4 607 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Felaktig radonhalt i säljprospekt
Då det har gått 9 år från att mätningen utfördes kan det som nämnts finnas ett flertal förklaringar till att det nu uppmäts andra värden.
Om man ska anmärka på något är det väl att i meningen ”En radonmätning är genomförd under 2011 och ligger under gällande gränsvärde” borde det stått "låg" istället för "ligger". För att förtydliga att detta gällde för 9 år sedan och inte nödvändigtvis nu.
Men det ändrar inte sakfrågan. Säljaren har inte utlovat att radonhalten är under gränsvärdet nu, bara redovisat att den var under för 9 år sedan. Att den skulle vara det även i dag är TS iofs inte helt orimliga antagande.
Om man ska anmärka på något är det väl att i meningen ”En radonmätning är genomförd under 2011 och ligger under gällande gränsvärde” borde det stått "låg" istället för "ligger". För att förtydliga att detta gällde för 9 år sedan och inte nödvändigtvis nu.
Men det ändrar inte sakfrågan. Säljaren har inte utlovat att radonhalten är under gränsvärdet nu, bara redovisat att den var under för 9 år sedan. Att den skulle vara det även i dag är TS iofs inte helt orimliga antagande.
Där skiljer då vår åsikt väsentligt, jag anser att säljarna har antytt att radonhalten låg under gränsvärdet 2011. Det står uttryckligen att mätningen utfördes 2011. Att ni av det drar slutsatsen att det då måste ligga under även nu, 9 år senare, utan att ens ha sett ett protokoll för hur mätningen utfördes är inte säljarnas fel.M MiTi skrev:Som jag svarat tidigare misstror jag inte säljarna på något sätt, däremot så har man genom prospekt och mäklarens muntliga uppgifter antytt att radonhalten ska ligga under godkänd gräns, vilket den inte gör.
För någon som är novis på det här området så borde mäklarens och besiktningsmannens råd ha varit ungefär det som framgår av många svar här. Det är en gammal mätning, mycket kan ha hänt, vi vet inte hur det ser ut idag. Hade informationen lagts fram på det sättet hade jag varit nöjd.
Men nu var det inte så utan det har aldrig framställts som en risk eller något som behöver kollas upp. Det kan jag tycka är omoraliskt...
Har mäklaren uttryckt att detta betyder att radonhalten är okej nu? Med ord motsvarande ”Mätningen som gjordes 2011 visar på att radonhalten idag, nio år senare, är under gällande gränsvärde.”? Annars hävdar jag fortfarande att det är ni som köpare som får stå för detta och att säljarna inte ska behöva bli kontaktade alls.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden