BirgitS
BirgitS: [citat] Ja, man har för många områden i landet ökat på snölasten efter en del fall av tak som rasat in.
27 svar · 4,7k läst
M
-MH-: [citat] Försvinner vart? Den ingående fastigheten är kvar och har fortfarande samma rättigheter och skyldigheter. Hur ägaren får tag i pengarna spelar inte någon roll. Hur gör du med de sparade pengar för att byta taket som "försvinner" vid ny ägare av villan?
12 svar · 4,0k läst
G
GargamelSE: [citat] Var inte det jag sa. Utan när det gällde målningen så var de ute i bra god tid innan och meddelade en ungefärlig vecka de skulle måla, vilket de inte brukar göra när det gäller lägenhets-grejer som t.ex. ventilationsrengörning.
49 svar · 6,3k läst
Villa vista
Villa vista: Denna är klurig. Skriv till entreprenören att du kräver att felet avhjälp, han har normalt (vill jag minnas) två månader på sig att åtgärda felet. Du har annars rätt att åtgärda felet på entreprenörens bekostnad. Denna del är dock sur då du måste anlita ny hantverkare för detta betala och kräv kostnaden av entreprenören.
1 svar · 790 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Problemet här är att det egentligen inte är ett nät, utan två. Dels TS hus med eventuella uthus, dels den samägda brunnen med pump. Hade brunnen bara servat TS fastighet hade det nog varit lugnt.
37 svar · 7,7k läst
Villa vista
Villa vista: Börja med att läsa ABS 09 noga det är troligen det dokument som tydligast definierar vad som har avtalats. Vidare, som tidigare sagts förefaller det sig som att ni har löpande räkning vilket innebär att kalkylen max får överskridas med 15% totalt. dock exklusive eventuella tilläggsbeställningar/ändringar som ni beställer. Dessa kostnader regeras ej mot ursprunglig kalkyl. Var noga
6 svar · 3,5k läst
wildeside
wildeside: Det här kan du och kommunen gotta er i så vet ni vad PBL säger om det. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/ Inte så svårt att hitta vad det är för lagar och regler som gäller.
4 svar · 3,1k läst
·
S
samordnarnoutlook.com: [citat] Jo visst. Sannolikheten är väl också stor att fler än TS drabbats (grannar, vägförening etc)
76 svar · 41,7k läst
·
G
GargamelSE: [citat] Beror på parkeringen, ibland backar jag in för att få en fri sida på förarsidan. ibland kör jag in för att skapa större yta mellan 2 bilar för båda förarna. Och oftats där det är möjligt så kör jag igenom parkeringen, så blir jag stående med nosen ut på andra sidan av raden.
50 svar · 22,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Visst, tråden är sju år gammal. Men oavsett det så kan man lära sig av äldre trådar. Och ämnet är ju fortfarande högaktuellt.
15 svar · 4,2k läst
M
Manfreds: Generellt är det kommunen som är strandskyddsmyndighet, om det inte även berörs av andra områdesskydd då faller det på länsstyrelsen. Så förmodligen har kommunen löst det med dispens.
20 svar · 4,3k läst
·
D
Daniel666: Att hon tröttnar för jag jobbar för mycket? det har säkert hänt många gånger i historien.. hon visste vem jag var när vi träffades. Snickare är inget yrke för mig. Det är ett sätt att leva en livstil. Drömmer om mått, bräder taklutningar o bärighet mm är tredje generationens hantverkare.. i min värd det viktigaste jobb som finns.. vart skulle alla andra ha sina verksamheter i
41 svar · 5,6k läst
B
Byggdjuret: En jurist som säger sig vara säker på att vinna eller att han skulle kunna dra tillbaka sitt medgivande... Det låter inte som någon jag skulle anlita Fast han menade att han säkert skulle vinna... För det är den ända vinnaren. :)
88 svar · 18,3k läst
R
Räknenisse: Då borde arrendet i sin helhet, så som det ser ut idag vara ett bostadsarrende. De finns det ganska begränsade möjligheter för markägaren att säga upp. Så det är förmodligen en följd av någon myndighetsutövning i sammanhang med plangenomförandet som ts möjlighet att disponera marken förändras. Låter som det i vart fall är en lantmäteriförrättning i något skede och den borde
7 svar · 3,1k läst
P
Pånytt: [citat]
37 svar · 13,0k läst
J
John_Anders: Är ämnet fortfarande aktuellt? Jag har bra koll på detta efter egen erfarenhet av flytt och husköp i UK.
12 svar · 4,1k läst
P
Pappa1986: [citat] Ok. Stort tack för svar. Ska ta med oss det du skriver om vi väljer att gå vidare med fastigheten :D
2 svar · 1,1k läst
Grillen
Grillen: [citat] Jag visste att det var ett stort bolag men inte att dom fanns på flera orter då han jag pratade med och som utförde jobbet var VDn i Gävle så trodde jag från början att det var han som var högst upp. Men det fanns folk ovanför honom också som reagerade annorlunda på mitt klagomål. Jag hade inte ens tänkt tanken på att klaga på facebook, även om man hänger runt en hel del
38 svar · 9,1k läst
H
hempularen: Det beror på ni har några särkullsbarn. Om man är gift, en dör. Då gör man först en bodelning mellan dödsboet och den efterlevande. Allt giftorättsgods delas 50/50. Alla tillgångar är giftorättsgods, såvida det inte finns ett äktenskapsförord, eller att en part har ärvt eller fått tillgånjgar, där det i testamente/gåvobrev specifikt står att det skall vara enskild egendom.
14 svar · 7,2k läst
T
Tottan: Det hela löste sig fint. Kontaktade kommunen och en kille kom hem med någon sökare som kunde hitta de två tomtrlr som bakats ner så de inte längre syntes. Med detta är den delen av problemet löst.
20 svar · 10,4k läst
B
bgaKng: Kommunen debiterar samfälligheten för vatten så kostnaden för vatten ligger med i vår budget. I och med detta ligger den budgeterade kostnaden med i samfällighetsavgiften. En gång om året läser vi av mätarna och efter att ha räknat ut varje medlems förbrukning kommer vi fram till hur mycket varje medlems avgift ska justeras upp eller ner för att matcha deras egentliga förbrukning.
4 svar · 3,2k läst
L
Lane: Som ovan skriver. Det kan även vara att andra möjligheter blir oproportionerligt mycket dyrare, t ex att sprängning krävs. Eller att planlösningen inte går att få ihop på ett bra sätt vid utbyggnad av befintligt hus. Dessa två fick vi igenom våran utbyggnad på, det var dock att bygga på prickmark men antar att särskilda skäl är särskilda skäl.
3 svar · 2,1k läst
G
gww: Har glömt svara. Jag hittade en billigare lösning än att byta panelen som lossnat. En verkstad limmade. Det är ändå en gammal bil och det sitter kvar nu efter nära ett år. Entreprenören ersatte verkstadsjobbet. När allt var återställt hade trottoaren som infarten mynnar ut i, hamnat lite högre men de löste även det, en extrafyllning en bit in på infarten
11 svar · 3,5k läst
E
elmont: Eller så åker du och köper ett långt måttband på Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/mattband/mattband-161042/ och går in på "Min fastighet" på lantmäteriets hemsida och ser efter hur långt det är från "nästa" gränsmarkering och mäter själv fram vart "pinnen" ska stå. Det kommer då att fela max någon cm och inte vara juridiskt
15 svar · 5,6k läst
A
Avemo: Hoppas kan man givetvis. Men om Telia är ok med att betala en del i föreningen så låter det ju som att det kan lösa sig till det bättre. Jag antar att de flesta medlemmar åker mer än sex gånger så mycket på vägen än vad telia gör.
5 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Om här finns några oklarheter i kontraktet om ad och hur detta skule åtgärdas. Så bör du anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. han kan få en varning eller avregistreras. Mäklaren är skyldig att se till att avtalet ni skriver på är klart utan tvetydigheter. Och har mäklaren ex. lovat åtgärderna muntligen, och sedan inte sett till att detta finns i kontrkatet, så är
13 svar · 10,5k läst
J
jgaben: [citat] Ja de har fönstren öppen sommar som vinter:rofl:
37 svar · 13,6k läst
H
hempularen: man kan ju alltid skriva i avtalet att även hyresgästen skall säga upp 3 månader innan. Men hyresgästen har ändå rätt att flytta ut efter bara en månads uppsägningstid.
4 svar · 2,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om det slutar med att rören måste gå under eller så nära huset att det inte går att gräva i framtiden: Lägg en kulvert där avloppsrör och vatten ligger inskjutna. Då går det i alla fall att byta utan att gräva i huset.
8 svar · 1,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: @hajnor Som hur jag tänker, och uppfattar er situation, så tycker jag du börjar få tankar som enligt mig är helt rätt, och då tycker jag alternativ 2 är sämst. Men det är noga och viktigt att jag påpekar, och att du tänker på, att jag är inte du, och jag har inte full koll, insyn och insikt i just er situation. Så mina råd och tankar är inte mer värda än så, det man tycker är
110 svar · 36,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.