Hej, planterade ett äppelträd för cirka 2 år sedan som alltid haft lite långsam tillväxt. Såg nu en hyffsat stor barkskada och tänkte kolla hur illa det är med det lilla trädet?

Trädet heter James greve har jag för mig.

• IMG20260507114924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260507114916.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260507114911.jpg
    Skapa konto
Det där ser inte roligt ut 😳

Eftersom du skriver att den haft dålig tillväxt skulle jag satsa på ett nytt träd. Sätt det nya på en annan plats om du inte vill chansa.

James Grieve kan skadas av hård vinterkyla i den högre zonen men bör ha normal tillväxt de första åren. Tidig och riklig skörd är ju positivt.

Var du noga med planteringen och tog bort ev nät/duk från roten? (Förlåt mig om detta är en för dig idiotisk fråga.)

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ta bort och ersätt med nytt träd.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det där ser inte roligt ut 😳

Eftersom du skriver att den haft dålig tillväxt skulle jag satsa på ett nytt träd. Sätt det nya på en annan plats om du inte vill chansa.

James Grieve kan skadas av hård vinterkyla i den högre zonen men bör ha normal tillväxt de första åren. Tidig och riklig skörd är ju positivt.

Var du noga med planteringen och tog bort ev nät/duk från roten? (Förlåt mig om detta är en för dig idiotisk fråga.)
Det finns inga dumma frågor!
Jadå, nät et togs bort, en STOR grop grävdes och fylldes med jord som skulle vara bra för trädet, stamskydd satt på sen dag 1 och trädet hade ett stöd hela tiden som höll fast den.

Dock så fick trädet uppleva en extremt hård vinter första året i sitt liv vilket jag tror tog kål på den 😭bor i Herrljunga och tillhör då nånstans mellan zon 3 och 4

Jag har ett James Grieve som sattes 2024 men ser betydligt mindre ut. Står i zon 3.

... enligt Anton Nilssons äppelbok varnas just för stark kyla ... så börja om på nytt ... trist!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.