att det är lite tvetydigt ... Du får mängdrabatt om du köper med dig spriten hem, men inte om du ska dricka den på plats ...
fredand44: Enormt tack för förklaringen hur man räknar! Snacka om klantigt av mig. Ja då verkar det hur som helst som om det är lite mysko med siffrorna i alla fall. Mvh Fredrik
bartfysio: [citat] Det var så säljaren skrev i frågelistan (han är dansk)
SMachnow: Hejsan, Skulle vara jättespännande att höra hur det gick med detta? //Stefan
TheGame: När jag hade en lite lägenhet kopplade jag in vatten från kranen i rummet och hängde tvättmaskinens avlopp på toakanten. Kanske sån lösning säljaren använt sig av :D
Paxman: Min fru har ett bra ord för den typen av beteende: "fisigt". Det är utomordentligt fisigt av ditt ex att behålla ritningarna till huset, oberoende av anledning. Just nu äger du huset, men det kommer du ju inte att göra för evigt. Huset kommer har flera ägare efter dig, och de skulle givetvis ha glädje av originalritningarna. Ditt ex "straffar" inte bara dig utan även alla kommande ägare
cjnilsson: Den här tråden behöver bilder på maskinerna
Daniel0907: [citat] Okej. Bra förslag. Ska prova dra det emot entreprenören.
kindvall: TS, igen, för att göra det tydligare för alla: Vem äger marken som vägen går på? Det "nya grannen" kan göra i första hand är ju att skaffa ett servitut som ger rätt att ta väg över de fastigheter vägen går på. Sen är det ju nästa sak att han ska gå in som delägare av själva vägen. Och det kan ju regleras på olika sätt till olika kostnader. Problemet är väl att nye
Hemmakatten: Ingen mer diskussion om utländska hantverkare. I morgon kommer jag att rensa i tråden. /moderator
Troberg: [citat] Pellets.I framtiden troligen markvärme, med pellets för att ta topparna. Det är ett hus med ganska mycket insida i förhållande till ytterväggen, och välisolerat, så det är inte så farligt dyrt att värma. Många innerväggar är massiva och gjorda av 20 cm tjocka stockar, och resten är oftast 15mm plywood med gips, några få är bara dubbelgips. Så, värmen från husets mitt
Bettan74: Det låter som ett spännande projekt! :) Hur har det gått?
hsd: Handsåga är till står del teknik, vass såg och en gnutta envishet
Åsa Lund: Arvodet är tänkt att täcka bland annat entreprenörens kostnader för att redovisa ekonomin... Dvs hans egen tid. Den har han inte rätt att ta betalt för.
hempularen: Om ytan gränsar til en väg, så kan du ofrivilligt bli med i en vägförening för den vägen. Och som påpekats högre upp. Om marken i detaljplanen ex. är satt som parkmark, så får du troligen inte neka eller hindra allmänheten tillträde, ens om den ligger nära ditt hus. Då bör det å andra sidan inte vara möjligt att köpa marken från kommunen.
Salsan: [citat] Jag ska läsa det igen, men det var bindande att vi byggde med husföretaget när vi skulle starta. Inte att vi skulle bygga inom en viss tid. Nu har vi lagt ner det, betalat kostnaderna som uppkommit och försöker sälja tomten.
mexitegel: En del värmepumpar har också ett installationsval i menyerna som gör att brinepumpen går oavbrutet ett tag för att få ur den sista luften. Men är det inte ordentligt luftat med större pump först hjälper det föga.
TheGame: Allt fixar du lätt själv. Känns ju lite att komma efter 8år med sånt här som känns som allmän underhåll fix :)
Cheesen: Kan ju inflika att stuggrannens servitut var sex meter, det vart för smalt när han skulle in med 24meters ekipaget på vintern när det kommit lite snö. Kom inte runt i kurvan. Nu är det 8 meter vill jag minnas.