3 212 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Styrelsearbete i samfällighet, ordförandens röst
Sida 1 av 2
Hej
Tänkte ställa frågan här då det finns mycket kompetent folk i detta forum
I vår samfällighets stadgar finns nedanstående gällande styrelsen:
”Som styrelsens beslut gäller den mening om vilken de flesta röstande förenar sig. Vid lika röstetal avgörs val genom lottning. I andra frågor gäller den mening som biträdes av ordföranden”
Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad som är "val" och vad som är "i andra frågor"?
Ge gärna exempel på vad som klassificeras som "val" i en styrelse.
Det har ju ganska stor påverkan när man är 4 i en styrelse och det blivit två läger...
”Som styrelsens beslut gäller den mening om vilken de flesta röstande förenar sig. Vid lika röstetal avgörs val genom lottning. I andra frågor gäller den mening som biträdes av ordföranden”
Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad som är "val" och vad som är "i andra frågor"?
Det har ju ganska stor påverkan när man är 4 i en styrelse och det blivit två läger...
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Om det är oavgjort blir det ordförandens åsikt som avgör. Lottning kan jag personligen tycka är fegt, då tar ju ingen ansvar för beslutet.E Eva Vestling skrev:Hej
Är det oavgjort, så blir ordörandes röst utslagsröst, dvs det linje han stödjer vinner.
Det har ju ganska stor påverkan när man är 4 i en styrelse och det blivit två läger...![]()
val är väl av personer. Därav lottningen, ordföranden ska inte bestämma styrelsen själv.
Alla andra frågor är då det som rör verksamheten, och därmed troligen även pengar, t ex om man ska asfaltera om vägen.
Alla andra frågor är då det som rör verksamheten, och därmed troligen även pengar, t ex om man ska asfaltera om vägen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 774 inlägg
Kan ha fel, men jag tror att det gäller i de fall styrelsen väljer personer för olika uppdrag. Det kan handla om ledamöter som skall företräda föreningen i någon övergripande förening (för bostadsrätter typiskt HSB lokalföreningar, distriktsråd osv.) man är medlem i. Eller om föreningen har egna arbetsgrupper eller utskott som handlägger vissa frågor.
Nu vet jag inte hur det är i samfälligheter. Men i den snarlika föreningsformen bostadsrättsförening, så väljs inte ordf. av stämman. Stämman skall bara välja en grupp styrelseledamöter. Därefter håller den valda styrelsen ett konstituerande möte, där väljer man vem som skall vara ordf., sekreterare kassör osv. Formuleringen kan ev. gälla just det konstiuerande mötet, då finns ju ingen ordförande som kan ha utslagsröst.
Jag är osäker på om upplägget med konstituernade möte gäller alla bostadsrättsföreningar (lagstyrt) eller om det finns varianter. Jag vet att vissa föreningar väljer styrelsefunktionerna på stämman i strid med vad som utryckligen står i föreningens stadgar.
Nu vet jag inte hur det är i samfälligheter. Men i den snarlika föreningsformen bostadsrättsförening, så väljs inte ordf. av stämman. Stämman skall bara välja en grupp styrelseledamöter. Därefter håller den valda styrelsen ett konstituerande möte, där väljer man vem som skall vara ordf., sekreterare kassör osv. Formuleringen kan ev. gälla just det konstiuerande mötet, då finns ju ingen ordförande som kan ha utslagsröst.
Jag är osäker på om upplägget med konstituernade möte gäller alla bostadsrättsföreningar (lagstyrt) eller om det finns varianter. Jag vet att vissa föreningar väljer styrelsefunktionerna på stämman i strid med vad som utryckligen står i föreningens stadgar.
4 bör man inte vara i en styrelse, ändra helst till 3 eller 5. I normala stadgar finns utrymme för att göra det utan stadgeändring, det räcker att valberedningen lämnar ett förslag på att ta in en ledamot till eller ta bort en ledamot. Då finns inte risken att det blir lika röstetal om alla är närvarande.
"Andra frågor" är de frågor som inte avgörs genom val. En fråga där det blivit "två läger" lär inte vara en sådan fråga. Är det viktiga saker där man inte tycker att lottning är ett vettigt förfarande kan man ju alltid kalla till medlemsmöte och ta upp frågan där, men det lär ju öka stridigheterna.
"Andra frågor" är de frågor som inte avgörs genom val. En fråga där det blivit "två läger" lär inte vara en sådan fråga. Är det viktiga saker där man inte tycker att lottning är ett vettigt förfarande kan man ju alltid kalla till medlemsmöte och ta upp frågan där, men det lär ju öka stridigheterna.
I vår samfällighet står det : " Val av styrelse, styrelseordförande och suppleanter" , vilket ju innebär att just ordförande väljs av stämman och att styrelsen sedan konstituerar sig själv vad gäller de övriga fasta arbetsuppgifterna ( sekreterare och kassör).
Yepp, det intressanta i detta är att det är 4 ledamöter i styrelsen, och det är lika många delägare i medlemsmötet i de grenar det berör. Inte en helt enkel konstruktion när det börjar kärva... Skillnaden är bara att diskussionen plötsligt har 8 deltagare istället för 4 som i styrelsen...men det är ju fortfarande bara 4 rösträtter eftersom man har 1 röst/fastighet.Anna_H skrev:
4 bör man inte vara i en styrelse, ändra helst till 3 eller 5. I normala stadgar finns utrymme för att göra det utan stadgeändring, det räcker att valberedningen lämnar ett förslag på att ta in en ledamot till eller ta bort en ledamot. Då finns inte risken att det blir lika röstetal om alla är närvarande.
Jag vill gärna hålla med dig, men jag behöver lite mer trovärdigt svar än "är väl...". Kan du hänvisa till nåt?L Lane skrev:
enligt wikipedia är val kopplat till person
Ett val är i politiken den process där en eller flera personer utses till ett politiskt ämbete eller att bli en (inte nödvändigtvis politisk) förtroendevald ledamot.
andra typer av val:
Val förekommer också inom beslutande församlingar, och i organisationer. I en sluten organisation kan inval krävas för medlemskap.
så se de ovan som skriver att det har med val av vem som gör vad i styrelsen
Ett val är i politiken den process där en eller flera personer utses till ett politiskt ämbete eller att bli en (inte nödvändigtvis politisk) förtroendevald ledamot.
andra typer av val:
Val förekommer också inom beslutande församlingar, och i organisationer. I en sluten organisation kan inval krävas för medlemskap.
Vet inte om jag kommer så långt med wikipedia till personer som behöver lagar för att bli övertygade...L Lane skrev:enligt wikipedia är val kopplat till person
andra typer av val:
SAOL då?
val: offentlig förättning varvid person(er) genom omröstning utses att utföra vissa förtroendeuppdrag särsk. inom folkrepresentation.
Finns inga lagar som definerar ord med en klar betydelse. Det är nåt annat här och det kommer aldrig spela någon roll vad du kommer med de spelar uppenbart oförstående av en anledning. Men då återstår tipset om juristerna på lantmäteriet. Kan ju inte bli tal om nån särskilt långdragen utredning för dem att reda upp att val betyder val.
val: offentlig förättning varvid person(er) genom omröstning utses att utföra vissa förtroendeuppdrag särsk. inom folkrepresentation.
Finns inga lagar som definerar ord med en klar betydelse. Det är nåt annat här och det kommer aldrig spela någon roll vad du kommer med de spelar uppenbart oförstående av en anledning. Men då återstår tipset om juristerna på lantmäteriet. Kan ju inte bli tal om nån särskilt långdragen utredning för dem att reda upp att val betyder val.
Ahh, jag drar iväg en fråga dit. Tack för tips!L Lane skrev:SAOL då?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Jag tolkar det som en samfällighet med 4 fastigheter. Så små föreningar är ett problem. 5 i styrelsen är ju inte möjligt, men 3 är inte helt lyckat heller.
Håller med om att en koll med Landmäteriet kan vara det bästa i en jobbig situation.
Håller med om att en koll med Landmäteriet kan vara det bästa i en jobbig situation.