Hej.
Vi håller på med en bodelning nu, vi är helt överens på alla punkter.
Jag ska behålla huset och hon har sagt att hon inte vill bli utköpt. Utan ja tar bara huset och lånen.
Men har hört från vänner att det inte går.
Att jag måste köpa ut henne och betala halva vinsten.
Vad gäller?
 
Nissens
P pozz2 skrev:
Hej.
Vi håller på med en bodelning nu, vi är helt överens på alla punkter.
Jag ska behålla huset och hon har sagt att hon inte vill bli utköpt. Utan ja tar bara huset och lånen.
Men har hört från vänner att det inte går.
Att jag måste köpa ut henne och betala halva vinsten.
Vad gäller?
Jag har gjort detta. Det man normalt gör är att man är överens om ett värde på fastigheten, har den ökat i värde så räknar man ut vad nettovinsten skulle bli om man säljer fastigheten idag. Sedan betalar den som skall ha huset 50% av nettovinsten till den andra parten. Ingen skattar någonting, vinstskatt betalas av den som säljer fastigheten i sin tur.
 
Men mitt ex vill inte ha 50 % av vinsten.
 
Hemmakatten
Om ni är överens kan ni göra hur ni vill med bodelningen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Bara ni får det på papper så gör ni som ni vill. Sen kan det vara så att banken inte tycker att du har ekonomi att ta över alla/hela lånen, då blir det knepigare.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.