1 357 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ansvar för byggsäkerhet
En bekant till mig har anlitat ett byggföretag för att göra ett arbete på deras tak. Företaget verkar inte ha skött säkerhetsarbetet ordentligt; en av grannarna anmälde och arbetsmiljöverket har utfärdat en bot på 50kkr till min bekant.
Vilket ansvar har min bekant och vilket ansvar har företaget? Jag tror tyvärr inte att det finns något ordentligt avtal skrivet, men det finns då inte heller något skrivet där min bekant säger "Ni ska arbeta på det här sättet utan säkerhetsutrustning".
Vilket ansvar har min bekant och vilket ansvar har företaget? Jag tror tyvärr inte att det finns något ordentligt avtal skrivet, men det finns då inte heller något skrivet där min bekant säger "Ni ska arbeta på det här sättet utan säkerhetsutrustning".
Din bekant har yttersta ansvar för säkerheten då han är beställare av arbetet. Ofta delegerar man ner detta på en huvud- eller totalentreprenör, men detta måste såklart framgå av avtalshandling.
Hade din bekant meddelat entreprenören om tydliga regler och de senare brutit mot dessa hade det också varit en annan sak.
I detta fallet är det dock bara för din bekanta att snällt betala.
Hade din bekant meddelat entreprenören om tydliga regler och de senare brutit mot dessa hade det också varit en annan sak.
I detta fallet är det dock bara för din bekanta att snällt betala.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Kan väl omöjligt stämma det du säger? Hur f*n ska en vanligt privatperson veta vad som gäller? Anställer man ett företag så måste det väl ändå vara företagets ansvar att följa lagar och regler.
Där rök den grannsämjan... men tyvärr är det nog så att byggherren har ansvaret om inget annat avtalats.
https://www.av.se/globalassets/file...oansvaret-vid-villabyggen-broschyr-adi617.pdf
https://www.av.se/globalassets/file...oansvaret-vid-villabyggen-broschyr-adi617.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Fast i det länkade dokumentet står ju på första sidan:
"Om du låter någon, till exempel ett byggföretag, utföra hela bygget åt dig som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt ditt arbetsmiljöansvar om ni inte avtalar om annat."
Det låter väl som det är tillämpbart här? Jag förutsätter att din bekant är privatperson, inte ett fastighetsbolag?
"Om du låter någon, till exempel ett byggföretag, utföra hela bygget åt dig som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt ditt arbetsmiljöansvar om ni inte avtalar om annat."
Det låter väl som det är tillämpbart här? Jag förutsätter att din bekant är privatperson, inte ett fastighetsbolag?
Ja, min bekant är privatperson och har, såvitt jag vet, beställt hela arbetet av en enda firma.
Jag ska kolla och återkommer när jag vet.
Intressant också det som står längre ned, också på första sidan:
"Om du tar på dig ett uppdrag åt en konsument att självständigt
– planera och projektera ett helt bygg-projekt eller
– genomföra ett sådant projekt eller
– både planera och genomföra ett sådant projekt
så övertar du med automatik byggherrens arbetsmiljöansvar (se arbetsmiljölagen 3 kap 7c §). Detta gäller vid bygge av en hel villa, men också vid underhållsarbete av något slag."
Jag ska kolla och återkommer när jag vet.
Intressant också det som står längre ned, också på första sidan:
"Om du tar på dig ett uppdrag åt en konsument att självständigt
– planera och projektera ett helt bygg-projekt eller
– genomföra ett sådant projekt eller
– både planera och genomföra ett sådant projekt
så övertar du med automatik byggherrens arbetsmiljöansvar (se arbetsmiljölagen 3 kap 7c §). Detta gäller vid bygge av en hel villa, men också vid underhållsarbete av något slag."
Redigerat:
Klicka här för att svara
