Hej! Vi funderar på att skaffa en thujahäck. Men fattar inte triangelregeln fullt ut. Ligger även en brunn som tillhör kommunen mellan G/C vägen och tomten samt en V/A brunn precis innanför tomten.

Vi funderar på att anlägga häcken bakom båda brunnar mot huset och säkra oss gentemot triangelregeln.

Vart gäller 10 meters regeln? Är det blå linjen på 3e bilden?

Första bilden: ingen text.
Andra bilden: väg förklaringar.
Tredje bilden: Så vi ska tänka?

• Satellitbild av tomtgräns med gula linjer, vägar och ett hus synliga. Enheter angivna som "10 m".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över ett hushålls närområde med markerade vägar och tomtgränser. G/C väg och bilväg syns intill tomten.
    Skapa konto
  • Satellitbild med vägar, tomtgränser i gult och en blå linje markerad vid en korsning.
    Skapa konto
Regeln är ju till för att skapa sikt i korningar. Regeln är egentligen alldeles för snäll. Ska man gå efter sunt förnuft ska triangeln vara mycket större. En bil i 50 km/h färdas ganska många meter på en sekund. En utryckningsfordon färdas ännu fler meter per sekund, även om det är en 50-väg.

Även skriften VGU, Vägar och Gators Utformning från Trafikverket och SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, anger betydligt större trianglar. Tror det är att man på 0,8 m höjd, 5 meter in på anslutande väg ska se 80 m bort på en 50-väg man ska åka in på.

Trangelregeln 10+10 m är en snällt skapad regel som SKR förenklat för att den ska vara lätt att förstå och komma ihåg.

Det blåa ritade är helt fel. Du ska, minst, börja mäta från innanför GC-vägen. Det är ju bra om bilarna ser även cyklister och gångare.

Tycker du ska mäta minst 10 m från varje hörn, du har ju 2 hörn.

Ett alternativ som gör att du slipper tringelregeln är att hålla häcken högst 80 cm hög. Men den höjden, som var normal förr, brukar dagens häckägare inte vara intresserade av att hålla.

Jag tycker nog man kan mäta från bara ett hörn. Om man sätter det ungefär innanför där det vita stoppstrecket(?) på cykelbanan är. och drar mot var man möter tomtgränsen tio meter bort.
Det är ju bara ett "gatukorsningshörn" och mest en fastighetsteknisk grej att tomten har ett avkapat hörn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tänker att det är två sikttrianglar som ska upprätthållas. En på 10X10 m för bilarna och en på 5*10 m för GC-banan. Så här:

Luftfoto av vägkorsning med uppmärkta sikttrianglar, en för bilar 10x10 m och en för gång- och cykelbana 5x10 m, markerade i rött.
Skapa konto

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G Gustav E skrev:
Regeln är ju till för att skapa sikt i korningar. Regeln är egentligen alldeles för snäll. Ska man gå efter sunt förnuft ska triangeln vara mycket större. En bil i 50 km/h färdas ganska många meter på en sekund. En utryckningsfordon färdas ännu fler meter per sekund, även om det är en 50-väg.

Även skriften VGU, Vägar och Gators Utformning från Trafikverket och SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, anger betydligt större trianglar. Tror det är att man på 0,8 m höjd, 5 meter in på anslutande väg ska se 80 m bort på en 50-väg man ska åka in på.

Trangelregeln 10+10 m är en snällt skapad regel som SKR förenklat för att den ska vara lätt att förstå och komma ihåg.

Det blåa ritade är helt fel. Du ska, minst, börja mäta från innanför GC-vägen. Det är ju bra om bilarna ser även cyklister och gångare.

Tycker du ska mäta minst 10 m från varje hörn, du har ju 2 hörn.

Ett alternativ som gör att du slipper tringelregeln är att hålla häcken högst 80 cm hög. Men den höjden, som var normal förr, brukar dagens häckägare inte vara intresserade av att hålla.
Stora vägen är en 30 väg och den mindre är en 50 väg om det hjälper, vi har bara tänkt att ha Häcken mot stora vägen och runt hörnet så att säga. Därför jag också vill veta vårt triangeln går..

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det är två sikttrianglar som ska upprätthållas. En på 10X10 m för bilarna och en på 5*10 m för GC-banan. Så här:

[bild]
Tack för svar.
Så om man går på bilvägarna kan man ha häck mot stora vägen och hörnet.
Medans G/C vägen säger att man typ kan ha halva hörnet med häck och häck längs med stora vägen?

Vi har tänkt att ha häck längs med stora vägen och runt hörnet så att säga

Tillägg: stora vägen är en 30 väg och lilla vägen är 50.

Claes Sörmland
Det är ju som @Gustav E anger inte häckförbud men ni får hålla häcken max 80 cm över gatans nivå längs sikttrianglarna så att man kan se över den, alltså se över er tomt. Om det känns för tomt kan ni plantera några träd där, trädstammar betraktas inte som lila trafikfarliga eftersom de inte skymmer sikten så mycket. Ungefär som att belysningsstolpar inte anses skymma sikten.

Här finns hänvisningar till två rättsfall som tagit sig upp till MÖD som visar att rättstillämpningen erkänner dessa sikttrianglar:

https://www.byggahus.se/forum/threads/hackhojd-i-korsning-horntomt.293723/page-5#post-4423862

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

[bild]
Men inte rätvinkliga, väl? När korsningen inte är 90 grader. Tänker att din högra linje borde gå rakt uppåt längs trotoarkanten.

Sen är väl cykelbanan lite slamkrypare för att den svänger precis innan den korsar gatan, så inte helt självklart hur vinkelns delar ska placeras. Jag tycker nog att den ska anses möta gatan lite högre upp än du har ritat, men det kan diskuteras...

• Gilla
meriksson94
  • Laddar…
Då är ju frågan hur sikt-triangeln ska utformas eller rättare sagt tolkas för våran tomt..

Vi fattar och är med på att inom sikt-triangeln gäller 80cm därför vill vi veta vart den går så vi kan köra på högre :)

Ska man räkna utifrån sista böjen på G/C-vägen och 10m åt vardera håll eller är det från stopplinjerna i hörnet?

Tack för alla svar!

• Flygbild av vägkorsning med färgade linjer som markerar sikttrianglar; gula, vita, blå och rosa linjer visas längs vägkanterna.
    Skapa konto
testa först med en planta och se att den trivs gjorde mistaget en gång köpte flera meter som inte gillade jorden där huset låg

M maria01 skrev:
testa först med en planta och se att den trivs gjorde mistaget en gång köpte flera meter som inte gillade jorden där huset låg
Låter som ett bra tips. Tror dock den kommer gilla jord och mark på tomten, hög fuktighet i gräs/mark, i alla fall nu under tidig vår. Och grannen ovanför har thuja runt om deras tomt.

K korvvish skrev:
Låter som ett bra tips. Tror dock den kommer gilla jord och mark på tomten, hög fuktighet i gräs/mark, i alla fall nu under tidig vår. Och grannen ovanför har thuja runt om deras tomt.
M maria01 skrev:
det var ett bra tips att testa med en test planta man vet aldrig hur plantor trivs på ens mark jag har testat flera bigarrå träd som inte trivdes så det var pengar i sjön nu mera köper jag alltid test plantor innan jag gör större in köp av växter

Jag har exakt samma tomttyp men har max 40 km/t i hela området. 10 m i ena vinkeln, 7 m i andra pga bred trottoir. Jag har täckt hela ytan med bokhäckar på 80 cm då ytan inte är användbar för något annat - resten av trädgården ligger drygt 1 m högre.

Jag skulle undvika thuja med så låg höjd. Välj bok, avenbok, liguster eller annat som kan bli snyggt även på 80 cm höjd.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har exakt samma tomttyp men har max 40 km/t i hela området. 10 m i ena vinkeln, 7 m i andra pga bred trottoir. Jag har täckt hela ytan med bokhäckar på 80 cm då ytan inte är användbar för något annat - resten av trädgården ligger drygt 1 m högre.

Jag skulle undvika thuja med så låg höjd. Välj bok, avenbok, liguster eller annat som kan bli snyggt även på 80 cm höjd.
hur fort växer dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.