Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det kanske inte är lika roligt att få den nya planen med prislapp? Det är vanligt att kommuner tar ut kostnaden som en "planeavgift" som läggs ovanpå bygglovskostnaden. Avgifter i storleksordningen 100 - 200 000 är inget ovanligt. Här ser kommunen att det kanske måste lägga en avgift på 0,5 - 1 milj, för det är så få fastigheter, därmed kommer ingen att söka bygglov efter den nya planen om de gör en.
Är det givet att planarbetet måste blir så här dyrt? Jag har sett planarbete för ett mindre område (20-talet småhus) i min kommun och jag har svårt att tro att markägaren betalade tiotals miljoner för detta. Inte heller tycks det ligga några planavgifter på byggloven som folk har sökt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det givet att planarbetet måste blir så här dyrt? Jag har sett planarbete för ett mindre område (20-talet småhus) i min kommun och jag har svårt att tro att markägaren betalade tiotals miljoner för detta. Inte heller tycks det ligga några planavgifter på byggloven som folk har sökt.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vad du menar att du har sagt men i 4 Kap PBL hittas hur PBL styr reglering med detaljplan.. Redan första paragrafen ger lagrummet att reglera med detaljplan:

[bild]

Nästan. De gamla planbestämmelerna ska tolkas i ljuset av den lagstiftning som då gällde. Men det är fortfarande så att PBL ger lagrummet och sätter en mängd gränser. De gamla lagarna är ju inte längre gällande. Det är det som kallas för tolkning.
Men den paragrafen berättar snarare reglerna när och vem som ska göra en. Dp och varför. Inte det du sa att den styr vad den inte får innehålla. Om du ändrar det du har sagt så är det inte konstigt det fungerarade.

Claes Sörmland
B Byggdjuret skrev:
Men den paragrafen berättar snarare reglerna när och vem som ska göra en. Dp och varför. Inte det du sa att den styr vad den inte får innehålla. Om du ändrar det du har sagt så är det inte konstigt det fungerarade.
Jag vet inte riktigt vad du menar att jag har ändrat i min beskrivning. Jag har försökt beskriva vad detaljplaner kan reglera utifrån PBL och har inte ändrat min förståelse av detta under tiden jag har varit aktiv i tråden.

I sammanfattning: En detaljplan kan bara reglera med sådana planbestämmelser som PBL tillåter. Syftet är huvudsakligen att planera marks användning och då främst som ett underlag för bygglovsprövningar.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.