24 218 läst ·
96 svar
24k läst
96 svar
Utträde ur samfällighetsförening
Att de gör det de skall är lättare att se till om det är en riktig förening än om det är delägarstyrt. Du kan överklaga till mark och miljödomstolen om det skulle förekomma oegentligheter tex att de bara underhåller sin del av vägen.
Har du ögnat igenom lagen som styr samfällighetsförening?
https://lagen.nu/1973:1150
Har du ögnat igenom lagen som styr samfällighetsförening?
https://lagen.nu/1973:1150
En onekligen lömsk kommun som försöker dra nytta av omständigheterna för att spara pengar. Jag är inte förvånad att detta hände.H hempularen skrev:Sedan skall man tillägga att det finns risker med vägsamfälligheter också.
Där i vårt sommarstugeområde, så försökte kommunen få fastighetsägarna att bilda en samfällighetsförening. Lockade med bidrag till vägunderhållet. Framförallt ett par fastighetsägare med strandtomter (snåla) lockades av statsbidraget, och propagerade för samfällighet. Till saken hör att just de familjerna var de mest rabiata med att försöka hindra allmänhetens tillträde. Deras tomter slutade ca 50m från vattnet. Med de risiga vägarna kom det "lagom" (tyckte de flesta) med utomstående besökare, inget problem.
Ända tills någon påpekade att med bidrag, så får man inte hindra allmän trafikt längre... Lite grävande visade att kommunen hade färdiga planer för att hävda att trafiken på vägen nu med allmän trafik hade ökat så mycket att föreningen är skyldig att uppgradera vägen, bredare och asfalterad. Samtidigt låg det (hemliga) färdiga planer på att expropriera delar av strandfastigheterna för att bygga parkeringsplatser för allmänheten. Sedan var tanken på vägsamfällighet död och begraven...
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Några försvunna pengar handlade det (nog) inte om. De rabiata vägrarna som försökte stoppa mammas insamling hävdade att det varit dålig redovisning vid en tidigare insamling, typ 30 år tidigare, när deras föräldrar hade huset. Så det skapar fejder som lever i generationer.T Tobaug skrev:Givet att samfällighetsföreningens företrädare gör det de ska, problemet är med vår förening att detta inte är fallet.
För övrigt låter det första exemplet som vår "ideella förening" (mordhot, slagsmål, skrik, gap, bråk, nepotism, mutor, förskingrade pengar, felaktig redovisning, "försvunna pengar" etc)
Men jag tror att just skum redovisning, förskingring osv. ligger närmare tillhands i en ideel förening. Där är färre lagar inblandade. Lägre formella krav på bokföring, revision osv.
Jag förstår din poäng!H hempularen skrev:Några försvunna pengar handlade det (nog) inte om. De rabiata vägrarna som försökte stoppa mammas insamling hävdade att det varit dålig redovisning vid en tidigare insamling, typ 30 år tidigare, när deras föräldrar hade huset. Så det skapar fejder som lever i generationer.
Men jag tror att just skum redovisning, förskingring osv. ligger närmare tillhands i en ideel förening. Där är färre lagar inblandade. Lägre formella krav på bokföring, revision osv.
Det är en ideell föreing men de driver den som en samfällighetsförening, "man är tvungen att vara medlem" och "bunden att betala årsavgift" detta är ej sant.
Det är mycket som fungerar dåligt i Folkrörelsesverige samfälligheter bygger på lagstiftning och myndigheters tillsyn!T Tobaug skrev:Jag ska ringa till lantmäteriet imorgon när de är tillbaka på kontoret. Men vad jag ska se när vi loggat in på min fastighet på lantmäteriet så finns inga som helst indikationer på att det finns någon form av samfällighet. Jag börjar undra om någon hittat på detta med den så kallade "föreningen" eftersom det inte finns några dokument som styrker att den existerar. Jag läste om delägarförvaltning och undrar om det inte egentligen är det som råder i området.
Mer och mer detaljer gör att detta inte hänger ihop.
Fungerar inte tillsynen så blir det snabbt mobbingbeteende...
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Det kan säkert vara mycket som fungerar dåligt här och där. Men just myndigheters tillsyn av samfälligheter fungerar ypperligt, eftersom det inte är meningen att ngn. myndighet skall ha tillsyn av samfälligheter. Utan det bygger på att medlemmar som anser att samfälligheten fattar olagliga beslut, skall överklaga. Tillsynen sköts alltså av samfällighetens medlemmar, förstärkta av de valda revisorerna.B byggarätt skrev:
Medlemstillsynen fungerar säkert knackigt på en del håll, men skyll inte det på myndigheter.
Och det fungerar minst lika dåligt i många andra länder. En utländsk kollega berättade ex. att de hade "ordningsregler" bestämda av deras motsvarighet till samfällighetsförening. Enl. reglerna fick man inte ha barn i området, inte ens på besök, det kan störa grannarna. Om man vill parkera sin bil på gatan måste den vara en av 5 uppräknade fabrikat, där Porshe var den billigaste acceptabla bil man fick ha. Skulle man parkera en sketen mercedes, så tar det ner värdet på området. Och det var ytterligare några tiotal sidor med regler.
En släkting med hus i södra Frankrike har regler att inga som helst byggnadsarbeten får förekomma under juli eller augusti. För då kan grannarnas hyresgäster reklamera uthyrningen.
Vad hjälper det TS att höra om hur illa det fungerar i andra länder?H hempularen skrev:Det kan säkert vara mycket som fungerar dåligt här och där. Men just myndigheters tillsyn av samfälligheter fungerar ypperligt, eftersom det inte är meningen att ngn. myndighet skall ha tillsyn av samfälligheter. Utan det bygger på att medlemmar som anser att samfälligheten fattar olagliga beslut, skall överklaga. Tillsynen sköts alltså av samfällighetens medlemmar, förstärkta av de valda revisorerna.
Medlemstillsynen fungerar säkert knackigt på en del håll, men skyll inte det på myndigheter.
Och det fungerar minst lika dåligt i många andra länder. En utländsk kollega berättade ex. att de hade "ordningsregler" bestämda av deras motsvarighet till samfällighetsförening. Enl. reglerna fick man inte ha barn i området, inte ens på besök, det kan störa grannarna. Om man vill parkera sin bil på gatan måste den vara en av 5 uppräknade fabrikat, där Porshe var den billigaste acceptabla bil man fick ha. Skulle man parkera en sketen mercedes, så tar det ner värdet på området. Och det var ytterligare några tiotal sidor med regler.
En släkting med hus i södra Frankrike har regler att inga som helst byggnadsarbeten får förekomma under juli eller augusti. För då kan grannarnas hyresgäster reklamera uthyrningen.
När en förening av någon sort inte har stadgar och tillsyn så behöver inte TS tillhöra den eller betala något...
Klicka här för att svara