Juridik
Nikko1: [citat] Korrekt information är ju grundläggande för att få användbara svar och råd. Om TS vill dra nytta av alla forumdeltagares kunskaper, så ge oss all information då. I det här fallet behövs den ritning med ritningsstatus som var bilagd avtalet för att kunna göra en bedömning av i vilken utsträckning ritningen kan anses gälla. Den skulle även avslöja om väggflytten hade med
Pärran: Vi bor inte direkt i närheten av varandra mer än 40mil mellan oss. Så hantlangarlösningen är inte aktuell. Visst kan jag åka och hämta bilen men den är defekt och jag har inte tiden till att greja den själv. För att vara tydlig så vill jag gärna ha bilen i ordning, dvs enligt vår överenskommelse.
anders07: [citat] Dels kan den behöva utredas vilket fastighetsägaren får bekosta och dels får man (oftast) inte dela en fastighet om fornminnet hamnar på olika "sidor" så det beror på hur den ligger.
Lopex: [citat] Osäkerheten som finns för hantverkare och okunskap hos folk som anlitar oss gör att det är en del av jobbet enligt mig. Tänkt om det va så lätt som med bilen, men man bor oftast inte i den, många värderar sitt hem högre men förstår hur du menar men lite trångsynt
Hemmakatten: Berätta gärna mer om bygget. Arkitektritat hus skulle jag gärna se ritningar för. Ni har alltså ett arkitektritat hus på totalentreprenad? Intressant. Vi fick/ville bygga vårt arkitektritade hus med delade entreprenader, vilket gick jättebra (enbart eftersom vi inte hade en maxbudget).
-MH-: Dikena ser ju att ha tillkommit innan tomterna styckades, de finns med på flygfoto från 60-talet (även den allmänna vägen). Det är inte så att du helt enkelt har köpt en tomt där (del av marken) är väldigt sank? På din numera några år gammal film ser man att de rensat nyligen på din sida vägen. Men med det lilla det rinner under vägen så hjälper såklart inte det. Trumman
TVRS: Har själv varit skriven i mitt fritidshus under flera "omgångar" och det är aldrig någon som haft invändningar mot det.
PeeWee: [citat] Nja, om det med träskivor menas att de har masonit (vilket är en rätt vanlig konstruktion vad jag förstår) så skulle jag säga att det är rätt omständigt att få dit papp. Du måste bort med läkten som troligen består av (pga masonitens icke bärande egenskaper) av 45x70 reglar och att få bort dem utan att skada masoniten tror jag är vanskligt. Det är dem som håller
Styrman_jansson: Det där såg snyggt ut Hemmakatten! Jag tycker målaren har varit bra i övrigt. Några småsaker som de slarvat med som jag tänker påpeka men inget stort. Det här med att måla ner från taklisterna visste jag inte att det var vanligt. I mitt tycke ser det inte så kul ut men jag kanske får leva med det om det nu är "standard". Taklisterna ser ju bredare ut än vad de är så det blir ju
Daniel 109: Syftet med i drivningen är ju att den som personen har skulder till får tillbaka så mycket som möjligt. Jag tycker inte alls att det är orimligt.
Byggdjuret: [citat] Varför fortsätter du å läser å skriver om du inte gillar det folk skriver?
Guzzi: Eller så gör man som en av mina tidigare chefer gjorde när en kollega gifte sig och ville byta efternamn i rullorna. Hon fick svaret "det kommer aldrig att hålla mellan er så jag ändrar inget". Det var först flera år senare när chefen gick i pension som hon fick in sitt nya namn :crysmile:
bearmaniac: Nu blir det förmodligen sista uppdateringen. Jag sket, på forumets inrådan, i att skriva under några papper. Idag kom ett gäng nissar i gula overaller och installerade grannens fiber, en manöver som innefattade att såga ner några grenar på ett av våra träd. Precis det som vi sagt ok till i vårt samtal med grannen, för ett par veckor sen. Jag var dessutom hemma och kunde titta till
Manfreds: [citat] Sedan de luckrade upp reglerna (2014?) behöver du endast skäl för att hyra ut bostadsrätt, mot tidigare beaktansvärda skäl. Det bör tolkas som att random provboende är ok, vilket visat sig nu då. Annat som explicit angetts är tex om man vill vänta in bostadsmarknaden. Så det är väldigt fritt numer.
Bjor: Alla företag anmäls inte till ARN. Skulle vara bra att veta om lite fler företag man ska akta sig för. Humidus AB är ett sådant, Dom tog upp om det i PLUS 3 dec 2019 Humidus skickade en icke granskad fuktrapport med felaktiga antaganden och rekommendationer. Resultatet blev en helrenovering av ett fräscht badrum från 2012 pga "vattenskada". Snustorrt vid kontroll efter rivning. Detta har
Putte 9497: [citat] Ska man bygga nytt ska man nog inte planera in sådant innan huset är slutbesiktat
Dan_Johansson: [citat] Samma, ingen mer höjning.
Lilleplutt: Intressant å läsa era svar.....drar nog en egen slutsats Dock kvarstår frågan vad som menas med 30% inrednings bar vind. Om golvytan är 100kvm är det då möjligt att ha ett 30kvm stort rum Idag räknas ju boyta där en takhöjd är 1900mm och på en vind med takfot vid golv kan inte hela ytan räknas som boyta, men det påverkar vad dey verkat inte de 30%-en
Andreas Ludde Lundell: Tack för alla svar, har nu fått kontakt med telekområdgivarna som har gett mig några råd till nästa steg, Maila en överklagan till deras kundombud. Nu inväntar jag svar där ifrån.
MetteKson: [citat] Jag använder samma logik Jonatan79. Jag vill inte shoppa runt och känna att jag använder pengar som någon annan tjänst in. Jag vill inte heller att nån ”lever på” mig och gör saker jag tycker är onödiga. Om jag sedan vill göra något som sambon inte vill lägga pengar på, kan jag bjuda på det för att jag vill ha denne med.
hempularen: Iom. att deras F-skatt är indragen, så kan firman i praktiken inte längre få betalt för något utfört arbete (se för guds skull till att inte betala ett öre ytterligare). Firman är dödsdömd, såvida det inte råkar ramla in pengar från någon gammal onkel. Då finns ju ingen anledning för den här firman att utföra något mer arbete någonstans, de kan aldrig få betalt för det.
StoffeGbg: Vi fick hjälp på vår bank (LF) med att fixa allt. Kan berott på att vår bankman varit mäklare tidigare, men kostar ju inget att fråga!
arasmus: Japp, jag tror med att vi ska vara rätt nöjda. De hade räknat med ~30 % åldersavdrag, men sen var det lite kostnader för uttorkning som vi slapp avdrag för. Sen hade de en lite konstig grej gällande ROT. De menade att vi skulle ersättas för våra kostnader efter ROT, eftersom man är skyldig att minimera sin skada. Om vi slår i taket eller av någon annan anledning inte kan använda ROT
Okarlsson: [citat] Bara om man bestämmer sig för att det är så. Man kan också dela på det som lagen säger och gå vidare med sitt liv :thinking:
cpalm: Exakt. Och att svaret dröjer är absolut ingen nackdel i detta fall. Du har spelat över bollen på deras planhalva och ju längre den befinner sig där utom synhåll desto bättre för dig. Finns ingen anledning att stressa på detta alls nu.
Hemmakatten: Oavsett. Men se till att säljaren/husföretaget grundmålar fasaden utan kostnad nu i vår. (Falu rödfärg skulle inte vara mitt val av färg.)
Byggdjuret: Jag blir lite trött på folk som ropar polis så fort det är nått. Den här sidan innehåller nästan aldrig något som är brottsbalks brott. Här är det helt annat. Här är det stämningar. Och åklagare är kvar bland brotten. Att någon skickar ett kravbrev är inte olagligt. Det är inte utpressning. Det bör finnas någon form av hot. Rättegång är inget hot. Det är ett sätt lösa
Cheesen: [citat] När bouppteckningen är godkänd av Skatteverket så ska den fungera som idhandling för dödsboet. I erat fall så borde det vara den enda handlingen som behövs.
Byggdjuret: [citat] Inte för att jag är expert långt därifrån. Jag vet bara det jag sett och mina tankar. När det gäller flöde vill ha så böjar som möjligt när du drar avgasrör på en bil försöker man undvika bökar. Vi kan vara överens om att flödet begränsas. Dock är då frågan hur mycket. Man behöver säkerligen tillstånd för att hålla på efter 19... Men det är nog ganska enkel