4 293 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Säljare glömt beställa grundmålning..
Sida 1 av 2
Har beställt en fjällstuga från en husleverantör, som ska levereras nästa vecka. I kopia på leveransavropet som vi erhöll finns ej punkten grundmålning med, vilket vi ursprungligen beställde. Säljaren verkar helt sonika glömt lägga till denna detalj på beställningen som skickades till hustillverkaren. Nu kommer vi få en obehandlad fjällstuga som ska stå höst, vinter och vår i den svenska fjällvärlden, innan ev målning kan ske nästa år. Säljaren viftar lite obekymrat bort med att panelen inte kommer ta någon skada "vanliga trästammar står ju ute hela året utan ta skada" var bla en kommentar vi fick.
Vad kan vi kräva i detta fall? Eller får vi ta detta på kontot "otur i processen" och så får vi nöja oss med att målning sker isf nästa år, när väder och klimat tillåter det, då självklart på säljarens ansvar och kostnad.
Alla synpunkter är välkomna.
Vad kan vi kräva i detta fall? Eller får vi ta detta på kontot "otur i processen" och så får vi nöja oss med att målning sker isf nästa år, när väder och klimat tillåter det, då självklart på säljarens ansvar och kostnad.
Alla synpunkter är välkomna.
Trät tar inte skada av att vara omålat över vintern.
Tack för alla svar, det ger en lugnande känsla i kroppen. Grundmålning är betald, säljaren har lovat att lösa situationen till våren. En rejäl tvätt samt grundmålning, alternativt att de istället målar direkt. Vi har funderat på falu rödfärg, vilket inte behöver grundmålas (vill jag minnas).
Ska du ha Falu rödfärg är det snarare en fördel att det inte är grundmålat eftersom slamfärg inte fäster på grundfärg av annan sort. Var en tråd om detta nyss.
Träet kommer inte att ta skada av att stå över vintern heller, speciellt inte i fjällen.
Träet kommer inte att ta skada av att stå över vintern heller, speciellt inte i fjällen.
Falu rödfärg bör grundmålas.Z Zeed skrev:
Grundfärgen gör man genom att spä vanlig falu rödfärg med vatten.
Som någon annan skrev, om ni vill ha Falu Rödfärg så se till att de grundmålar med Falu Rödfärg, du kan inte måla Falu Rödfärg på "vanlig" färg utan bara på slamfärg.
Falu Rödfärg är för övrigt en fantastiskt fin färg som inte alls går att jämföra med någon oljefärg eller akrylatfärg i någon faluröd variant. Det blir inte alls samma färg eller lyster i den.
/N
Falu Rödfärg är för övrigt en fantastiskt fin färg som inte alls går att jämföra med någon oljefärg eller akrylatfärg i någon faluröd variant. Det blir inte alls samma färg eller lyster i den.
/N
För slamfärger brukar det tom vara rekommenderat att låta fasaden stå ett år omålad.
Inga problem med obehandlat trä som många andra skrivit. Falu rödfärg är grymt tacksamt att stryka på. Kör på.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Falu rödfärg fastnar inte på hyvlat virke.
Så är fasaden hyvlad får du använda annan färg.
(Hoppas jag har fel, men en granne skulle måla med slamfärg, men fick lasera istället då det tydligen inte fastnade).
Så är fasaden hyvlad får du använda annan färg.
(Hoppas jag har fel, men en granne skulle måla med slamfärg, men fick lasera istället då det tydligen inte fastnade).
Det är inte riktigt korrekt. Jag gissar att du sett röda timmerhus.