Har beställt en fjällstuga från en husleverantör, som ska levereras nästa vecka. I kopia på leveransavropet som vi erhöll finns ej punkten grundmålning med, vilket vi ursprungligen beställde. Säljaren verkar helt sonika glömt lägga till denna detalj på beställningen som skickades till hustillverkaren. Nu kommer vi få en obehandlad fjällstuga som ska stå höst, vinter och vår i den svenska fjällvärlden, innan ev målning kan ske nästa år. Säljaren viftar lite obekymrat bort med att panelen inte kommer ta någon skada "vanliga trästammar står ju ute hela året utan ta skada" var bla en kommentar vi fick.

Vad kan vi kräva i detta fall? Eller får vi ta detta på kontot "otur i processen" och så får vi nöja oss med att målning sker isf nästa år, när väder och klimat tillåter det, då självklart på säljarens ansvar och kostnad.

Alla synpunkter är välkomna.

Trät tar inte skada av att vara omålat över vintern.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Det kan tom vara lite till fördel då virket har möjligheten att bli lite mer torrt innan målningen, naturligtvis beroende på hur torrt det är från början.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det blir kanske ett extra moment med att tvätta bort smuts innan du målar, det är allt. Men det hade ju varit samma om den står grundmålad över vinternt. Har ni betalt för grundmålningen?

Om du ser det positivt kan du grunda trät ordentligt. Vad ska huset målas med? Har själv inte så mycket övers för fabriksgrundat.

Tror som flera innan mig att det kan vara en fördel om det nära inpå.
En tvätt och målning nästa sommar blir bra då fasaden satt sig och blir tät.

Tack för alla svar, det ger en lugnande känsla i kroppen. Grundmålning är betald, säljaren har lovat att lösa situationen till våren. En rejäl tvätt samt grundmålning, alternativt att de istället målar direkt. Vi har funderat på falu rödfärg, vilket inte behöver grundmålas (vill jag minnas).

Ska du ha Falu rödfärg är det snarare en fördel att det inte är grundmålat eftersom slamfärg inte fäster på grundfärg av annan sort. Var en tråd om detta nyss.
Träet kommer inte att ta skada av att stå över vintern heller, speciellt inte i fjällen.

• Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Z Zeed skrev:
Tack för alla svar, det ger en lugnande känsla i kroppen. Grundmålning är betald, säljaren har lovat att lösa situationen till våren. En rejäl tvätt samt grundmålning, alternativt att de istället målar direkt. Vi har funderat på falu rödfärg, vilket inte behöver grundmålas (vill jag minnas).
Falu rödfärg bör grundmålas.
Grundfärgen gör man genom att spä vanlig falu rödfärg med vatten.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som någon annan skrev, om ni vill ha Falu Rödfärg så se till att de grundmålar med Falu Rödfärg, du kan inte måla Falu Rödfärg på "vanlig" färg utan bara på slamfärg.

Falu Rödfärg är för övrigt en fantastiskt fin färg som inte alls går att jämföra med någon oljefärg eller akrylatfärg i någon faluröd variant. Det blir inte alls samma färg eller lyster i den.

/N

Tack för all input, det lutar åt att vi låter husleverantören ombesörja slutmålning med slamfärg direkt och hoppar ev. annan grundmålning.

För slamfärger brukar det tom vara rekommenderat att låta fasaden stå ett år omålad.

Inga problem med obehandlat trä som många andra skrivit. Falu rödfärg är grymt tacksamt att stryka på. Kör på.

Falu rödfärg fastnar inte på hyvlat virke.
Så är fasaden hyvlad får du använda annan färg.
(Hoppas jag har fel, men en granne skulle måla med slamfärg, men fick lasera istället då det tydligen inte fastnade).

Det är inte riktigt korrekt. Jag gissar att du sett röda timmerhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.