D Daniel 109 skrev:
Det är inte riktigt korrekt. Jag gissar att du sett röda timmerhus.
Detta får du gärna utveckla

N northernlight65 skrev:
Detta får du gärna utveckla
Timrade hus har altid en skuren yta, som hyvlat. Det är inte heller särskilt ovanligt med rödfärgade hus med hyvlad panel på lite äldre uthus. Det påstås att det inte går på många håll. Men tydligen gick det förr.

D Daniel 109 skrev:
Timrade hus har altid en skuren yta, som hyvlat. Det är inte heller särskilt ovanligt med rödfärgade hus med hyvlad panel på lite äldre uthus. Det påstås att det inte går på många håll. Men tydligen gick det förr.
Ja det fäster, har ett staket med tryckta, hyvlade, stolpar och strävor som rödfärgades for kanske 20 år sedan. Det hyvlade är lika rött som de sågade spjälorna. I behov av ommålning, men inte för att färgen har släppt.

D Daniel 109 skrev:
Då förstår jag vad du menade. Går för övrigt alldeles utmärkt att måla hyvlat virke. Flera strykningar jämfört ohyvlat krävs men ...
Även med ”dagens” slamfärg (från Falun) ;)

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Fördelen med ohyvlat är att man inte lockas lägga på för mycket färg lika lätt, något som i förlängningen ger bättre livslängd då det är tjocka färglager som flagar först.

Hemmakatten
Oavsett. Men se till att säljaren/husföretaget grundmålar fasaden utan kostnad nu i vår.

(Falu rödfärg skulle inte vara mitt val av färg.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.