Hehe japp den tog upp rätt mycket av havet förut och vi ville heller inte ta bort den när vi gjorde gräsmattan. Tror det skulle bli väldigt tom där då och nu är jag sjukt nöjd med den :)

AndersS skrev:
Just kring gran verkar det finnas olika teorier då den är känslig för röta om man tar för mycket och får skador på grenkrage/bark. När man kvistat ung granskog och även gjort siktröjning har vi hellre lämnat tappar än riskera få skador på barken med risk för röta. Med löv tar vi dem lite utanför grenkragen.
Hm, ok. Låter som skogsarbete. Då går man förmodligen fram lite snabbare, och med tuffare verktyg, än i vanligt trädgårdsarbete, och risken för barkskador blir följaktligen större?

Har du sett gamla "stumpade" granar? Ingen risk för grenröta som för t ex äppelträd?

Kom på att jag hade foto på granen. Även granen till vänster i bild har kapade grenar som jag inte har tänkt på.
20140803_135515[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ser ju mer ut som ett träd nu, riktigt snyggt iallafall. Speciellt när man tänker på hur bred och tråkig den varit annars.

Oldboy skrev:
Hm, ok. Låter som skogsarbete. Då går man förmodligen fram lite snabbare, och med tuffare verktyg, än i vanligt trädgårdsarbete, och risken för barkskador blir följaktligen större?

Har du sett gamla "stumpade" granar? Ingen risk för grenröta som för t ex äppelträd?
Vad tänker du på med stumpad gran, t.ex. att man kapar ned en granhäck till lägre nivå? Har inte gjort något sådant.
Är det grangrenar du tänker på så blir det torrstumpar snabbt och det blir inte röta i dem, de kan efter några år tas bort. Men som du noterar så är det utifrån skogsbruk som vi använder metoden.
Om man tar det inne vid kragen så bör man göra det under tid för tillväxt så att kåda kan rinna ut och täcka ytan,

Det var grenstumparna jag avsåg. :)

Tack för svar.

Hos oss sög granen väldigt mycket vatten, men då var det å andra sidan en väldigt hög gammal gran. När vi tog ner den i fjol kunde vi äntligen få lite grön gräsmatta i det hörnet av tomten.

Vad jag fick lära under min agronom/skogsutbildning skall man inte kapa granens grenar nära stammen eftersom den då ruttnar.

haavard skrev:
Vad jag fick lära under min agronom/skogsutbildning skall man inte kapa granens grenar nära stammen eftersom den då ruttnar.
Jo så gör jag, har dock läst nyare "forskning" som säger att man ska kapa 5mm från grenkudde och även sett motsägelser gällande årstid. Även att man inte ska kvista gran just pga att den är känslig för röta, svampangrepp, etc. Och många gånger visar sedan historien att de nya rönen inte var så väl uttestade utan ger nya problem.
Därför är jag lite konservativ i detta fallet med gran och tillämpar det som fungerat bra för generationer tidigare.

• Gilla
Annapanna7070 och 1 till
  • Laddar…
Anders S:
Om du kvistar en gran skulle du alltså kapa grenen max 1 cm utanför stammen om jag har förstått rätt? Och bäst att göra det är när granen kan blöda ut kåda?

holmberg87 skrev:
Anders S:
Om du kvistar en gran skulle du alltså kapa grenen max 1 cm utanför stammen om jag har förstått rätt? Och bäst att göra det är när granen kan blöda ut kåda?
Som konservativ så tar vi grenarna 5-10 cm ut från stammen och låter stumparna sitta kvar. Har gjort det när tid finns.
Skulle man följa dagens rekommendationer så är det 5mm utanför grenkrage, men här finns det bud om både när det kådar som värst, men även när det är minimal tillväxt. Men vi gör inte på detta viset.

• Gilla
Annapanna7070
  • Laddar…
AndersS skrev:
Som konservativ så tar vi grenarna 5-10 cm ut från stammen och låter stumparna sitta kvar. Har gjort det när tid finns.
Skulle man följa dagens rekommendationer så är det 5mm utanför grenkrage, men här finns det bud om både när det kådar som värst, men även när det är minimal tillväxt. Men vi gör inte på detta viset.
Okej, bra att få veta lite mer hur folk brukar göra och vad som har fungerat.
Brukar du kvista när dom kådar eller inte då?

• Gilla
Annapanna7070
  • Laddar…
Oftast blir det på våren, men det kådar inte så långt ut som om du tar det inne vid grenkragen.
Så jag tolkar det som så att när man lämnar tappar har det inte så stor betydelse.

• Gilla
Annapanna7070
  • Laddar…
Jag vevar liv i den här gamla tråden på nytt. Vi har en rejäl gran på vår tomt vi funderar på att stamma upp men är också oroliga för om det kan påverka granens stabilitet. Den är säkert 35 m hög.

• Stort träd framför ett hus med rött tegel och vita detaljer, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Gurra62G och 1 till
  • Laddar…
Det bästa hade varit att ta bort hela åbäket men det näst bästa är just att stamma upp den så man kan gå under. Grenarna kan kapas 10cm från stammen för att minska risken att smittas av rotröta.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.