Häckar, Buskar & Träd
bo-ca: [citat] Hej äppelträdet går bort när vi lägger sten på uppfarten i höst. Men vi hoppas plommonträdet kkarar sig.
JK87: 2022 köpte vid 14 cypresser. Idag lever 2. Hade jag vetat bättre hade jag reklamerat direkt vid leveransen då flera tråkiga. Nuförtiden beställer jag från cramers eller hortmundo istället.
Dani Sam: [citat] Tack så himla mycket 🙏. Så den är ju en av de invasiva arter
Abies koreana: Det som syns på bilden är en död gren på tujan, skadan är liten och om det inte blir värre så saknar den betydelse för plantan.
Harmagedon: Häcken var inte precis i toppskick innan så för att bevara grannsämjan hade jag erbjudit mig att sköta häcken och ta nästa klippning själv. Svårt att se vad det är för växt från bilderna men jag gissar att den kommer återhämta sig rätt snabbt. För att slippa de tråkiga gluggarna framöver så kanske ni borde klippa den lite flitigare. Då blir den tätare och grannsämjan
hsd: Tråden startade 2014.. Undrar hur det har gått med tujan
Alfredo: [citat] Och även otroligt osannolikt! Välkommen till forumet, även om vi nog bedömer riskerna med stubbeldning rätt olika.
jonaserik: Plommom är ett kärnträd och ska beskäras på hösten då löven fallit, annars kan det förblöda. Bäst är att ringa ett arboristföretag, så får du veta exakt vad som är bra och inte bra. Dom svarar med säkerhet om det med beskärning.
A-Man_08: [citat] Det kan nog stämma med tanke på att det är precis vid elboxen. En kompis har samma problem hans son å dennes kompisar brukar pinka vid häcken och precis där är det en meter borta.
Fatemah Ahmed1: [citat] Hej! Kommer från framtiden här 😄 hur gick det för dig? Sådde du i mars eller våren? Har sått min trädgård, som är lerig, 5 dagar sen och vill få något hopp 🙈 vi har bearbetat jorden innan vi sådde så förhoppningsvis kommer det bli någon gräsmatta till sommaren 🙏🏼
yonna: ... enligt Anton Nilssons äppelbok varnas just för stark kyla ... så börja om på nytt ... trist!
zombi: Hej. Jag ställer frågan här,butiken där jag köpte mina pelarfruktträd svarade inte på min fråga.Var ligger planteringdjupet?Kollade på nätet men är inte 100% säker.Dessutom 3 av träden vid leverans har nya blivande gren?Ska de klippas bort före plantering?Så planteringsdjupet är precis ovanför översta rötterna?Ympningsställena ligger 15-20cm över rötterna och de ska inte
yonna: Kan du få leveransen placerad i skugga vore det bra. Slänger man över stort plastskydd vore det ännu bättre. Har man dessutom sprutat vatten över innan placeringen skulle plantorna klars sig väl till helgen. Har fu ingen granne som kan ta emot plantorna
Saltochpeppar: [citat] Hej Magnus! Vi köpte den och den har visserligen varit en game changer men inte riktigt som jag hade hoppats. Värd investeringen definitivt. Men det blir inte helt barskrapat och den hänger sig så fort det kommer en gren i den och det finns mycket grenar som faller från eken varje gång det blåser mycket. Vi får fortfarande kratta en del, plocka bort grenar och kvistar manuellt och
KaRobE: [citat] Tack! Verkligen intressant info! Har kontakt med professionella skogsskötare men vi har inte pratat om hur ersättningen ska se ut än. Så svårt att veta hur mycket träden är värda i den här situationen.
yonna: Fullständigt onödigt göda thuja brabant om den inte står på extremt utsatt ställe eller utan vettig jord vid planteringen. Fyll på med lite gräsklipp och se till att vattna vid torka - eller fyll på med ett par säckar billig, gödslad Bauhausjord. En av anledningarna till att jag sålde mitt förra hus var att brabantens växtkraft blev mig övermäktig ...
Patrik440: [citat] Precis, sambon har pratat på att hon vill ha en damm i trädgården men då måste jag köpa en grävmaskin först har jag sagt
Kirre2: Vi hade kirskål på vår förra tomt. Nu finns det ingen alls och jag saknar att kunna tillaga den när den är späd och fin.
cpalm: Är det sockertopp? De är känsliga för torka och de grenar som vissnar återhämtar sig inte.
hsd: Som tidigare, priset var en snabb googling Men visst finns det värde i dessa
yonna: Börja med att bildgranska "sjukdomar thuja" och jämför.
Kalle B: Det bästa hade varit att ta bort hela åbäket men det näst bästa är just att stamma upp den så man kan gå under. Grenarna kan kapas 10cm från stammen för att minska risken att smittas av rotröta.
Bengt65: [citat] Så trevligt av kommunen https://www.umea.se/byggaboochmiljo/naturvardparker/stadstradochskog/bjorkartillplantering.4.19a41f3a17567e789ef11dd.html
AndersS: [citat] Hade tagit bort den och satsat på en ny vinstock om du vill ha det, speciellt som druvorna inte smakar bra. Och sedan en riktig spalje på väggen som du kan grena ut den på horisontalt.
Harmagedon: Magnolia, blomster kornell, kryddbuske, schersmin, prakttry, blodfläder…
59Hansåke: [citat] På bilden Titta på skalan högst upp i bilden (10 m). Norrut (längs C/G-vägen): Gränsen går ungefär vid den vita markeringen/skylten på marken ovanför texten "CIG väg". Västerut (längs den mindre bilvägen): Gränsen går ungefär vid det första trädet/ buskaget till vänster om texten "Bilväg".
LeDan: [citat] Just så, då får man en blandning med gamla och nya grenar.
Harmagedon: För en så pass låg häck kan man också tänka sig lavendel eller åbrodd som båda klarar torra lägen bra.