3 010 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Anmälan entreprenör till Arn
Sida 1 av 2
Att se till att ha dokumentation som styrker det man anför.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Beskriv alla omständigheter så utförligt du kan.
Motivera varför du bör få rätt. Bifoga all korrespondens, avtal mm och komplettera med bilder så blir det enklare för nämnen att avgöra.
Motivera varför du bör få rätt. Bifoga all korrespondens, avtal mm och komplettera med bilder så blir det enklare för nämnen att avgöra.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har gjort en anmälan till ARN och fick rätt. Det är inte särskilt svårt, bara att berätta vad som hänt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Framgår inte hur många kommuner som har konsumentvägledning men man kan söka på sin kommun för att få reda på om de har vägledning här: https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/Hemmakatten skrev:
Tack för er input, vi har konsumenttjänstvägledning i vår kommun så jag kommer att kontakta dem.
Vi håller på att fundera på hur vi ska gå vidare och kommer att redovisa utfallet här.
/B
Vi håller på att fundera på hur vi ska gå vidare och kommer att redovisa utfallet här.
/B
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag vill bara varna dig - konsumentvägledaren i vår kommun rådde oss att betala hela fakturan trots att den var fullständigt orimlig. Vi betalade och förväntade oss att få tillbaka pengarna när vi fått rätt hos ARN, men entreprenören betalade inte tillbaka. Betala därför bara det du anser är rimligt, bestrid resten av fakturan och invänta beslut från ARN.
Allt är betalt, felen som påtalades innan fakturan betalades var ” av mindre art” och tre månader senare uppstod felet som gjorde att jag på nytt gjorde felanmälan. Och i mitt fall är det inte priset som sådant jag har klagat på utan att anläggningen inte fungerar året runt m.m. vilket är ett krav från kommunen, och det är detta som entreprenören f.nv inte vill rätta till. Vi får ta en dag i sänder och se vad som händer. Jag har på nytt fått kontakt med företaget så vi får se hur det utvecklar sig.Marlen Eskilsson skrev:
Jag vill bara varna dig - konsumentvägledaren i vår kommun rådde oss att betala hela fakturan trots att den var fullständigt orimlig. Vi betalade och förväntade oss att få tillbaka pengarna när vi fått rätt hos ARN, men entreprenören betalade inte tillbaka. Betala därför bara det du anser är rimligt, bestrid resten av fakturan och invänta beslut från ARN.
Har företaget sagt att de är beredda att följa ARN's beslut? Det värsta de kan göra är ju att sätta dem på "svarta listan", men byggbolag byter ju rätt ofta organisationsnummer och skiter i sånt...
Då är det kanske bättre att processa mot dem direkt?
Då är det kanske bättre att processa mot dem direkt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Att stämma ett litet företag leder många gånger till att företaget sätts i konkurs och då får man ingen rättning och inga pengar i alla fall. När ett företag fälls i ARN leder det nästan jämnt till samma utslag i tingsrätten.
Precis, resultatet blir ofta detsamma.
Rekommenderar inte stämning, men vill hålla TS förväntningar rimliga.
Det är ju surt om man lägger en massa energi och prestige i att få ARN på sin sida utan att något händer och att företaget bara lägger näsan i vädret så snart man börjar närma sig "vinst".
Men, inte helt orimligt att vänta sig om man processar mot mindre samvetsgranna byggare.
Rekommenderar inte stämning, men vill hålla TS förväntningar rimliga.
Det är ju surt om man lägger en massa energi och prestige i att få ARN på sin sida utan att något händer och att företaget bara lägger näsan i vädret så snart man börjar närma sig "vinst".
Men, inte helt orimligt att vänta sig om man processar mot mindre samvetsgranna byggare.
HejDowser4711 skrev:
Precis, resultatet blir ofta detsamma.
Rekommenderar inte stämning, men vill hålla TS förväntningar rimliga.
Det är ju surt om man lägger en massa energi och prestige i att få ARN på sin sida utan att något händer och att företaget bara lägger näsan i vädret så snart man börjar närma sig "vinst".
Men, inte helt orimligt att vänta sig om man processar mot mindre samvetsgranna byggare.
Bara för kännedom. Det är inget litet företag så kk pga av detta är högst osannolikt.
Men som jag skrev ovan så har jag fått förnyad kontakt med företaget så jag får se vad de svarar
/B