Hej, jag undrar om någon kan svara på denna fråga eftersom jag tycks få otydliga svar gällande vad som faktiskt gäller. Mina föräldrar äger en fastighet i ett fritidshusområde med 40 hus om jag minns rätt. En samfällighetsförening bildades på 50-60-talet för att gemensamt förvalta ledningar för sommarvatten, tillfartsväg, grönområde, strand etc. Mina föräldrar nyttjar inte vattnet eftersom de har borrat egen brunn och vill gärna slippa betala för detta. De är missnöjda med styrelsen eftersom de onekligen är genomkorrupta och opportunistiska, exempel på detta kan ges. Jag vet att det är svårt att begära utträde under vanliga omständigheter men i detta fall handlar det om korruption och en styrelse som gång på gång gör fel samt frångår sitt ansvar. Så hur gör man för att begära utträde eller avsätta en styrelse?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Styrelsen väljs på stämman så där är tillfället att byta ut den. Revisorsposten kan då vara värdefull för att få insyn i föreningens förvaltning. Men i slutändan kokar det ned till antalet röster man har på sin sida.
Att träda ur föreningen är svårt förutsatt att det är officiell samfällighetsförening som bildats via lantmäteriförrättning. Läs förrättningsbeslutet, finns på MIn fastighet hos Lantmäteriet, för att se vad som gäller. Ibland tar föreningar på sig fler saker än syftet med föreningen och det får de enligt lag inte göra.
Att träda ur föreningen är svårt förutsatt att det är officiell samfällighetsförening som bildats via lantmäteriförrättning. Läs förrättningsbeslutet, finns på MIn fastighet hos Lantmäteriet, för att se vad som gäller. Ibland tar föreningar på sig fler saker än syftet med föreningen och det får de enligt lag inte göra.
Tack för ditt svar! så om jag förstår dig rätt finns inget annat sätt att avsätta dem än genom stämman? problemet är att de röstar på varandra (svågerpolitik).Claes Sörmland skrev:
Styrelsen väljs på stämman så där är tillfället att byta ut den. Revisorsposten kan då vara värdefull för att få insyn i föreningens förvaltning. Men i slutändan kokar det ned till antalet röster man har på sin sida.
Jag ska kika på lantmäteriet, tack för det tipset! Ja de håller midsommarfirande, har byggt ett "klubbhus" och massor med andra engagemang som föreningen inte ska syssla med.
tttomten skrev:
Polisanmälan är nog på sin plats eftersom pengar tycks försvinna ur tomma luften.Claes Sörmland skrev:
Jag är inne på lantmäteriet och ser nu att att det tycks inte finnas någon förening... Den dycker i alla fall inte upp när vi är inloggade på lantmäteriet.
Försök att se det positivt att några brinner för området och tex anordnar midsommarfirande. Det är inte lätt att upprätthålla en styrelse i dessa små föreningar, så stöd istället de som är aktiva. Förseningsavgiften brukar vara låg och baserad på den budget ni tillsammans röstar igenom varje år. Vill du vara med att påverka så ta kontakt med valberedningen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 111 inlägg
Hur väl sköts de grundläggande uppgifterna och hur dyrt är det att vara med? Att föreningen även gör andra saker är som @Claes Sörmland skrev olagligt, nu verkar det ju inte ens vara en riktig samfällighetsförening utan en friare form, men oavsett vilket bör man fråga sig om det är ett så stort problem ändå.
Man ska beakta att de som faktiskt sköter föreningen gör det på sin fritid och nog hellre skulle slippa. Ingen blir rik på att fuska i en liten samfällighetsförening. Därmed inte sagt att allt är gott och väl, men jag tjatar in det här en sista gång: hur stort är problemet, egentligen, och finns det någon annan delägare som också upplever problemet.
Man ska beakta att de som faktiskt sköter föreningen gör det på sin fritid och nog hellre skulle slippa. Ingen blir rik på att fuska i en liten samfällighetsförening. Därmed inte sagt att allt är gott och väl, men jag tjatar in det här en sista gång: hur stort är problemet, egentligen, och finns det någon annan delägare som också upplever problemet.
håll isär förening och samfällighet, det är två olika saker. Att lämna en samfällighet kan vara väldigt dyrt även om det kan tyckas uppenbart att man inta skall vara med, det behöver inte heller vara så att man har rätt att lämna samfälligheten bara för att man har borrat egen brunn. En lantmäteriförättning är svindyr och resultaten av den är inte alltid logiska för en normalt tänkande människa.T Tobaug skrev:
Vanligen är det nog så att få vill dra lasset men ibland så är det individer som inte har ett tillräckligt utmanande yrkesliv som börjar driva hobbyföretag efter eget huvud i sådana här föreningar. Håll dem kort, de konsumerar ofta andras pengar och arbetskraft till ändamål som inte efterfrågas. Om de la energin på gemensamhetsanläggningens drift så vore allt väl. Men genom att öka insatsen för att vara aktiv i föreningens styrelse genom att arrangera andra saker så skapar de rekryteringsproblem till förtroendeposter i föreningen.Nötegårdsgubben skrev:
Underhållet av vägen som vi nyttjar har inte upplevt underhåll på över 10år, förrän 2019. Medans den andra vägen årligen underhålls, breddats etc. De tar 1600kr/år inkluderat en avgift för trädfällning som vi inte tagit del av, de tycker med andra ord att vi ska betala för trädfällning på andras tomter. Det är problematiskt eftersom vi inte vet var pengarna går till eftersom det läggs en hel del pengar på dessa midsommarfester. Men som tidigare nämnt verkar det inte som om det ens finns en samfällighetsförening.Nötegårdsgubben skrev:
Hur väl sköts de grundläggande uppgifterna och hur dyrt är det att vara med? Att föreningen även gör andra saker är som @Claes Sörmland skrev olagligt, nu verkar det ju inte ens vara en riktig samfällighetsförening utan en friare form, men oavsett vilket bör man fråga sig om det är ett så stort problem ändå.
De som sköter föreningen styr och ställer precis som de vill, de motarbetar positiva förändringar som tex insatser för ökad trevnad etc. De väljer om varandra så samma människor roterar på dessa positioner. De vill helt enkelt ha dessa positioner för att bestämma och köra med andra. Bland annat har de försett sig själva med jakträtt, fiskerätt, båtplatser etc för att sedan hemlighålla detta från resten av medlemmarna.
Exakt vårt problem! vidare som sagt försvinner pengar trots att underhållet är direkt frånvarande.Claes Sörmland skrev:
Vanligen är det nog så att få vill dra lasset men ibland så är det individer som inte har ett tillräckligt utmanande yrkesliv som börjar driva hobbyföretag efter eget huvud i sådana här föreningar. Håll dem kort, de konsumerar ofta andras pengar och arbetskraft till ändamål som inte efterfrågas. Om de la energin på gemensamhetsanläggningens drift så vore allt väl. Men genom att öka insatsen för att vara aktiv i föreningens styrelse genom att arrangera andra saker så skapar de rekryteringsproblem till förtroendeposter i föreningen.
Börja här:
Finns det en samfällighet (en äldre juridisk form) eller en gemensamhetsanläggning (någon som lantmäteriet instiftat i modern tid). Kolla på Min fastighet.
Nästa fråga är att fundera över hur den där föreningen relaterar till dessa.
Finns det en samfällighet (en äldre juridisk form) eller en gemensamhetsanläggning (någon som lantmäteriet instiftat i modern tid). Kolla på Min fastighet.
Nästa fråga är att fundera över hur den där föreningen relaterar till dessa.
Jag ska ringa till lantmäteriet imorgon när de är tillbaka på kontoret. Men vad jag ska se när vi loggat in på min fastighet på lantmäteriet så finns inga som helst indikationer på att det finns någon form av samfällighet. Jag börjar undra om någon hittat på detta med den så kallade "föreningen" eftersom det inte finns några dokument som styrker att den existerar. Jag läste om delägarförvaltning och undrar om det inte egentligen är det som råder i området.Claes Sörmland skrev:
Mer och mer detaljer gör att detta inte hänger ihop.
En gemensamhetsanläggning förvaltas normalt av en samfällighetsförening. Jag vet inte om det funnits någon äldre konstruktion men idag är det så. Gemensamhetsanläggningen är själva fastigheten/anläggningen och samfällighetsföreningen är den juridiska entiteten som äger den och förvaltar den. Således finns alltid båda, förutom i det fallet man har delägarförvaltning som innebär att alla ska vara överens om alla beslut. Detta är betydligt besvärligare om man är fler än några stycken eller om det är stora värden inblandade.Claes Sörmland skrev:
Som andra har sagt så får en samfällighetsförening inte bedriva annan verksamhet än den som anges i anläggningsbeslutet. Ett typexempel är en midsommarfest som i stort sett garanterat inte är angiven eller tillåten.
Det kan i detta specifika fall vara så att man aldrig formaliserat det som en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning. Då kommer det krävas en lantmäteriförrättning, vilket blir dyrt. En anläggning för sommarvatten samt vägar i ett område låter som typiska ändamål för en gemensamhetsanläggning. Det går normalt inte att gå ur bara för att man har borrat en egen brunn.
Be om stadgar, anläggningsbeslut samt årsmötesprotokoll, antingen via föreningen eller från LMV. Detta kan ge mer klarhet.
Det verkar märkligt att man har kunnat ge jakträtt till sig själv via samfälligheten, så stora arealer är nog ovanligt att man förvaltar samfällt. Bryggplatser osv är naturligtvis korrupt men inget konstigt.