6 987 läst · 38 svar
7k läst
38 svar
Friggebod sitter ihop med grannens garage
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 834 inlägg
Håller med @harry73 om att väggen rimligen ska ses som gemensam.
Och om inget annat än den väggen ska bytas är det väl bara att stämpa och staga upp på respektive sida och byta den. Är det främst grannen som har nytta av den nya väggen blir det väl dennes ansvar att lösa det hela, men för grannsämjans skull kan väl TS vara med på ett hörn.
Har svårt att tänka mig att bygget blir så mycket enklare av att först riva TS bod, vare sig den sen ska byggas upp igen eller inte. Och det låter därtill som om grannen söker en enkel utväg på TS bekostnad, men det är kanske att övertolka det hela.
Och om inget annat än den väggen ska bytas är det väl bara att stämpa och staga upp på respektive sida och byta den. Är det främst grannen som har nytta av den nya väggen blir det väl dennes ansvar att lösa det hela, men för grannsämjans skull kan väl TS vara med på ett hörn.
Har svårt att tänka mig att bygget blir så mycket enklare av att först riva TS bod, vare sig den sen ska byggas upp igen eller inte. Och det låter därtill som om grannen söker en enkel utväg på TS bekostnad, men det är kanske att övertolka det hela.
Medlem
· Västernorrland
· 2 047 inlägg
Problemet är väl att boden egentligen är felplacerad? Så jag ser väl helst att ni pratar med varandra om hur ni kan underlätta för varann? För jag antar att det är svårt för TS att få stöd från kommunen gällande det hela om inte papper finns på placeringen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 047 inlägg
Om den har stått där i 40 år och båda fastighetsägarna var ense när det sattes upp så blir det väl inte "fel" nu bara för att man har en annan åsikt om vad man tycker är lämpligt idag.VidarH skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 047 inlägg
Det finns två vägar ut ur detta. Antingen så hjälps ni åt och löser problemet, eller så kommer du farandes med juridik, nekar grannen att tillträda din tomt för underhåll osv osv och då får du till slut inte behålla din bod ändå.
Liknande trådar
-
Jag ska byta ut en del strömbrytare i huset ock då passa på att sätta in nya kontakter då för då kan man ju köpa dom här som båda delarna sitter ihop
El -
Hur sitter detta avlopp ihop?
Kök -
Bygga med bygglov som sitter ihop med attefallstillbyggnad
Tillbyggnad -
Hur sitter detta vattenlås ihop?
Vatten & Avlopp -
Radhus som sitter ihop med grannarna via garage
Fasad