8 286 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Dödsbo utan registrerad ägare
Med hjälp av den informationen bör det vara hyfsat enkelt att få fram personnumret. SpännandeMarcus_L skrev:
Om det är sonen som avlider 19950522 så står personnumret i dödboken (både i söklistan och på "fliken").Marcus_L skrev:
Se på f-n!, jag tittade bara på innehållet i fliken, inte på flikens namn.. Jag har skickat persnr till Jante, jag hittade även två av sonens barns namn när jag kikade i Arkiv Digital (gratis förra helgen) de var "tyvärr" döttrar, inte för att det är något fel med det, men döttrar har en förmåga att byta efternamnsvartöra skrev:
Jag kunde inte hitta dessa töser i dödsboken med dessa födelsedatum så om de lever är de ca 80 år.
Har man deras förnamn och födelsedatum så kommer man långt med sökningar på ratsit och liknande. Sen kan man kolla i äldre folkräkningar hur länge de bodde kvar hemma osv. De som avlidit kan man ofta hitta i sökningar på gravar och i dödsboken.Marcus_L skrev:
Se på f-n!, jag tittade bara på innehållet i fliken, inte på flikens namn.. Jag har skickat persnr till Jante, jag hittade även två av sonens barns namn när jag kikade i Arkiv Digital (gratis förra helgen) de var "tyvärr" döttrar, inte för att det är något fel med det, men döttrar har en förmåga att byta efternamn
Jag kunde inte hitta dessa töser i dödsboken med dessa födelsedatum så om de lever är de ca 80 år.
Finns minst en i livet och damen är 78Marcus_L skrev:
Se på f-n!, jag tittade bara på innehållet i fliken, inte på flikens namn.. Jag har skickat persnr till Jante, jag hittade även två av sonens barns namn när jag kikade i Arkiv Digital (gratis förra helgen) de var "tyvärr" döttrar, inte för att det är något fel med det, men döttrar har en förmåga att byta efternamn
Fortsättning följer....
//Jante
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tror vi alla vill får veta hur allt fortlöper
Tack
Tack
Bästa svaret
Jante skrev:
Ni bör begära släktutredning via arkivet där bouppteckningen ovan finns förvarad. Ärendet förefaller mig inte vara särskilt stort. Landsarkivet debiterar per timma, och det kommer troligen inte att kosta er mer än kanske max en tusenlapp.Jante skrev:
1. Resultatet av denna utredning blir en lista över alla delägare som antingen är i livet eller som har avlidit utan arvtagare. Av utredningen framgår också hur de är släkt till varandra.
2. Nästa steg är säkerställa att egendomen inte har blivit upptagen i någon arvtagares bouppteckning sedan den fotograferade 1941. Ska tilläggas att man efter avlidna utan känd tillgång ibland upprättar dödsboanmälan istället för bouppteckning.
3. Med hela överblicken klar kontaktar ni sedan personligen respektive nu levande arvtagare plus kammarkollegiet, som förvaltar allmänna arvsfondens rättigheter för sådana rättmätiga delägare som avlidit utan arvtagare. Tillsammans med dessa upprättas tilläggsbouppteckning för varje avliden person som vid något tillfälle varit delägare utan att ägandet blivit upptaget i bouppteckning.
4. Resultatet av dessa tilläggsbouppteckningar blir att alla nu levande rättmätiga delägare (och/eller allmänna arvsfonden) står juridiskt rustade att besluta om försäljning av fastigheten. Detta sker med vanliga köpehandlingar, som tillsammans med hela bunten tilläggsbouppteckningar sänds till inskrivningsmyndigheten för lagfart.
5. Simsalabim! Ni står som nya ägare till markbiten.
Proceduren kostar mer tålamod än pengar, och är egentligen inte särskilt invecklad. Men för att vara på den säkra sidan bör ni kontakta sakkunnig jurist eller mäklare för att upprätta korrekta handlingar enligt steg 3 och 4. Lycka till!
Inte särskilt komplicerat alls. Gjorde själv hela proceduren med en vägsnutt.B billy_baver skrev:Ni bör begära släktutredning via arkivet där bouppteckningen ovan finns förvarad. Ärendet förefaller mig inte vara särskilt stort. Landsarkivet debiterar per timma, och det kommer troligen inte att kosta er mer än kanske max en tusenlapp.
1. Resultatet av denna utredning blir en lista över alla delägare som antingen är i livet eller som har avlidit utan arvtagare. Av utredningen framgår också hur de är släkt till varandra.
2. Nästa steg är säkerställa att egendomen inte har blivit upptagen i någon arvtagares bouppteckning sedan den fotograferade 1941. Ska tilläggas att man efter avlidna utan känd tillgång ibland upprättar dödsboanmälan istället för bouppteckning.
3. Med hela överblicken klar kontaktar ni sedan personligen respektive nu levande arvtagare plus kammarkollegiet, som förvaltar allmänna arvsfondens rättigheter för sådana rättmätiga delägare som avlidit utan arvtagare. Tillsammans med dessa upprättas tilläggsbouppteckning för varje avliden person som vid något tillfälle varit delägare utan att ägandet blivit upptaget i bouppteckning.
4. Resultatet av dessa tilläggsbouppteckningar blir att alla nu levande rättmätiga delägare (och/eller allmänna arvsfonden) står juridiskt rustade att besluta om försäljning av fastigheten. Detta sker med vanliga köpehandlingar, som tillsammans med hela bunten tilläggsbouppteckningar sänds till inskrivningsmyndigheten för lagfart.
5. Simsalabim! Ni står som nya ägare till markbiten.
Proceduren kostar mer tålamod än pengar, och är egentligen inte särskilt invecklad. Men för att vara på den säkra sidan bör ni kontakta sakkunnig jurist eller mäklare för att upprätta korrekta handlingar enligt steg 3 och 4. Lycka till!
Klicka här för att svara