34 869 läst ·
165 svar
35k läst
165 svar
Kravbrev efter 6 månader giltigt?
Sida 1 av 12
Hej
Jag sålde en fastighet som hade tillträde i juli 2019, strax efter upptäckte köparen diverse fel.
Köparen kontaktade aldrig mig utan tog istället in hantverkare som enligt utsago "åtgärdade felen" (Vet att det egentligen handlar om totalt utbyte och modernisering)
Jag har alltså inte haft någon som helst möjlighet att kontrollera det påstådda felet, utan allt är redan reparerat/utbytt/moderniserat.
Nu skickar köparens jurist ett kravbrev på ca 100000kr där det egenliga underlaget endast är en faktura från företaget som åtgärdade "felen" ingen redovisning finns för att härleda kostnaderna till något specifikt fel.
Köparen har aldrig tidigare kontaktat mig angående felen, utan är direkt krav från ombud. Felen har vart kända i minst 5 månader (räknat från när hantverkare fakturerade) dvs antagligen tidigare än så.
Huset är varudeklarerat och krav bör väl egentligen riktas till försäkringsbolaget?
Frågeställning:
Har köparen rätt att ta in hantverkare på eget bevåg för att sedan få ersättning?
dom har gått på löpande räkning... (om det nu visar sig finnas underlag för dolt fel vilket ännu inte visats)
Menar jag hade med största sannolikhet gjort det billigare med annan hantverkare då liknande jobb skall utföras i mitt nya hus, offert ca 1/4 av kravet (Dvs om jag var skyldig till dolt fel)
Är det verkligen OK att inkomma med krav ca 5 månader efter felet upptäckts?
Kan jag ställa krav på svarstid från motpart? Jag kommer givetvis bestrida kravet i sin helhet
Bör köparens kravbrev innehålla frasen "dolt fel"? Ingenstans i kravbrevet anges ett dolt fel, endast "fel". Jag har väl ingen skyldighet att ersätta något som endast är "fel"?
Jag sålde en fastighet som hade tillträde i juli 2019, strax efter upptäckte köparen diverse fel.
Köparen kontaktade aldrig mig utan tog istället in hantverkare som enligt utsago "åtgärdade felen" (Vet att det egentligen handlar om totalt utbyte och modernisering)
Jag har alltså inte haft någon som helst möjlighet att kontrollera det påstådda felet, utan allt är redan reparerat/utbytt/moderniserat.
Nu skickar köparens jurist ett kravbrev på ca 100000kr där det egenliga underlaget endast är en faktura från företaget som åtgärdade "felen" ingen redovisning finns för att härleda kostnaderna till något specifikt fel.
Köparen har aldrig tidigare kontaktat mig angående felen, utan är direkt krav från ombud. Felen har vart kända i minst 5 månader (räknat från när hantverkare fakturerade) dvs antagligen tidigare än så.
Huset är varudeklarerat och krav bör väl egentligen riktas till försäkringsbolaget?
Frågeställning:
Har köparen rätt att ta in hantverkare på eget bevåg för att sedan få ersättning?
dom har gått på löpande räkning... (om det nu visar sig finnas underlag för dolt fel vilket ännu inte visats)
Menar jag hade med största sannolikhet gjort det billigare med annan hantverkare då liknande jobb skall utföras i mitt nya hus, offert ca 1/4 av kravet (Dvs om jag var skyldig till dolt fel)
Är det verkligen OK att inkomma med krav ca 5 månader efter felet upptäckts?
Kan jag ställa krav på svarstid från motpart? Jag kommer givetvis bestrida kravet i sin helhet
Bör köparens kravbrev innehålla frasen "dolt fel"? Ingenstans i kravbrevet anges ett dolt fel, endast "fel". Jag har väl ingen skyldighet att ersätta något som endast är "fel"?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Fråga 1. NejS sjoberg77 skrev:Hej
Jag sålde en fastighet som hade tillträde i juli 2019, strax efter upptäckte köparen diverse fel.
Köparen kontaktade aldrig mig utan tog istället in hantverkare som enligt utsago "åtgärdade felen" (Vet att det egentligen handlar om totalt utbyte och modernisering)
Jag har alltså inte haft någon som helst möjlighet att kontrollera det påstådda felet, utan allt är redan reparerat/utbytt/moderniserat.
Nu skickar köparens jurist ett kravbrev på ca 100000kr där det egenliga underlaget endast är en faktura från företaget som åtgärdade "felen" ingen redovisning finns för att härleda kostnaderna till något specifikt fel.
Köparen har aldrig tidigare kontaktat mig angående felen, utan är direkt krav från ombud. Felen har vart kända i minst 5 månader (räknat från när hantverkare fakturerade) dvs antagligen tidigare än så.
Huset är varudeklarerat och krav bör väl egentligen riktas till försäkringsbolaget?
Frågeställning:
Har köparen rätt att ta in hantverkare på eget bevåg för att sedan få ersättning?
dom har gått på löpande räkning... (om det nu visar sig finnas underlag för dolt fel vilket ännu inte visats)
Menar jag hade med största sannolikhet gjort det billigare med annan hantverkare då liknande jobb skall utföras i mitt nya hus, offert ca 1/4 av kravet (Dvs om jag var skyldig till dolt fel)
Är det verkligen OK att inkomma med krav ca 5 månader efter felet upptäckts?
Kan jag ställa krav på svarstid från motpart? Jag kommer givetvis bestrida kravet i sin helhet
Bör köparens kravbrev innehålla frasen "dolt fel"? Ingenstans i kravbrevet anges ett dolt fel, endast "fel". Jag har väl ingen skyldighet att ersätta något som endast är "fel"?
Fråga 2. Ja
Fråga 3. Nej
Fråga 4. Köparen testar dig.
Man kan skicka kravbrev om vad som helst när som helst. Så svar ja. Jag kan skicka ett kravbrev till dig imorgon om att jag vill att du ska betala mina parkeringsböter.
Har säljaren följt processen för att försöka få ut ersättning av säljaren för fel i fastighet efter köp. Svar nej. Lika lite som att jag har legitima skäl för att få mina parkeringsböter betalda har inte heller köparen ett legitimt skäl för att få betalt för sina åtgärder.
Vad ska du som säljare göra? Bestrid skriftligen till fakturautställaren och bryt kontakten med säljaren och den så kallade juristen Helt klart ett skrämselskott över fören för att försöka få dig att betala ut ersättning för något du inte ska betala för.
Skicka över bollen till säljaren och luta dig tillbaka.
Har säljaren följt processen för att försöka få ut ersättning av säljaren för fel i fastighet efter köp. Svar nej. Lika lite som att jag har legitima skäl för att få mina parkeringsböter betalda har inte heller köparen ett legitimt skäl för att få betalt för sina åtgärder.
Vad ska du som säljare göra? Bestrid skriftligen till fakturautställaren och bryt kontakten med säljaren och den så kallade juristen Helt klart ett skrämselskott över fören för att försöka få dig att betala ut ersättning för något du inte ska betala för.
Skicka över bollen till säljaren och luta dig tillbaka.
Gällande reklamation enligt JB 4. kap 19 a §: Högsta domstolen har godtagit en frist på 4,5 månader efter det att köparen borde ha upptäckt felet (NJA 2008 s. 1158).
Men eftersom de redan har åtgärdat felet blir ju situationen lite besvärligare för köparen.
Men eftersom de redan har åtgärdat felet blir ju situationen lite besvärligare för köparen.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du nu har varudeklarerat, så är det väl bara att skicka kravet vidare till försäkringsbolaget.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ovanligt oförskämt, till och med bland allt som vi sett rapporterat här!
Vi står på din sida Sjöberg!
Var bor du nu förresten? Och välkommen till Bygga Hus-forumet!
Vi står på din sida Sjöberg!
Var bor du nu förresten? Och välkommen till Bygga Hus-forumet!
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Kan ju vara värt att kolla ”juristfirma”. I den här typen av fall är det ofta en bluff. Min son är ordf. i en bostadsrättsförening där en medlem via jurist ställde krav mot föreningen. Den ”juristen” har en gmail addr. med jurist i namnet, ingen reggad firma, och en massa hänvisningar till irrelevanta lagparagrafer.
H hempularen skrev:Kan ju vara värt att kolla ”juristfirma”. I den här typen av fall är det ofta en bluff. Min son är ordf. i en bostadsrättsförening där en medlem via jurist ställde krav mot föreningen. Den ”juristen” har en gmail addr. med jurist i namnet, ingen reggad firma, och en massa hänvisningar till irrelevanta lagparagrafer.
Det tar inte lång tid att skicka ett brev. Går det så går det. Men jag håller med om att man inte kan komma med krav i efterhand på det viset. Felet ska meddelas när det upptäcks, inte när det är lagat.H H-Thomasson skrev:
Jag har varit med om en gång (på nära håll) att köparen satt och hånflinade efter kontraktskrivningen och sa att "han minsann skulle kräva tillbaka massa pengar på alla fel". Det är ju inte så funkar, man köper huset med de brister som finns.
Antingen har de ingen koll på reglerna eller så kör de en samvetslös "går det så går det". Bestrid allt.
Antingen har de ingen koll på reglerna eller så kör de en samvetslös "går det så går det". Bestrid allt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Har dom redan renoverat så tappar dom ju bevismaterialet på att det var något eventuellt fel. Och dessutom så skall det vara dolt så att det inte kunnat förväntas eller upptäckas vid en noggrann undersökning.
Eventuell ersättning skall vara vad husets värde minskat med om felet vore känt och inte vad åtgärden kostat.
Låter som köparen försöker en rövare. Bestrid kravet skriftligen och lämna bestridan utan motivering. Skriv bara "Bestrides"
Eventuell ersättning skall vara vad husets värde minskat med om felet vore känt och inte vad åtgärden kostat.
Låter som köparen försöker en rövare. Bestrid kravet skriftligen och lämna bestridan utan motivering. Skriv bara "Bestrides"
