73 006 läst ·
214 svar
73k läst
214 svar
El-buren golvvärme i badrum funkar ej - konflikt med elektrikern
Jag kan ju i denna tråd se följande inlägg:T Tornhill 2 skrev:Så KAN man ju göra - om man inte vill ha några kunder.
Annars kan man ju fråga beställaren hur det ser ut och om den inte vet och inte vill kolla, så får man överdimensionera och skriva avtal på att den (beställaren) tar ansvaret.
Inte särskilt svårt - eller hur?
Det är väl därför jag köper en HANTVERKARE för 600:- / timme, som begriper förutsättningar och möjliga problem, inte någon jag plockar från gatan för 100:- / timme.
Om huset är byggt 2018 kan en elektriker säkert komma undan med att man "normalt dimensionerar enligt blablabla", men om huset är gammalt, då bör elektrikern begripa att isoleringen under källargolvet kan vara dålig och fråga, informera och friskriva sig.
Det är till stor del det jag betaler för. Vilken idiot som helst kan installera ett elvärmegolv och få det bra och säkert ibland. En duktig hantverkare begriper när det kan bli problem och gör dessutom, i genomsnitt, en säkrare installation än idioten.
Därför är det ok att betala en duktig hantverkare mer.
Sen finns det tyvärr de som tar betalt som duktiga hantverkare, men är idioter...
/ Hälsningar, Fredrik
1. Betalar man inte hantverkaren med en vd lön kan beställaren skylla sig själv.
2. Om inte jobbet är bra ska man anmäla till den starka konsumentlagen som inte kräver betalt av hantverkaren.
3. Sedan ska beställaren kunna förstå ohmmätning och hur man kopplar in elgolvet utan termostat.
4. Man får absolut inte blanda in försäkringsbolaget. Då tar polisen dig.
5. Det är inte värmen som är problemet utan fukten i ett oisolerat golv. Men det behöver man inte upplysa kunden om.
6. Övriga problem går också bra att skylla på kunden.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Problemet med lagen är inte att de slipper betala. Det är att förlorar hantverkaren i rätten och det är för mycket pengar sätter han företaget i kk. Men det är intefel på kkl utan andra lagar och saker.S Sprängkilen skrev:Jag kan ju i denna tråd se följande inlägg:
1. Betalar man inte hantverkaren med en vd lön kan beställaren skylla sig själv.
2. Om inte jobbet är bra ska man anmäla till den starka konsumentlagen som inte kräver betalt av hantverkaren.
3. Sedan ska beställaren kunna förstå ohmmätning och hur man kopplar in elgolvet utan termostat.
4. Man får absolut inte blanda in försäkringsbolaget. Då tar polisen dig.
5. Det är inte värmen som är problemet utan fukten i ett oisolerat golv. Men det behöver man inte upplysa kunden om.
6. Övriga problem går också bra att skylla på kunden.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilket försäkringsbolag du har som ver hjälpa till utan att man behöver göra nånting själv. Som dessutom har experter som man kan få prata med när som.
Jag gissar att med ditt badrum så upptäcktes något efter att var klart och du hade tagit badrummet i bruk. Men du måste ha gjort nått rätt när du valde klantverkare. Du valde några som hade försäkring
Det är ett av de största försäkringsbolagen. Övertygad om att de stora bolagen har liknande hantering.B Byggdjuret skrev:Problemet med lagen är inte att de slipper betala. Det är att förlorar hantverkaren i rätten och det är för mycket pengar sätter han företaget i kk. Men det är intefel på kkl utan andra lagar och saker.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilket försäkringsbolag du har som ver hjälpa till utan att man behöver göra nånting själv. Som dessutom har experter som man kan få prata med när som.
Jag gissar att med ditt badrum så upptäcktes något efter att var klart och du hade tagit badrummet i bruk. Men du måste ha gjort nått rätt när du valde klantverkare. Du valde några som hade försäkring![]()
Jag betalar in premier för min försäkring, så gratis är det inte.
Dessutom skiljer olika försäkringsbolag för typ av metoder och lösningar mot vad försäkringarna täcker.
Alltså måste man ibland ringa och kolla upp före byggstart eller efter ett ev köp av hus/lägenhet.
Alltid skadeanmälan vid skada. Det är försäkringsbolaget som utreder skadan.
Naturligtvis måste man kolla upp att byggföretaget har ansvarsförsäkring.
I mitt fall var badrummet klart när skadan upptäcktes. Men hade skadan upptäckts tidigare hade skadeanmälningen gjorts då om det hade blivit tjafs med byggföretaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden