Byggahus.se

Enskilt vatten var bara ett borrat hål

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis köpt ett gamalt hus. I alla papper så i och med köpet så står detta om vattnet

Renoveringar: Sedan förra besiktningen gjordes har fastighetsägaren borrat egen brunn
    Vatten och avlopp: Enskilt vatten året om, grävd egen brunn

Nu har det visat sig att vi delar vatten med grannen och att det tas från en vattentäkt som ligger mellan våra tomter. Har hittat att föregående ägare har borrat ett hål men det är tomt förutom vattnet i botten. Alltså har vi inte enskilt vatten som alla papper säger. Pratade med ett företag som jobbar med brunnar och fick ett vilt uppskattat pris på ca: 50.000 kr att installera en pump/övrigt arbete som behövs för att ta den i bruk.

Min fundering nu är om det är någon mening att ta detta vidare, har vi nog att gå på och är det i så fall mäklaren eller förra ägaren som är ansvariga?

• Laddar…
  2. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Jo visst har ni enskilt vatten. Det betyder bara att det inte är kommunalt vatten.

• Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    "Enskilt vatten" betyder inte att ni äger en egen enskild brunn utan betyder istället att ni inte har "allmän" vattenförsörjning.

4. M
    Medlem Nivå 3
    Beskrivningen lämnar en del att önska eller är rent av missvisande, som vanligt med skrået mäklare men vattnet leveras inte från en kommunal vattentäkt, dvs enskilt, inte att ni har en egen vattentäkt som endast ni nyttjar.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Ja jäklar. Varför kunde inte mäklaren förklara det så lätt när jag ringde och ifrågasatte. Men fortfarande så stör jag mig på denna mening "Enskilt vatten året om, grävd egen brunn", just där förstår man det som att det är den egna brunnen det enskilda vattnet tas från.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är väl inte så otydligt? Det står grävd brunn under vatten och avlopp samtidigt som det står att det finns en borrad brunn. Möjligen går det att ifrågasätta detta med "grävd egen brunn" Är det du, grannen eller båda som äger den? Enskilt vatten är det även om det delas med grannen.

Vad är det som föranleder frågan? Är det problem med tillgång eller kvalitet på vattnet?

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Vem äger brunnen? Vems fastighet ligger den på?

8. M
    Medlem Nivå 3

Håller med att annan tolkning är svår att göra men ni vet hur det är med mäklare. Duger endast till att lägga upp bilder på hemnet, kan varken något om fastighetsrätt eller byggteknik.

9. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Jag tror nog att mäklaren antar att man läser på lite när man köper ett hus.

Om man vill ha dricksvatten brukar man exv fråga om det är taget vattenprov. Speciellt om det inte står "kommunalt vatten och avlopp" :)

10. S
    Medlem Nivå 1
    Vi känner även den f.d. ägaren till grannhuset som bodde när det borrades. Anledningen var att de behövdes en egen brunn då dom var 15 personer som bodde i huset, dom hävdade även att dom hade tagit den i bruk så från vår sida har vi hela tiden under köpet trott att vattnet kom från en brunn på vår gård.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Det är på en åkerkant som tillhör en bonde. Vi har som papper på att vi får nyttja den brunnen.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Det är första gången vi köpte ett hus, vilket är gammalt och i behov av renoveringen så vi undersökte allt tyckte vi för att försäkra oss om att det är ett bra hus, men vattnet missade vi tyvärr. Har beställt för att göra vattenprov så hoppas på att det ser bra ut.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 19
    Är ni 15 personer nu? Har ni något problem med vattnet?
    Här låter det ju som att de farit med osanning. Men det spelar dels roll precis hur orden fallit. Dessutom om det skulle leda till en konflikt är problemet att kunna bevisa vad som sagts om det inte finns skrivet.

Har du talat med säljaren? Hur ser han/hon på det hela?

14. S
    Medlem Nivå 1
    Det var ett företag som ägde huset innan oss och det var dom som var 15 personer. Vattnet lägger av vid tid och otid, och för att få igång det så behöver grannen starta om systemet i deras hus, antagligen får systemet in luft så att pumpen går varm och slår av.

Har bara pratat med Mäklaren och kände att jag ville veta lite mer speciellt om det är säljaren eller mäklaren som står för ansvaret innan/om man tar det vidare.

15. Appendix
    Husägare · Nivå 10
    Jag vågar påstå att det här ligger helt under din undersökningsplikt.
    Du har köpt ett hus. Grattis. Nu har du något att underhålla och göra till ditt eget :)
    Men till skillnad från andra boendeformer kräver det väldigt mycket ansvar och kunskapsinhämtande. Eller... Stor plånbok