Juridik
BennyHaljarp: Det var länge sedan det skrevs här. Förhoppningsvis för att folk förstått att inte handla på dessa auktioner. Jag var dum nog att buda på vi i villas auktioner. Buden är inte att lita på En kort sammanfattning av deras "kundtjänst" = Fruktansvärt otrevlig och bryr sig inte om lagar eller avtal. Företaget som står bakom auktionerna heter Weekly Ads. Weekly Ads hittar ni mer info på
pandalus: [citat] Väntat sedan 2014 att någon skulle förklara.. halleluja..
Jörgen Ö: Tja, tråden är ju sex år gammal...….så väck inte den döda....;)
Spikin: [citat] Tack , beklagar mina lässvårigheter .
tergo: Svensk lag stadgar att garantier för utförd entreprenad gäller i två år efter färdigställande och slutbesiktning. Efter denna gäller att entreprenören har ett grundläggande ansvar för det arbete som utförts. En så kallad ansvarstid inträder som gäller i ytterligare åtta år. Det betyder att entreprenören i vissa fall är ansvarig för fel som upptäcks i upp till tio år efter
hempularen: Om det nu är en vanlig tomt, utan strandskydd, så kan det vara strategiskt bra att påbörja en del av bygget (precis inom ramen för det tillåtna) på spekulation innan bygglovet vunnit laga kraft. Om grannarna ser att bygget går igång trots överklagande, så kan det göra dem mindre benägna att överklaga vidare, om vi förutsätterr att det inte lyckas med länstyrelsen. Slaget är då
Brand143: [citat] Hej, Har du någon gissning på vilken instans som utfört prejudikatet eller vilka parterna i målet är eller annan info? Är nämligen själv tyvärr i liknande tvist med vår totalentreprenör, så är väldigt intresserad av av domslut/prejudikat för att kunna driva frågan mot entreprenören.
phälle: Jag oroar mig mer för de som inte ens förstått att de har blivit lurade. Någon drivande kraft i VSFF förkunnar att ett visst förhållande gäller. Övriga fogar sig och betalar en allt för hög vägavgift. Jag har lite svårt med principen att den kunnige skall förhandla sig till fördelar gentemot den okunnige. Påståenden i VSFF att "alla skall betala lika" är vanligt förkommande.
rocklind: Installerad slinga borde alltid anses som en del av fastigheten. Roboten är det inte per default Men om den är med objektbeskrivningen så bör den vara med i detta fall.
Tareson: [citat] Vilken tur att ni hadde plats för de extra centimetrarna lycka till.
Dowser4711: [citat] Absolut, ingen har påstått att det går att förbigå lagstiftningen gratis...
DraganaR.: [citat] Tack, det ska vi kolla imorgon med kommun. Vi har backat i 7 år "de är grannar, låt de va, bla, bla" men de gick kraftigt över gränsen, nu blir det tid att kolla om bara vi måste följa reglerna eller de med.
Stefan1972: Cyklar är samma skit allting numera oavsett märke. Tittar man på grundkomponenterna så är det antagligen ett fåtal tillverkare som gör alla, sen finns det trettielva märken....... Sen måste man dock vårda sakerna. Inte ens cyklar står pall av att inte göra nånting och mycket sånt här slipper man om man oljar in dylika saker eller behandlar det på lämpligt vis om det finns nåt.
kindvall: Frågan är väl vilka begränsningar den befintliga trappen sätter. Är tanken att ni ska sätta skenor i trappen? Om den är brant kan det ju vara befogat att sätta som villkor att den bara används för barnvagn utan barn, och få det skriftligt konfirmerat av hyresgäst.
a128: Skatteverket har en färdig promemoria, borde bara vara att damma av den: https://www.skatteverket.se/download/18.2132aba31199fa6713e800016930/1359707530826/bouppteckn_testamentsreg.pdf ock skrida till verket
hempularen: [citat] Jag tror iofs. att om kunden i efterhand upptäcker att det gått åt oskäligt många timmar, så kan det gå att få ersättning även i efterhand. Men det ökar ju klart uppförsbacken för kunden, om han/hon haft koll på bygget under hela tiden. Om vi rent hypotetiskt tänker oss att det byggts samma hsumodell på 10 tomter i området. Att montering och färdigställande där tagit
Freddedan: Men säljaren äger inte dekalerna och kan inte sälja dem (vi förutsätter att Verisure skrivit ett avtal om att dekalerna endast får användas med ett aktivt abonnemang). Om dekalerna är väldigt viktiga för dig så får du kräva ersättning av säljaren.
Jonatan79: Han har väl Anstavtal och kreditupplysning ser ju bra ut. Ska gå vägen tycker jag.
Byggdjuret: När man skaffar hus så får man en glad liten vän som älskar att hitta på små roliga hyss... Om man själv tycker de är roliga? Troligtvis inte inte lika myckey:rofl:;)
Casaloco: Jag tror du får svårt att uppfylla BBR kraven gällande dagsljus i ett sovrum utan fönster mot det fria. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ljus-i-byggnader/dagsljus/
Räknenisse: [citat] [citat] Jag uppfattar trådstarten som att personen ursprungligen bodde ensam i bostaden och att det var först senare som sambon flyttade in. Bostaden är alltså inte införskaffad för gemensamt bruk och är därför inte samboegendom (fall 12 i artikeln du länkade). Så det är inte aktuellt att pröva kvarsittningsrätt i detta fallet, utan hon som vill ha ut sambon kan gå direkt
Billyg2: Det antyds i något inlägg att det skulle kunna gå att låta vissa medlemmar betala in det belopp de är skyldiga och ta lån för resten. Jag har sett på nätet att någon förening också gjort så. I inlägget avråder skribenten från att ha olika finansieringsalternativ för medlemmarna därför att det skulle kunna skapa viss oreda. Faktum är att det är förbjudet att ha olika
fia_mstd: Gåvobrev §1 Gåvogivare Namn: Personnummer: Adress: Telefon: §2 Gåvotagare Namn: Personnummer: Adress: Telefon: §3 Gåva Gåvogivaren överlämnar följande i gåva: §4 Villkor Gåvan är att anse som förskott på arv Gåvan skall vara gåvotagarens enskilda egendom, detta gäller även vad som träder i gåvans ställe Avkastning från gåvan utgör en del av den, vilket innebär att
MetteKson: [citat] Posta DP och ritningarna (om du vill) så vi vet vad du pratar om. Det är svårt att ge råd utifrån det du postat.
Tareson: [citat] Förlåt mina tidigare inlägg om än så sanna, men de var ju mycket ur ämnet;) Min erfarenhet och jag hoppas för TS skull att den kommer på skam, är att en ny upphandling måste göras med en ny snickarfirma helst helt Svensk. Att få rätt och få någon ekonomi ur det från polen inte en chans. Tyvärr kommer det snart att vara köparnas marknad för de med egna pengar. PS: bind
PiaQ: [citat] Nej jag har ju fått dem av husleverantören. Men det vet ju inte ev köpare av huset.