Hej, planterade ett äppelträd för cirka 2 år sedan som alltid haft lite långsam tillväxt. Såg nu en hyffsat stor barkskada och tänkte kolla hur illa det är med det lilla trädet?
Trädet heter James greve har jag för mig.
Trädet heter James greve har jag för mig.
Det där ser inte roligt ut 😳
Eftersom du skriver att den haft dålig tillväxt skulle jag satsa på ett nytt träd. Sätt det nya på en annan plats om du inte vill chansa.
James Grieve kan skadas av hård vinterkyla i den högre zonen men bör ha normal tillväxt de första åren. Tidig och riklig skörd är ju positivt.
Var du noga med planteringen och tog bort ev nät/duk från roten? (Förlåt mig om detta är en för dig idiotisk fråga.)
Eftersom du skriver att den haft dålig tillväxt skulle jag satsa på ett nytt träd. Sätt det nya på en annan plats om du inte vill chansa.
James Grieve kan skadas av hård vinterkyla i den högre zonen men bör ha normal tillväxt de första åren. Tidig och riklig skörd är ju positivt.
Var du noga med planteringen och tog bort ev nät/duk från roten? (Förlåt mig om detta är en för dig idiotisk fråga.)
Redigerat:
Det finns inga dumma frågor!yonna skrev:
Det där ser inte roligt ut 😳
Jadå, nät et togs bort, en STOR grop grävdes och fylldes med jord som skulle vara bra för trädet, stamskydd satt på sen dag 1 och trädet hade ett stöd hela tiden som höll fast den.
Dock så fick trädet uppleva en extremt hård vinter första året i sitt liv vilket jag tror tog kål på den 😭bor i Herrljunga och tillhör då nånstans mellan zon 3 och 4
Klicka här för att svara