3 678 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Tingsrätten
Sida 1 av 2
Hej, vi ska till tingsrätten med byggfirman som har totalförst vårt hus, (riktig fall för fuskbyggarna).
Vad är era bästa tips inför rättegången?
Berätta gärna , hur ladde ni fram era bevis ? Vilka vittnen och bevismaterial använde ni?
Vad är era bästa tips inför rättegången?
Berätta gärna , hur ladde ni fram era bevis ? Vilka vittnen och bevismaterial använde ni?
Inte alltid besiktningsmannen är opartisk dessvärre. Så dennes vittnesmål skulle jag ta med en nypa salt. Ibland är det besiktningsmän som orsakar problemet eftersom de inte är opartiska.S Stadsfiskalen skrev:
Det spelar ingen roll om besiktningsmannen är partisk eller inte. Han är en del av TS försvar och är sakkunnig inom ämnet. Det TS eventuella besiktningsman anmärker på får ju domstolen senare undersöka och se vem som har gjort fel i den här renoveringen.H husbygge2 skrev:
Det är en stor renovering, som ett företaget skulle sköta helt och hållet , dvs inga andra är inblandade.
Företaget har inte gjort 1cm rätt i sitt arbete. Både vår besiktningsman och hans besiktningsman har skrivit djupgående rapporter som är till vår fördel.
Det gick 9månader utan att företaget avslutade arbete och det som var påbörjat är katastrof fel(inga små fel)
Vi känner att lagen är på vår sida, men han har en advokat som vill spela djävulens advokat
Företaget har inte gjort 1cm rätt i sitt arbete. Både vår besiktningsman och hans besiktningsman har skrivit djupgående rapporter som är till vår fördel.
Det gick 9månader utan att företaget avslutade arbete och det som var påbörjat är katastrof fel(inga små fel)
Vi känner att lagen är på vår sida, men han har en advokat som vill spela djävulens advokat
Om er besiktningsman skrivit till er fördel är det bra. Bara gasa på. Byggfirmor är dock snabba på att hota med diverse advokater för att skrämma konsumenter. Var inte rädd, som konsument är du välskyddad och det är egentligen byggföretaget som är "experter" och ska tillhandahålla en produkt som är enligt branschstandard. Men vi har hört det där med advokater till höger och vänster själva. Du kan läsa mitt case i en annan tråd så jag behöver inte dra upp det här. Ett sätt att skrämma till tystnad är att hota med att man har "grym" advokat. Det handlar inte om att ha advokater, det handlar om att man ska orka med en tvist helt enkelt och vara tålmodig i alla instanser.
Skaffa en väl meriterad advokat! Sällan har detta slitna råd varit mer relevant än på denna tråd. Jag hoppas verkligen inte att ni på fullt allvar tänker processa utan kompetent rättsligt ombud. Ni kan var helt övertygade om att er motpart kommer att företrädas av det mest vässade ombudet som finns att köpa för pengar.
Ni ska exempelvis inte bli förvånade om motparten i förberedande kontakten bemöter er med ett blixtsnabbt förslag till förlikning. "Take it or leave it! Ni har fem minuter på er!"
En erfaren advokat hjälper i fem minuters paus att tolka vad ett sådant utspel betyder, och om budet är bra eller dåligt.
Ni ska exempelvis inte bli förvånade om motparten i förberedande kontakten bemöter er med ett blixtsnabbt förslag till förlikning. "Take it or leave it! Ni har fem minuter på er!"
En erfaren advokat hjälper i fem minuters paus att tolka vad ett sådant utspel betyder, och om budet är bra eller dåligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Vad gäller målet? Är det du som stämt byggfirman för felen,eller är det byggfirman som stämt dig när du inte vill betala för fuskbygget?
Hur stor del av bygget har du betalat hittills?
Hur stor del av bygget har du betalat hittills?
Hej Tohan,T Tohan skrev:
Jodå vi gick till tingsrätten, dagen då tingsrätten skulle börja fick byggfirman kalla fötter och ville ha en förlikning. Vi fick tillbaka våra pengar plus mer därtill för all skada han tillfogade huset. Vi Accepterade förlikningen med kravet att vi skulle få pengarna inom 30dsgar. Vi fick våra pengar 500t kr och det blev början på slutet för byggfirman. Sedan dess har han varit i tingsrätten på ett år 16 ggr! För massa fusk och bedrägerier. Lånat massa pengar och betalar inte tillbaka. Han gick i konkurs i somras. Vi är glada att vi fick våra pengar.
Sitter själv med tredskodom.. Som firman ska betala till mig men juristen kollade så hade de 3 betalningar motsvarande 650t hos kronofogden med min del är uppe nästa 1m..Elinassar skrev:
Hej Tohan,
Jodå vi gick till tingsrätten, dagen då tingsrätten skulle börja fick byggfirman kalla fötter och ville ha en förlikning. Vi fick tillbaka våra pengar plus mer därtill för all skada han tillfogade huset. Vi Accepterade förlikningen med kravet att vi skulle få pengarna inom 30dsgar. Vi fick våra pengar 500t kr och det blev början på slutet för byggfirman. Sedan dess har han varit i tingsrätten på ett år 16 ggr! För massa fusk och bedrägerier. Lånat massa pengar och betalar inte tillbaka. Han gick i konkurs i somras. Vi är glada att vi fick våra pengar.
Tänkte skicka in den till kronofogden..
Jag är glad för era skull för ni fick pengarna..
Nejjj vad tråkigt Tohan ! Tyvärr är många byggfirmor skämt. Undrar om det e samma firma som vi hade är de i Skåne? Han krävde en klausul i förlikningen att jag inte fick berätta om byggfirman till andra på så sätt gick han med på att betala inom 30dagar. Han förstådd vad jag skulle göra m honom efter det hela var över så han ville vara på den säkra sidan.
Är det mkt pengar i din fall? Är de redan hos kronofogden så är det ganska illa med att få tillbaka pengarna . Dessa byggfirmor vet precis hur de ska komma undan. De lever som parasiter
Är det mkt pengar i din fall? Är de redan hos kronofogden så är det ganska illa med att få tillbaka pengarna . Dessa byggfirmor vet precis hur de ska komma undan. De lever som parasiter
