Dave blåste omkull två stora granar. De föll över vägen och Trafikverket la de på sidan. De är våra och finns nu på en tillfälligt ställe. Vad gör jag med dem, finns det något värde i dem?
Lägg ut som bortskänkes i nån lokal grupp på facebook och se om nån vill ta hand om det.
Gran som har stått på en tomt vill ingen såga som virke då det finns risk för spik.
Det duger som ved men har inget värde förens det är uppkapat och klyvt.
Gran som har stått på en tomt vill ingen såga som virke då det finns risk för spik.
Det duger som ved men har inget värde förens det är uppkapat och klyvt.
Hade jag bott i närheten så hade jag kunnat tänka mig att hämta dem. Hos oss kan man beställa upphämtning av grenarna gratis - det finns en åkare som på plats flisar upp dem och sedan säljer flisen till värmeverket. Jag hade beställt den tjänsten och fokuserat på stammarna för eget bruk.M Maria W. skrev:
Mmh, jag bor i Småland, nära Gnosjö, kanske finns det någon här som gör det. Nej, jag vill inte ha något själv. Hur heter verksamheten du pratar om ?pacman42 skrev:
Det lokala energiverket (fjärrvärme) betalar för flis och en lokal åkare såg en möjlighet i detta, har man bara tillräckligt mycket grenar och skit att flisa så kommer han ut med flisverket som släpvagn och fyller flaket på lastbilen.M Maria W. skrev:
Han klarar upp till en decimeter i diameter ungefär.
Men detta är i Bohuslän.
Ok, det är för långt. Och en decimeter, tror att de är mycket större. Tack!pacman42 skrev:
Det lokala energiverket (fjärrvärme) betalar för flis och en lokal åkare såg en möjlighet i detta, har man bara tillräckligt mycket grenar och skit att flisa så kommer han ut med flisverket som släpvagn och fyller flaket på lastbilen.
Han klarar upp till en decimeter i diameter ungefär.
Men detta är i Bohuslän.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 620 inlägg
Ja, hade min granne varit TS hade jag huggit direkt (sorry 😳). Gran kanske inte är den bästa veden, men fick jag två bamsingar gratis hade jag inte tvekat. Även jag tycker alltså att TS borde ha någon vedsugen i sin närhet som gärna röjer upp med veden som "ersättning".B Bästerortarn skrev:
Antingen så använder du dem som ved och eldar upp dem för att värma hemmet. Gran, liksom tall, brukar brinna väldigt bra.M Maria W. skrev:
Alternativt hittar du någon som kan såga brädor av dem.
Tror inte ts kan räkna med betalning utan får vara nöjd om någon tar hand om dem.
Efter påskblåsten är det nog fullt upp att hantera det som blivit och det blir både timmer och ved i de här områdena i Småland. Räknade in ett tjugotal i den lilla skogen jag gick runt i efter blåsten.
Efter påskblåsten är det nog fullt upp att hantera det som blivit och det blir både timmer och ved i de här områdena i Småland. Räknade in ett tjugotal i den lilla skogen jag gick runt i efter blåsten.