3 841 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
F-skattsedel avregistrerad efter byggstart - arbetsgivaravgift?
Sida 1 av 2
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Ett lite klurigt problem...
En bekant till mig (här kallad AA) har anlitat en firma för inglasning av altan. Bygget började i september/oktober men pga vädret blev färdigställandet uppskjutet tills nu i våras.
Nu idag uppdagades att F-skattesedeln blivit avregistrerad via ett brev från Skatteverket om ett icke utbetalt ROT-avdrag på slutfakturan, de tidigare ROT-avdragen på fakturorna har gått igenom så företaget måste ha fått sin F-skatt indragen nyligen. (På slutfakturan står ’Innehar F-skattsedel’)
Min fråga är nu om AA kan bli tvungen att betala arbetsgivaravgift m.m?
Har försökt att googla men hittar inget entydigt svar
(Om jag hamnat i fel forum får frågan gärna flyttas)
/Eva
En bekant till mig (här kallad AA) har anlitat en firma för inglasning av altan. Bygget började i september/oktober men pga vädret blev färdigställandet uppskjutet tills nu i våras.
Nu idag uppdagades att F-skattesedeln blivit avregistrerad via ett brev från Skatteverket om ett icke utbetalt ROT-avdrag på slutfakturan, de tidigare ROT-avdragen på fakturorna har gått igenom så företaget måste ha fått sin F-skatt indragen nyligen. (På slutfakturan står ’Innehar F-skattsedel’)
/Eva
Såg du frågetecknet? Ingen aning hur det funkar men gör inget innan fullständigt svar erhållits från Skatteverket. I brevet dom fick så borde det stå uppgifter om hur dom ska göra.EvaMLin skrev:
Om företaget inte har f-skattsedel vid betalning av fakturan så ska AA dra av arbetsgivaravgifter och betala in dessa till SKV.EvaMLin skrev:
Ett lite klurigt problem...
/Eva
I normala fall bruka det räcka med uppgiften om F-skattsedel på fakturan för att man ska anta att de verkligen har det, men här tolkar jag det som att AA fått kännedom om att F-skattsedeln saknas och då räcker det inte med uppgiften på fakturan utan man måste göra ett avdrag och betala in till skatteverket.
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Jag tycker att du ska ta det lugnt och se vad som händer. Det är företaget du anlitat som inte fått resterande pengar från Skatteverket som han ska.EvaMLin skrev:
Väljer han att komma till dig och begära de pengarna så skulle du kunna fråga honom vad problemet är, för han har ju inte uppfyllt sin del av avtalet. Ofta brukar det stå en text på fakturan eller offerten om att rotavdrag nekas pga omständigheter som kan härledas till köparen, men i detta fall så är det omständigheter som kan härledas till säljaren, så på nått sätt kan man tycka att säljaren har ett ansvar för det nekade rotavdraget. Förhoppningsvis är det något som han kan lösa så att ni får rätt till rotavdraget.
Alltså avvakta med att betala något till säljaren tills dess att han kontaktar er Skulle han kontakta er så bestrid då delen som motsvarar rotavdraget och kontakta skatteverket innan ni betalar. Skatteverket kommer inte att kräva er på pengarna med automatik så där kan ni avvakta.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Under de givna förutsättningarna, om F-skatt fanns vid beställningen, uppgift om F-skatt gavs på fakturan, så har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna bli problem med skattebetalningen.
Det nekade ROT avdraget kanske firman vill ha in från AA, om nu inte skatteverket betalar. Med problemet här är ju att firman farit med osanning, därmed är det inte AA's problem att firman inte får ut ROT delen.
Det nekade ROT avdraget kanske firman vill ha in från AA, om nu inte skatteverket betalar. Med problemet här är ju att firman farit med osanning, därmed är det inte AA's problem att firman inte får ut ROT delen.
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Det löste sig bra för min bekanta. Efter ett telefonsamtal till Skatteverket visade det sig att han fått F-skatten indragen bara en kort tid innan slutfakturan betalades. Vill han ha pengarna får han antingen betala sin skuld till Skatteverket eller prata med min kompis. Tror nog att han tänker två gånger innan han kontaktar henne... 
Tack för era svar!
/Eva
Tack för era svar!
/Eva
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Är det verkligen slut där, med ROT-avdraget? Nu kan jag ROT ganska dåligt, men är det inte så att företaget begär avdrag i kundens namn och om avdraget nekas är det i slutänden kunden som åker på det uteblivna avdraget som skattebetalning till slut?
Om AA alltså betalt 70 tkr till hantverkaren och denne sen i sin tur begärt skattereduktion med 30 tkr i kundens namn som nekats riskerar väl AA att åka på att betala dessa 30 tkr till staten vid slutbeskattningen avseende 2020 om ett år, eller? Det är möjligt att bolaget i första hand borde bära den kostnaden, men om det kursat innan dess är det kanske lättare sagt än gjort.
Jag är som sagt inte säker, men skulle hur som helst inte nöja mig med att arbetsgivaravgiftsfrågan är löst, utan även rota lite i ROT innan jag släppte det hela.
Om AA alltså betalt 70 tkr till hantverkaren och denne sen i sin tur begärt skattereduktion med 30 tkr i kundens namn som nekats riskerar väl AA att åka på att betala dessa 30 tkr till staten vid slutbeskattningen avseende 2020 om ett år, eller? Det är möjligt att bolaget i första hand borde bära den kostnaden, men om det kursat innan dess är det kanske lättare sagt än gjort.
Jag är som sagt inte säker, men skulle hur som helst inte nöja mig med att arbetsgivaravgiftsfrågan är löst, utan även rota lite i ROT innan jag släppte det hela.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej, staten har ju inte betalat ut pengarna till hantverkaren. Om jag förstått TS rätt. Däremot så har ju hantverkaren inte fått pengarna, oftast finns en formulering i offert och på faktura om att kunden kan bli skyldig att betala ROT delen till hantverkaren om skatteverket stoppar utbetalningen. Som jag uppfattat det så finns rättsfall där hantverkaren inte kan kräva det beloppet av kunden, om den nekade utbetalningen beror på hantverkaren (typ inte ansökt om utbetalning från skatteverket i tid).Nötegårdsgubben skrev:
Om utbetalningen från skatteverket stoppar utbetalningen pga. att kunden ex. har överskridit sin ROT "ranson" så ligger ju felet hos kunden, och kunden får betala.
I det här fallet verkar det uppenbart att felet ligger hos firman.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Som EvaMLin skrev så verkar det vara tillfälligt indragen F-skatt. Skatteverket använder den metoden för att pressa företagen att snabba på inbetalningar av skatterna om företaget är sen med inbetalningen. Det är rätt jobbigt att bli av med F-skatten. Så har bolaget likviditeten så brukar de betala in ganska snabbt. Men småföretag och hantverkare har det kärvt många gånger så de kan leva på marginalen, då uppstår såna situationer. Men om hantverkaren får in kundernas betalningar i tid så brukar de prioritera skatteinbetalningar, så då brukar det lösa sig.Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen slut där, med ROT-avdraget? Nu kan jag ROT ganska dåligt, men är det inte så att företaget begär avdrag i kundens namn och om avdraget nekas är det i slutänden kunden som åker på det uteblivna avdraget som skattebetalning till slut?
Vi får hoppas det löser sig i detta fall också för alla parters bästa.
Men man kan ju som företagare driva sitt företag utan F-skatt också, skillnaden blir att kunderna får betala in skatterna.Man kan ringa Skatteverket och kolla så säger de så. Att ha F-skatt är inget krav för att driva företaget, det styr bara vem som har ansvaret för att betala in löneskatterna på intäkter, sa skatteverket till mig när jag frågade dem.
Exempelvis så är det vanligt att bolag som driver kapitalförvaltning utan att ha arvodesintäkter (konsultuppdrag) så kör de ofta utan F-skatteregistrering, har de inte momspliktig verksamhet (finansiella tjänster är ju inte momspliktiga), så behöver de inte ens vara momsregistrerade.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg