35 502 läst ·
29 svar
36k läst
29 svar
Klippa bort grenar nertill på gran?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hehe japp den tog upp rätt mycket av havet förut och vi ville heller inte ta bort den när vi gjorde gräsmattan. Tror det skulle bli väldigt tom där då och nu är jag sjukt nöjd med den 
Hm, ok. Låter som skogsarbete. Då går man förmodligen fram lite snabbare, och med tuffare verktyg, än i vanligt trädgårdsarbete, och risken för barkskador blir följaktligen större?AndersS skrev:Just kring gran verkar det finnas olika teorier då den är känslig för röta om man tar för mycket och får skador på grenkrage/bark. När man kvistat ung granskog och även gjort siktröjning har vi hellre lämnat tappar än riskera få skador på barken med risk för röta. Med löv tar vi dem lite utanför grenkragen.
Har du sett gamla "stumpade" granar? Ingen risk för grenröta som för t ex äppelträd?
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ser ju mer ut som ett träd nu, riktigt snyggt iallafall. Speciellt när man tänker på hur bred och tråkig den varit annars.
Vad tänker du på med stumpad gran, t.ex. att man kapar ned en granhäck till lägre nivå? Har inte gjort något sådant.Oldboy skrev:
Är det grangrenar du tänker på så blir det torrstumpar snabbt och det blir inte röta i dem, de kan efter några år tas bort. Men som du noterar så är det utifrån skogsbruk som vi använder metoden.
Om man tar det inne vid kragen så bör man göra det under tid för tillväxt så att kåda kan rinna ut och täcka ytan,
Jo så gör jag, har dock läst nyare "forskning" som säger att man ska kapa 5mm från grenkudde och även sett motsägelser gällande årstid. Även att man inte ska kvista gran just pga att den är känslig för röta, svampangrepp, etc. Och många gånger visar sedan historien att de nya rönen inte var så väl uttestade utan ger nya problem.haavard skrev:
Därför är jag lite konservativ i detta fallet med gran och tillämpar det som fungerat bra för generationer tidigare.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Anders S:
Om du kvistar en gran skulle du alltså kapa grenen max 1 cm utanför stammen om jag har förstått rätt? Och bäst att göra det är när granen kan blöda ut kåda?
Om du kvistar en gran skulle du alltså kapa grenen max 1 cm utanför stammen om jag har förstått rätt? Och bäst att göra det är när granen kan blöda ut kåda?
Som konservativ så tar vi grenarna 5-10 cm ut från stammen och låter stumparna sitta kvar. Har gjort det när tid finns.holmberg87 skrev:
Skulle man följa dagens rekommendationer så är det 5mm utanför grenkrage, men här finns det bud om både när det kådar som värst, men även när det är minimal tillväxt. Men vi gör inte på detta viset.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej, bra att få veta lite mer hur folk brukar göra och vad som har fungerat.AndersS skrev:Som konservativ så tar vi grenarna 5-10 cm ut från stammen och låter stumparna sitta kvar. Har gjort det när tid finns.
Skulle man följa dagens rekommendationer så är det 5mm utanför grenkrage, men här finns det bud om både när det kådar som värst, men även när det är minimal tillväxt. Men vi gör inte på detta viset.
Brukar du kvista när dom kådar eller inte då?
Klicka här för att svara
![20140803_135515[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/114/114319-8031ec261fb4899cff397e40a09af392.jpg)