M
Behöver lite bollande.

Tomtgränsen för vår fastighet är dragen väldigt konstigt i DP, rätt genom en naturlig liten bergsplatå. På ena sidan vår tomt och på andra sidan kommunal ”parkmark” i DP.

Jag gissar att planeraren när detaljplanen gjordes aldrig var ute på plats då skälet att avsätta marken utanför är att bevara stora lövträd, men plangränsen är dragen med linjer som inte alls följer olika naturmiljöer eller naturliga höjder.

Vi skulle om möjligt vilja flytta vår gräns så hela platån hamnar inom vår tomt, det är tal om kanske 4-5 m i sidled. För att kunna sätta gärdesgård utan att behöva borra genom en berghäll... Men hur svårt är det att flytta en gräns i en DP om det är kommunen som är granne?

Det som är inom de kvadrat vi skulle vilja lägga till är alltså en platå, så ingen ”trädyta” kommer läggas till.

Har ingen erfarenhet av ändring, men misstänker att det som avgör mest är om tjänstemännen på kommunen är välvilligt inställda till att avyttra marken eller ej.
Ett alternativ kan ju vara att arrendera dessa få kvadratmeter?

M
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har ingen erfarenhet av ändring, men misstänker att det som avgör mest är om tjänstemännen på kommunen är välvilligt inställda till att avyttra marken eller ej.
Ett alternativ kan ju vara att arrendera dessa få kvadratmeter?
Kanske det! Vore mest smidigt att äga hela tomten tänker jag.Rent visuellt ser ytan ut som den skulle tillhöra min fastighets tomt så ingen nyttjar den nu.

Marken används inte idag och kommunen sköter inte om de allmänna områdena här om det inte påtalas brister, då området är en bra bit utanför centrala staden.

Men frågan är hur komplicerat det kan bli...

Jag tror att du har två problem här. Dels att få köpa marken. Dels att om den i dp är avsatt som parkmark, så är det fortfarande parkmark om den ingår i din fastighet. Du får då inte göra den "privat" med staket osv. Så för att göra det du vill måste du även få till en ändring av detaljplanen. En förenklad plan s.k "frimärksplan" som bara gör en ändring inom en fastighet, går att göra. Brukar kosta ca 100 000 och tar minst ett år. Sedan har du en förättningskostnad hos lantmäteriet för ändring av gränsen. Sådant brukar kosta 30 - 50 000. Och till det en summa till kommunen för köp av marken.

Jag tror att det blir rätt mycket billigare att borra i berghällen...

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Jag tror att du har två problem här. Dels att få köpa marken. Dels att om den i dp är avsatt som parkmark, så är det fortfarande parkmark om den ingår i din fastighet. Du får då inte göra den "privat" med staket osv. Så för att göra det du vill måste du även få till en ändring av detaljplanen. En förenklad plan s.k "frimärksplan" som bara gör en ändring inom en fastighet, går att göra. Brukar kosta ca 100 000 och tar minst ett år. Sedan har du en förättningskostnad hos lantmäteriet för ändring av gränsen. Sådant brukar kosta 30 - 50 000. Och till det en summa till kommunen för köp av marken.

Jag tror att det blir rätt mycket billigare att borra i berghällen...
Billigare ja, men det kommer också se helt befängt ut med staket som skär rätt genom en liten platt berghäll på ca 4x4 m. Det kommer bli extremt förfulande.

Är så upprörd över hur denna plan är ritad från start på 70-talet, där man uppenbart suttit på kontor och dragit linjer utan tanke på syfte eller natur. Gränsen går på en plats också rätt igenom ett stort stenblock, till exempel, vilket bara är konstigt. Möjligheten att ha dragit den 1 m åt ena hållet hade inte påverkat syftet med planen men gjort tomten mer rimlig där.

Att jag vill ha staket är också då folk ibland går över vår tomt då det inte finns en tydlighet var kommunens mark slutar, samt att delar av tomten ibland används som upplag för sand och snö vintertid vilket dödar gräsmattan. Därför hade jag velat markera mer var det är privat mark - men att borra ner staket mitt över en platå bär mig emot rent estetiskt eftersom man då förstör naturkänslan lite mer där, som jag vill bevara. Satt staketet däremot utanför platån kunde det följa naturliga höjdkurvor mer och smälta in bättre.

Det finns inte möjlighet att få tag på sten och bygga en stengärsgård över klippan?

harry73
Du kan bara glömma att få ändra DP så att du kan köpa några kvm till din tomt. Det finns inget vettigt sätt att göra det.
Och då har du följande val
- Strunta i staket
- Sätta staketet längs tomtgräns
- Sätta staketet på din sida av bergplatån
- Sätta staketet på kommunens mark
Om du sätter staketet på kommunens mark, är det viktigt att du bara gör det. Diskutera frågan inte med kommunen eller grannarna. Väck inga björnar.

Skulle någon börjar klaga på att du annekterade kommunens parkmark, kan du säga något otydligt att det inte gick att sätta staketet i berget. Om de inte ger sig eller det blir en anmälan, ska du kvickare än kvick ta bort staketet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns inte möjlighet att få tag på sten och bygga en stengärsgård över klippan?
Det är fint men ytan är för liten för det - skulle ta stor del av platån i anspråk :-) Hade gärna haft en stengärdesgård annars, vackert!

M
harry73 harry73 skrev:
Du kan bara glömma att få ändra DP så att du kan köpa några kvm till din tomt. Det finns inget vettigt sätt att göra det.
Och då har du följande val
- Strunta i staket
- Sätta staketet längs tomtgräns
- Sätta staketet på din sida av bergplatån
- Sätta staketet på kommunens mark
Om du sätter staketet på kommunens mark, är det viktigt att du bara gör det. Diskutera frågan inte med kommunen eller grannarna. Väck inga björnar.

Skulle någon börjar klaga på att du annekterade kommunens parkmark, kan du säga något otydligt att det inte gick att sätta staketet i berget. Om de inte ger sig eller det blir en anmälan, ska du kvickare än kvick ta bort staketet.
Allt pga dålig DP-planering från start. Man borde kunna klaga i efterhand på sånt som ny ägare när planen har 40+ år på nacken och syftet med den har fallit ut fel eller inte är rimligt. Att kommunen själva inte bryr sig nämnvärt om området och inte tar hänsyn till syftet med sin egen parkmarksdel stör mig också - de har omvandlat den till ris/trädupplag vilket inte är syftet, men skapar oangelägenheter med insekter för oss som grannar. Så de sköter den inte ens.

suck.

harry73
Det spelar ingen roll vad du tycker. Att tvinga kommunen att ändra DP är trögt och dyrt och man får inte ens bestämma hur de ändrar planen. Det kan bli sämre för dig och du får likväl betala för planändringen.
Och för att vara tydligt har jag inga åsikter om dina planer och vad som är rätt eller fel. Min enda poäng är att det i praktiken är omöjligt att få den marken på lagligt sätt.

M
harry73 harry73 skrev:
Det spelar ingen roll vad du tycker. Att tvinga kommunen att ändra DP är trögt och dyrt och man får inte ens bestämma hur de ändrar planen. Det kan bli sämre för dig och du får likväl betala för planändringen.
Och för att vara tydligt har jag inga åsikter om dina planer och vad som är rätt eller fel. Min enda poäng är att det i praktiken är omöjligt att få den marken på lagligt sätt.
Man borde väl dock kunna samråda med dem utan att de direkt ändrar planen?

harry73
Men du behöver en ändrad detaljplan innan du kan köpa marken (och hägna in det) så samrådandet kommer inte att hjälpa. Och ifall du skulle överväga att olagligt hägna in en bit av kommunens mark, då är det bättre att du inte alls pratar med kommunen det.

M EmmaRa skrev:
Man borde väl dock kunna samråda med dem utan att de direkt ändrar planen?
Vet inte hur du menar. Du kan säkert framföra synpunkter på hur de använder marken, om den används som upplag, så kan det dessutom vara i strid med detaljplanen (vet ej).

Men du kan aldrig "resonera fram" att få göra något som strider mot planen. Att man drar gränser över någon bergknalle här och där är inget ovanligt.

M
H hempularen skrev:
Vet inte hur du menar. Du kan säkert framföra synpunkter på hur de använder marken, om den används som upplag, så kan det dessutom vara i strid med detaljplanen (vet ej).

Men du kan aldrig "resonera fram" att få göra något som strider mot planen. Att man drar gränser över någon bergknalle här och där är inget ovanligt.
Det vet jag, jag tänker mer tala med dem om hur de öht ser på planändringar här.

Vill inte bygga dyr gärdesgård som kanske måste rivas, så bygga på deras mark gör jag inte...

harry73
Tja, då är det fritt fram att samråda så mycket med kommunen som du vill. Glöm dock inte att under tiden planera för ett snyggt staket över din berghäll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.