Häckar, Buskar & Träd
Smed242: Förvisso ett vanligt ogräs, men det finns ingen anledning att slänga den bara för att den är giftig. Alla tören är giftiga och många uppskattade prydnadsväxter, man bör vara försiktigt med växtsaften eftersom den är irriterande. Du lär bli rätt risig om du sätter i dig en hel chiliplanta också. Undvik att äta dina prydnadsväxter så ska det nog gå bra. Såtillvida du inte är
Harmagedon: Ett par cm extra på varje sida mitten tycker jag räcker när Häcken är låg. Men beror säkert på tillgång till solljus på platsen den står på.
Harmagedon: Raka linjer blir alltid väldigt framträdande i en vanlig svensk trädgård. (Lite blandade buskar och rabatter utan starka arkitektoniska inslag) Då tycker jag att det är mer harmoniskt om alla raka linjer är parallella eller helt vinkelräta. Så jag kör på horisontellt och förespråkar alltså inte att följa marknivån. Obs, mina häckar klipps inte med laserpass så inte så perfekt
wolfgang1: [citat] Tackar alla hjärtligast! Det var som du skrev en annan växt som var busken. Det var hagtornshäck som jag har 20 m längre bort... hur den nu har letat sej dit (den häck som syns på bilderna är något annat). Får väl vara beredd att den dyker upp på fler ställen ;0) Huset är från 1975 och häcken kan mycket väl vara från 70-talet. Klippte bort det så nu ser det ut så här:
KimLQz: Hej, Vi ska plantera en häck mot granntomten. Vi väljer mellan Brabant och Plicata Martin (Jättetuja). Vad är er erfarenhet av dessa? Vi vill få så hög häck som möjligt, men köper 140-180cm till en början. Åsikter, tankar, tips är mycket välkommet.
Tomture61: [citat] Törs ej säga om tjälen är borta i marken ännu 🤔 Men värme / sol triggar plantan att gå ur dvala + den blir törstig . Är det då fruset i backen så blir det inget bra .
HenrikP: Det funkade galant. Efter tre säsonger var häcken två meter hög och helt tät. Jag önskade mest att den skulle lugna ner sig efter det. Klippte den tre gånger per säsong för att hålla den tät.
Potatis1: Undvik murgröna är mitt råd. Bor också i Skåne och det växer som ogräs. Växer ut i gräsmattan och i buskar och träd osv. Jättejobbigt att bli av med.
Räknenisse: Jag hade nog satt en syren i vardera ytterkanten och buskarna emellan. För mig ger det en snyggare symmetri, men det beror ju lite på vad som finns i omgivningen och hur det är placerat i förhållande till varandra.
Jiji: Ni kan gallra lite nu men det kommer att trigga igång mer skott så ta bara några små bitar här och där. Sedan kan ni ta lite till i augusti - september, under förutsättning att det går utan att skada frukten och igen under jan - feb nästa år osv. Det bästa är att ta lite i taget. Knipsa bort, ta några steg tillbaka och begrunda resultat. Funderar ut hur trädet skulle kunna formas.
Harmagedon: Jag har andra ligusterhäckar men de brukar klara snön bra. Det är den där stackaren som står och trängs med spaljén som har det svårt med snön. Men jag har klippt mina extremt täta. Ser att andra som inte varit lika flitiga med saxen har problem med sina.
O: [citat] Det är ju surt om man chansar och när det har vuxit upp om 5-10år så kommer köldknäppen och tar kål på allt. Jag skulle vilja ha lite säkerhetsmarginal på insynskyddet. Sedan kan man chansa lite mer och plantera något snyggt (i skydd) framför. [citat] Det blir nog snyggare att göra så än att ha en välklippt häck på en naturtomt. Låter som att det kan bli riktigt bra.
O: [citat] Det räcker att man klipper häckarna på utsidan. Du får en bred häck. Som du klipper på båda sidor. [citat] Problemet är väl att du med tiden kanske vill ha något annat/snyggare än en thuja på sluttningen. Något lägre, kanske en gräsmatta, blomsterrabatt eller vad man nu gillar. Att ta bort den nedre häcken är inget problem. Men den övre häcken kommer att se hemsk ut.
OlaKrister: [citat] Uppsamlare är det ingen som använder idag om du klipper gräset innan det vuxit sig för lång. Dagens maskiner finklipper gräset till små beståndsdelar. Gräset fungerar då som gödning dessutom.
P-plats: Jag tog ner en Björk i våras som jag trodde mådde bra men så här såg den ut inuti. [bild] Skulle tro att detta beror på att man fyllt upp marken runt Björken för ca 25 år sedan. Nu är detta inte ett svar på TS frågeställning och jag har själv några Björkar som skadats på liknade sätt vilket gör att man blir lite orolig. Det är nog bra att hålla kolla efter tecken på röta.
cpalm: [citat] Vad är en mängd träd? Förutsatt att det inte handlar om typ hundratals träd så finns det firmor som sköter allt inklusive bortforsling, vanligtvis med kranbil och lastflak/container. De kör så klart inte träden till soptippen, utan får i sin tur betalt för dem, dock generellt bränslepriser. Det lönar sig inte att hålla på att sortera de volymerna om det inte är något
Kadabra: [citat] Ligustern är jättelätt att själv föröka!
Plupp 270527: [citat] Ett tips är att kolla på YouTube där det finns massor av filmer på både svenska o engelska hur man ska beskära träd/fruktträd. Så kan du se hur göra.
oddan: Jag hittade att Omnia Garden säljer ganska prisvärda plantor genom flera återförsäljare, t.ex. Bauhaus, Hornbach, mfl. Odlade i Skandinavien och ett välsorterat utbud också
munspelarn: ok tack jag tänkte erbjuda 1000 sek hoppas det blir bra..
johnsilver: [citat] En mur är dyr men mycket litet arbete med om man ska bo där många år
Abies koreana: [citat] Fel, Tuja är ingen surjordsväxt. Det finns ett antal skäl till varför Tuja får överdrivet mycket bruna (döda) barr; - torka - övervattning - näringsbrist - skadedjur - svampangrepp - tjältorka - hundkiss samt några till som tillhör ovanligheterna. Därför är det svårt att svara på en svepande fråga som "varför får mina tujor bruna barr" då den som svarar inte vet hur
105: Tack för svar. Tror jag låter det passera ett regn eller två och ser om vattnet stannar eller ej.
etnica: [citat] Vart köpte du de nya ifrån? Har liknande problem men med annan leverantör så nu måste jag hitta nån ny att köpa ifrån.
z_bumbi: Den grundläggande frågan är vad som är en trädform. Solitära träd ger oftast en helt annan uppbyggnad än de som växer upp med konkurrens så vill man ha solitärformen eller "skogs"formen när man planterar solitär. Lindar har också hamlats dvs de tål mycket beskärning om den görs på yngre skott och är det vanlig lind så skulle jag satsa på att hamla dem då lindar blir stora..
Erik Salhammar: [citat] Du kan göra en slänt av kullersten för att ovanför den sätta häcken lite mer plant.
Harmagedon: Kan ni gräva en ordentlig planteringsgrop så kan ni nog få ett nytt träd att trivas. Dvs ni kan inte plantera exakt där det gamla trädet stått på några år. Men strax intill. Det där med rosor är inte helt sant och gäller inte de växter vi vanliga tänker på som träd. Kvarvarande rötter förmultnar med tiden så om ni inte vill gräva ut halva trädgården är det bara att låta