Hejsan.
har haft lite diskussion med en kompis angående juridik när det kommer till gifta partners.
Skulle gärna vilja ha eran syn på dessa olika "fall" så får vi se om jag eller han har rätt
Nr1: Partner A och B är gifta, har gemensam ekonomi och gemensamt ägande av fastigheten.
A vill göra en kosmetisk renovering av huset för X antal tusen, men B tycker inte det behövs.
Får då A genomföra denna renovering rent juridiskt sett även om B motsäger sig det? Tex att A använder deras gemensamma sparade för att fixa denna renovering
Nr2: Om A har en enskild firma och det blir en skilsmässa mellan A och B. Ska då A räkna med alla maskiner, verktyg osv som är köpta på "firman" i bodelningen? eller hamnar dom utanför?
Nu pratar jag inte om att försöka skriva över en massa saker på firman, utan mer dom saker som redan tidigare blivit inköpt till firman.
Nr3: Om A skulle få ett stort arv. Måste man då skriva äktenskapsord för att B inte ska kunna få del av detta arv?
Om B vägrar skriva på ett sådant, går det att tvinga igenom det ändå på något sätt?