Hej

Jag har tagit över en gård av mina föräldrar och min blivande fru vill att vi skall äga boningshuset och logarna tillsammans och jag håller med för att hon har ganska mycket pengar som hon vill lägga in i huset själv (gamla bostadsvinster)+att hon vill känna sig delaktig. Men marken är hon inte intresserad av att äga.

Vad kan vi göra? Vi kan ju stycka av bostadshuset och logarna från marken och äga det tillsammans men det kostar ju att stycka av minst 50000 kr + 10 månaders väntetid.

Finns det något annat sätt ?

Hej
Blir nog svårt att bara äga specifika delar av en fastighet utan att blanda in lantmäteriet etc

Lättast och bäst och billigast är väll att hon köper in sig på hela fastigheten
Man behöver ju inte dela 50-50 utan om hon inte vill ha med marken att göra, Så ge henne bara halva värdet av det ni vill skall ingå
(dvs hon kanse bara blir ägare till 30% av hela fastigheten om det motsvarar 50% av värdet på det ni vill skall ingå )

Gå sedan till en jurist som kan skriva ett bra papper på vad som skall ingå i det hon äger och hur det skall hanteras den dag ni inte är överens längre

Herr hatt

Ett Äktenskapsförord borde väl vara lösningen?
Det är ju åtminstone ett avtal mellan makar, eller blivande makar, i vilket det bestäms att egendom (i ert fall marken) som tillhör en av makarna ska vara dennes enskilda egendom.

En jurist bör, som sagt, kontaktas, även om det finns lite mallar att hitta på nätet hur man kan skriva.

Om husen står på samma fastighet som "ägorna" så blir det struligt att dela. Om hon då bara skall vara delägare i byggnadenrna, så blir det byggnader på ofri grund. Det gör ex. att de inte ingår om du säljer fastigheten.

En mycket enklare och renare lösning är om ni ordnar så ni båda blir 50/50 ägare av hela fastigheten, inkl ägorna. Om hon inte vill köpa in sig med så mycket pengar, så kan ni ordna det med ett skuldbrev. Du lånar ut den del av köpesumman som gäller för resten.

men oavsett hur ni lägger upp det så hoppas jag att du har koll på vad som händer om ni skulle skiljas. Om ni inte har något äktenskapsförord, så delas alla tillgångar lika mellan er i händelse av en skillsmässa. oavsett hur ni äger det idag.

• Gilla
Rick.
  • Laddar…
Så ni vet så fick jag gården som enskild egendom i gåvobrevet.

Måste ju gå att lösa på ett smidigt sätt. Ber en mäklare komma och värdera gården med mark och även utan mark.

Att ta reda på värdet kan ju LRF mm.

R Rick. skrev:
Det kan göra saken ännu struligare. OM du då säljer en del av den enskilda egendomen så ni bli lika ägare av den, så finns en risk för sammanblandning av enskild och giftorättsegendom, varvid det enskilda ägandet faller. Det kan räcka att en summa pengar som skall vara enskilda mellanlandar på ett gemensamt konto, så är de inte längre enskild egendom.

Det kan också ge motsatta problem. Om ni skiljer er, och har ordnat den här delningen utan att spräcka ditt enskilda ägande. Så får du behålla hela din del intakt. Den del hon har köpt av dig, blir då giftorättsgods, som du har rätt till hälften av, vilket kanske inte var avsikten.

Kontakta en jurist.

• Gilla
Rick. och 1 till
  • Laddar…
R Rick. skrev:
Vill du eller vill du inte att statusen av enskild egendom ska upphävas?

Du riskerar att få andra konsekvenser än du avser om inte någon som verkligen kan detta tittar på de avtal som ni tänker göra? Att börja med att peta i att DELVIS ändra i ägandet av enskild egendom är som upplagt för att trampa i fallgropar. Kan få andra konsekvenser än du avsett om du inte låter någon som kan detta titta på ert upplägg först.
Skulle vara försiktig även med att någon ska "lägga in pengar" på annat sätt än ägande utan att ha kollat konsekvenserna av det först.

Angående styckning så tänk på att både värde och användbarhet av "bara mark" och "bara hus" kan skilja mycket från en sammanhållen enhet, beroende på vad för gård det handlar om. Vad händer om det i en ev. bodelning av huset inte finns pengar att köpa ut för t.ex.?

Om det handlar om att kunna placera pengarna för att få del i värdeökning av fastigheten kan ni avtala på något annat sätt om hur man ska ge en kompensation för detta vid en ev. framtida skilsmässa?

Vad du än gör stycke inte av skulle jag säga.

Gård med 3 (4) hektar mark går under lantbruks så du har lättare på flera olika kanter med avdrag och kan skapa vilket företag som helst där utan att driva en bondgård och kunna utnyttja att dra bort moms och annat.

Jag är nu långt ifrån expert på detta så kan säkert säga lite fel men håller med Räknenisse.

Räkna på husens värde och dela upp dom 50/50 som någon tidigare sagt och sen får hon ta en mindre % för hela gården för att kompensera att hon bara har intresse av husen.

• Gilla
Rick.
  • Laddar…
Fast damen ifråga kanske bara tänker lite baklänges..............varför vill hon inte äga hälften av allt bara? Hon lär ju ändå inte kunna ta med sig halva huset i händelse av något.............

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det är väl inte ovanligt att stycka av hus o tomt med lite inägor, vet att grannarna gjorde något liknande.

Och det är inte omöjligt att totala värdet ökar, för de som är intresserad av att köp skog (om det nu är en skogsgård) eller köpa mark, har oftast ett hus att bo i (det är oftast grannen som köper skogen).

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hur stork mark pratar vi om?

är det värdet för mark försumbart i relation till resten?

Stycka av! Ett år är väl inget att bråka om i sammanhanget, ni kan ju ändå bo där under processen. Det finns ingen bra ordning där hon bara kan äga del i huset och inte jordbruket om det ligger i samma fastighet.

Hur man ska stycka är en annan fråga. Bedriver du verksamhet i uthusen är det bra om de är en del av jordbruksfastigheten, men ska det gå att sälja som hästgård i framtiden är det bättre om de och lite hagmark är en del av bostadsfastigheten.

Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.