25 358 läst ·
138 svar
25k läst
138 svar
Avvika från detaljplan parkering. Vad kan hända?
Hej! Första tråden jag skapar så jag hoppas att det blev i rätt ämne osv. Läst mycket här men nu dags för en fråga.
Jag har köpt ett radhus i bostadsrättsform (nyproduktion) med inflytt i maj. Det kommer att finnas plats för bil på framsida av huset som är godkänd för i/urlastning enligt kommunens detaljplan. Men vad skulle kunna hända om vi parkerar bilen där dagligen? Det kommer vara på min tomt. Bifogar en bild så ni ser hur det kommer se ut.
mvh Rasmus
Jag har köpt ett radhus i bostadsrättsform (nyproduktion) med inflytt i maj. Det kommer att finnas plats för bil på framsida av huset som är godkänd för i/urlastning enligt kommunens detaljplan. Men vad skulle kunna hända om vi parkerar bilen där dagligen? Det kommer vara på min tomt. Bifogar en bild så ni ser hur det kommer se ut.
mvh Rasmus
Skulle säga att det nog mest beror på hur grannar gör. Brukar vara rätt mycket regler/åsikter huruvida man det är okej. Folk är rädda att barn som skall bli påkörda och dylikt. Även daglig i och urlastning väcker ilska i vissa såna här områden.
Att myndigheterna skulle komma och ta dig i örat är mindre troligt.
okej toppen, då är det bara att hålla tummarna på bra grannarT topmount skrev:Skulle säga att det nog mest beror på hur grannar gör. Brukar vara rätt mycket regler/åsikter huruvida man det är okej. Folk är rädda att barn som skall bli påkörda och dylikt. Även daglig i och urlastning väcker ilska i vissa såna här områden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är ju som sagt inte bara grannarna som kan ha synpunkter. Jag gissar att föreningen kommer att ha synpunkter. I värsta fall (osannolikt) så kan föreningen "förverka" bostadsrätten.
självklart är det föreningen som äger tomten, det trodde jag var underförstått. Men som tack för tipset så ska jag börja vara ännu mer tydlig..BirgitS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Argumentet mot att det skulle vara ok att parkera där är att gatorna inne i området primärt är att ses som gång- och cykelgator medan biltrafiken är hänvisad till egna vägar som inte kommer så nära husen. Allt enligt den värdelösa SCAFT-teorin som fick sitt genombrott med miljonprogrammet.
Av den lilla skissen att döma är området byggt enligt någon halvmesyr av denna teori, så min gissning är att alla kommer parkera framför sina respektive bostäder om det nu är så breda gator som det ser ut att vara och det faktiskt finns hårdgjord mark på ”egen” tomt att stå på.
Misstänker att det skulle vara ett elände för BRF:en att försöka upprätthålla någon form av parkeringsförbud, även om den i teorin nog skulle kunna införa ett sådant.
Av den lilla skissen att döma är området byggt enligt någon halvmesyr av denna teori, så min gissning är att alla kommer parkera framför sina respektive bostäder om det nu är så breda gator som det ser ut att vara och det faktiskt finns hårdgjord mark på ”egen” tomt att stå på.
Misstänker att det skulle vara ett elände för BRF:en att försöka upprätthålla någon form av parkeringsförbud, även om den i teorin nog skulle kunna införa ett sådant.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg