1 366 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Tar lövsugen ekollon?
Vi har flera ekar på tomten och det finns inget slut på krattandet av de brutala mängder löv och ekollon som dessa träd producerar. Vi funderar på att köpa en lövsug och har läst att Hecht Lövsug med sugslang 173 cc är väldigt bra. Finns även en lite större modell som vi kollat på från samma tillverkare. Frågan är bara - tar den ekollonen också eller kommer vi få fortsätta kratta och plocka för hand..? Någon som har erfarenhet?
Ekollon är mycket uppskattat av vildsvin, så fråga någon jägare om dom vill ha till åteln så får du kött i utbyte, win win👍Saltochpeppar skrev:
Vi har flera ekar på tomten och det finns inget slut på krattandet av de brutala mängder löv och ekollon som dessa träd producerar. Vi funderar på att köpa en lövsug och har läst att Hecht Lövsug med sugslang 173 cc är väldigt bra. Finns även en lite större modell som vi kollat på från samma tillverkare. Frågan är bara - tar den ekollonen också eller kommer vi få fortsätta kratta och plocka för hand..? Någon som har erfarenhet?
Tack för tips! Kanske så vi får göra. Jag märkte inte ens när de släppte i höstas… krattade löven i november och då minns jag inte att det fanns så många ekollon. Nu är det en tjock matta! Och många har tyvärr börjat gro så man får plocka med händerna.A AndersS skrev:
Sant, som ekägare får man göra jobbet själv i 9 av 10 fall. Vi har ett halvt dussin rådjur som hjälper till men med ett 50 tal ekar på tomten så förslår det inte så långt.A AndersS skrev:
Gur gick det med detta? Blev det affär på en Hecht? Löste den ekollonen? Sitter i samma funderingar härSaltochpeppar skrev:
Vi har flera ekar på tomten och det finns inget slut på krattandet av de brutala mängder löv och ekollon som dessa träd producerar. Vi funderar på att köpa en lövsug och har läst att Hecht Lövsug med sugslang 173 cc är väldigt bra. Finns även en lite större modell som vi kollat på från samma tillverkare. Frågan är bara - tar den ekollonen också eller kommer vi få fortsätta kratta och plocka för hand..? Någon som har erfarenhet?
Hej Magnus! Vi köpte den och den har visserligen varit en game changer men inte riktigt som jag hade hoppats. Värd investeringen definitivt. Men det blir inte helt barskrapat och den hänger sig så fort det kommer en gren i den och det finns mycket grenar som faller från eken varje gång det blåser mycket. Vi får fortfarande kratta en del, plocka bort grenar och kvistar manuellt och en stor del av ekollonen ligger kvar om man inte krattar dem lösa från underlaget. Stort plus att den maler ner alla löv så de inte alls tar mycket plats.M MagnusHN skrev:
Klicka här för att svara