Hej hopp

Vi köpte ett hus från ett dödsbo förra året och ett av många små problem med trädgården är att flera av träden tillåtits växa ohämmat de senaste 4-5 åren.

Särskilt päronträdet (gråpäron ska det vara) är helt vildvuxet med vattenskott (?) som nu är uppåt 7-8 cm i diameter och ca 2,5-3 meter höga.

Har ingen bra historik eller bilder från förr men jag misstänker att trädets ursprungliga form är ungefär inom den röda cirkeln, där finns äldre och grövre grenar med gott om spår av tidigare beskärning.

Jag har fattat det som att äldre päronträd helst beskärs långsamt och pö om pö på sensommar/höst JAS under flera år, annars stressar man trädet till döden.

Min fråga är om det är rimligt att tro att det går att återställa trädet någotsånär till den ursprungliga formen, eller om det är en för stor operation även om man ser det som ett 3- eller 5-årsprojekt?

IMG_1160.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är ett vackert träd som verkligen kan bidra med mkt karaktär till trädgården så om det är friskt i övrigt så är det absolut värt att vårda.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har gjort det jobbet med gråpäron och det har inte tagit skada av kraftig beskärning under sensommaren. Jag brukar passa på att ge det lite kalk och gödsel så här års.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Jitee skrev:
Jag har gjort det jobbet med gråpäron och det har inte tagit skada av kraftig beskärning under sensommaren. Jag brukar passa på att ge det lite kalk och gödsel så här års.
Menar du med kraftig att ta hela rasket på en och samma gång? Det är nog halva kronans massa ungefär.

J
pjgb pjgb skrev:
Menar du med kraftig att ta hela rasket på en och samma gång? Det är nog halva kronans massa ungefär.
Mitt träd är lite grövre. Jag tog inte allt samma dag, men under en kort period. Tror inte det är farligt att ta allt som spretar om stammen i övrigt skonas.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Det blommar ordentligt i år i alla fall.
IMG_1216.jpeg
Skapa konto
IMG_1217.jpeg
Skapa konto

• Älska
a.o.f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.