Hej!

Kan någon hjälpa mig vad som gäller för mig mär jag vill sätta upp en friggebod på 14,6M2,
Min tilltänkta plats ligger 20m från sjön och 5m från grannens fastighet.

Jag har skickat in en ansökan om strandskyddsdispans till kommunen och allt verkar vara OK tills min granne säger att den försämrar hans sjöutsikt från sitt köksfönster som finns på hans gavel.(Han har ju fri sjöutsikt från hela sin framsida på sitt hus, där han har sin altan).
Till det hela var det riktigt tätt med träd som jag har tagit bort på min tomt för att få plats med friggeboden,(Det blev riktigt bra).

Kan han verkligen stoppa min friggebod med strandskyddsdispans, bara för han har haft sjöutsikt från sitt köksfönster i 2 veckor?
Eller vad gäller om grannens sjöutsikt?

Hoppas det finns någon som kan ge mig några goda råd!

Jag tror din grannae har "rätt"att klaga om den ligger så pass nära som 5m från hans tomt och dessutom kan förstöra hans utsikt. Även om han har "mer" utsikt från andra delar av tomten...

Grannmedgivande brukar krävas vid bygglov.

Ja, rätt att klaga har han ju alltid iof :) Sen är frågan om han får sin vilja igenom. Jag kan inte riktigt se att det faktum att du får rätt att bygga närmre vatten än normalt skulle ge honom rätten att putta bort din friggebod längre in eller på någon annan placering på din tomt. Du har ju inte byggt för nära honom om man så säger.
Vi hade ett liknande fall med vårat hus där vi placerade balkongen över prickmark. Efter några turer så fick vi rätt att bygga den till slut.

Du behöver inget medgivande från granne när du bygger 5m från tomtgränsen.

Det är bara att köra på! Visst kan grannen överklaga bygglovet. Ställ friggeboden på plintar för säkerhets skull så kan du flytta den om det mot förmodan skulle behövas.

Vad jag har hört så behövs det inte bygglov för friggebodar på max 15kvm, max 3 meter hög och om det står mer än 4,5 m från tomtgränsen så behöver du inte heller grannes medgivande, bara om den står närmare än 4,5 meter.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=41493

Det är dock aldrig roligt att hamla iblåsväder med din granne, så du kanske har en annan plats på tomten som passar bättre, det är dumt att bli ovän med sin granne för en sådan här sak...

- M

Ja det kanske är 4.5m....kolla upp gränserna och placera din friggebod "rätt"

Fast problemet här är väll inte bygglovet utan strandskyddsdispensen som grannen överklagat? Bygga på strandskyddat område utan dispens, ja då kan man lika gärna gratulera grannen direkt. :)

joflopp skrev:
Fast problemet här är väll inte bygglovet utan strandskyddsdispensen som grannen överklagat? Bygga på strandskyddat område utan dispens, ja då kan man lika gärna gratulera grannen direkt. :)
Nu kan jag inget om standskyddsdeispensen, men i mina öron så låter det som något som grannen inte har med att göra alls, utan något som görs upp mellan sökande och kommunen, har svårt att tänka mig att en granne kan på verka strandskyddet något. Men som sagt vad vet jag...

- M

Grannens "förstörda" utsikt lär inte hindra byggnadsnämden från att ge dig bygglov. Det är inget skäl för att neka nån att bygga

Tack för alla svar!

Jag kan ju förtygliga mig lite.

Grannen har inget att göra med strandskyddet, det är godkänt och klart, kommunen har godkänt placeringen från insänd sittuationsplan över tomten. Det är nog natuevårdsverket som kan överklaga.

Grannen har ju enbart reagerat på placeringen pga sin sjöutsikt, som han har haft i ca 2 veckor- tidigare fanns det ingen för honom.

Tack på förhand

Precis, och det är därför jag menar att inte har något att säga till om med din friggebod. Borde så inte var iaf. Om det inte funnits prickmark så hade han ju inte haft någon mandat angående din friggebod, därför tror jag inte heller att han kommer att komma någonstans i detta fall.

Om de nu är så att grannen har utsikt endast för att du nyligen sågat ner träd så ska de ju inte vara några problem. Men om han haft utsikt sedan tidigare så kan jag förstå hans reaktion. Jag är själv i en sits där grannen ska bygga ett trädgårdskjul. Han kommer att ta massor med utsikt över sjön samt solnedgången totalt under vintertid. Det var ju trots allt pga utsikten som jag bygger mitt hus på just den här platsen. Han skulle ju aldrig sätta skjulet så att det stör honom själv.... Tråkiga situationer att hamna i.

P Per72 skrev:
Grannens "förstörda" utsikt lär inte hindra byggnadsnämden från att ge dig bygglov. Det är inget skäl för att neka nån att bygga
Man har inte rätt till sin utsikt!

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Man har inte rätt till sin utsikt!
Har man rätt att svara i en 12 år gammal tråd? ;-)

• Haha
  • Gilla
SarB och 6 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Har man rätt att svara i en 12 år gammal tråd? ;-)
Oj, sorry, men, ja när den dyker upp i nyhetsflödet. Min text gäller fortfarande enl boverket! Kanske nån annan har samma problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.