Hej!
Har en lång häck som jag skulle vilja föryngringsbeskära. Har tyvärr ingen bild från i somras på den sidan som ser sämst ut men där växer det väldigt glest vid basen.
Dels skulle jag vilja ha hjälp med att identifiera vad för typ av häck det är. Har bifogat bilder. Den har rätt långa (upp till ca 3-4cm) och grova taggar. Varken bär eller blommor vad jag har kunnat se. Vi har klippt ner topparna och snyggat till de senaste två åren och då har det växt tillbaka nästa sommar, så det verkar växa rätt fort.
Sen har jag läst mig till att man vid föryngring bör klippa ner till typ 20cm. Skulle ni rekommendera detta eller ska man angripa på annat sätt? Och går det bra med motorsåg eller är tigersåg bättre?
Har en lång häck som jag skulle vilja föryngringsbeskära. Har tyvärr ingen bild från i somras på den sidan som ser sämst ut men där växer det väldigt glest vid basen.
Dels skulle jag vilja ha hjälp med att identifiera vad för typ av häck det är. Har bifogat bilder. Den har rätt långa (upp till ca 3-4cm) och grova taggar. Varken bär eller blommor vad jag har kunnat se. Vi har klippt ner topparna och snyggat till de senaste två åren och då har det växt tillbaka nästa sommar, så det verkar växa rätt fort.
Sen har jag läst mig till att man vid föryngring bör klippa ner till typ 20cm. Skulle ni rekommendera detta eller ska man angripa på annat sätt? Och går det bra med motorsåg eller är tigersåg bättre?
Hämta appen: PlantNetF FinneVirta skrev:Hej!
Har samma skit eller iaf något liknande. Jag skulle säga såga längs med backen, gräv bort och plantera något annat.
Taggarna är inte roliga, blir någon allergisk reaktion med dom för min del, går igenom cykeldäck, skor, handskar osv. Hopplöst att ta hand om det man klippt bort pga taggarna.
Taggarna är inte roliga, blir någon allergisk reaktion med dom för min del, går igenom cykeldäck, skor, handskar osv. Hopplöst att ta hand om det man klippt bort pga taggarna.
Det är någon av de växter som sålts under namnet häckhagtorn. Den tål riktigt hård beskärning så vill du få den tät hela vägen så är det bara att kapa av den 20 cm över backen och sedan klippa den ett par gånger per säsong för att få den tät. Motorsåg eller annat är bara en fråga om arbetsinsats för dig. Det låt bli många vändor till tippen ändå.
Förstår det! Dumt att jag inte tog fler i somras! Här kommer en till bild där man kanske ser lite bättre.Claes Sörmland skrev:
Ja det är lite bökigt, men har inte upplevt det så illa. Visst blir det nästan alltid en tagg man får dra ut nånstans efter varje klippning, men tycker bladen och grenarna skyddar rätt väl.Purre skrev:
Ja hagtorn är väl det som känts närmast efter googling. Men det jag blir lurad av är att jag inte tyckt mig se några bär eller blommor, men vi kanske alltid hinner beskära den innan dessa kommer.H Harmagedon skrev:Det är någon av de växter som sålts under namnet häckhagtorn. Den tål riktigt hård beskärning så vill du få den tät hela vägen så är det bara att kapa av den 20 cm över backen och sedan klippa den ett par gånger per säsong för att få den tät. Motorsåg eller annat är bara en fråga om arbetsinsats för dig. Det låt bli många vändor till tippen ändå.
När klipper den ett par gånger per säsong efter grovbeskäringen, är det ytterligare ganska hård beskäring vi pratar om eller mer underhåll (a.k.a. klippa toppar och justera lite)?
Det är inte hård beskärning efter den första föryngringen. Men du vill inte låta den dra iväg för snabbt på höjden för då blir den inte så tät. Kan vara lagom att låta den växa 10-15 cm och klippa bort hälften. Klipp den hårt på bredden från början också för det blir väldigt fult att åtgärda när den väl blivit för bred. Jag skulle hålla den på typ 2/3 av den tänkta maxbredden de första säsongerna.Det klippet kan du ju bara kratta in under buskarna som gödning om inte taggarna ställer till för mkt problem.
Efter den första föryngringen så klarar du dig med en ordentlig häcksax och det är inte särskilt tidskrävande.
Efter den första föryngringen så klarar du dig med en ordentlig häcksax och det är inte särskilt tidskrävande.
Redigerat:
Stort tack för råden!H Harmagedon skrev:Det är inte hård beskärning efter den första föryngringen. Men du vill inte låta den dra iväg för snabbt på höjden för då blir den inte så tät. Kan vara lagom att låta den växa 10-15 cm och klippa bort hälften. Klipp den hårt på bredden från början också för det blir väldigt fult att åtgärda när den väl blivit för bred. Jag skulle hålla den på typ 2/3 av den tänkta maxbredden de första säsongerna.Det klippet kan du ju bara kratta in under buskarna som gödning om inte taggarna ställer till för mkt problem.
Ett sista tips som jag ser att många missat nu när grannträdårdarna tinat fram. Från början måste du låta basen vara bredare än toppen. Annars blir resultatet en V formad häck. Inte lika snyggt och mindre stabilt. När den är på färdig höjd går det att hålla den helt lodrät men då måste basen fått chansen att verkligen utveckla täta grenvarv.
Ja det har jag hört, men hur mycket större ska man hålla basen till en början? Ska man tänka omvänt V som en gran eller inte fullt så extremt?H Harmagedon skrev:Ett sista tips som jag ser att många missat nu när grannträdårdarna tinat fram. Från början måste du låta basen vara bredare än toppen. Annars blir resultatet en V formad häck. Inte lika snyggt och mindre stabilt. När den är på färdig höjd går det att hålla den helt lodrät men då måste basen fått chansen att verkligen utveckla täta grenvarv.
Ett par cm extra på varje sida mitten tycker jag räcker när Häcken är låg. Men beror säkert på tillgång till solljus på platsen den står på.
Klicka här för att svara