Hej!
Vi ska nu få njuta av första sommaren i vårat nya hus. Förra ägaren var gammal och trädgården något eftersatt.
Jag har hittat en yta i trädgården som verkar ha varit en stor rabatt. Det är tydligt avgränsat mot gräsmattan. Det växer en stor fläder och några små buskar där.
Men hela marken är nu täckt av denna växt. Är det någon som vet vad det är?
Vi ska nu få njuta av första sommaren i vårat nya hus. Förra ägaren var gammal och trädgården något eftersatt.
Jag har hittat en yta i trädgården som verkar ha varit en stor rabatt. Det är tydligt avgränsat mot gräsmattan. Det växer en stor fläder och några små buskar där.
Ok tack! Då är det bara att lägga sig på knä och börja riva upp antar jag?
De går utmärkt att göra t.ex. soppa på blanda gärna i lite fina nässelblad och serveras med ägghalvor eller kallrökt lax, perfekt förrätt på midsommar.
https://www.landleyskok.se/huvudravara/kirskal/page/2
https://www.landleyskok.se/huvudravara/kirskal/page/2
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Man har odlat kirskål sen typ 2000 år och den är näringsrik och kan användas på samma sätt som andra gröna blad, t.ex. spenat. Men man ska ta bladen när de är späda.
Kirskål klarar inte av regelbunden gräsklippning.
Kirskål klarar inte av regelbunden gräsklippning.
Kirskål, räknas som ogräs. Blir ett par dm hög. Skall vara ätlig. Klipp med gräsklippare så blir det snart gräs där istället.M MalinnilaM skrev:Hej!
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Kirskål som de andra skrivit. Och god tillagad, tex i ostpaj. Väldigt jobbigt rensa bort för hand, aningen klippa återkommande eller täcka för att få bort. Men det ser ju rätt snyggt ut på bilden, kan funka som marktäckare också.M MalinnilaM skrev:Hej!
Ja, det där är ogräset från helvetet. Sprider sig med utlöpare och minsta yttepyttelilla rotbit som blir kvar när man försöker gräva bort dem räcker för att det ska få fäste igen. Måste täckas ett par säsonger för att bli av med den.
Nä, jag håller med andra här inne, ät den och håll den i schack med gräsklipparen.
Nä, jag håller med andra här inne, ät den och håll den i schack med gräsklipparen.
Har framgångsrikt rensat vissa ytor i trädgårdem från kirskål. Varje liten rotdel måste bort, så det är grep och manuell rensning som gäller. Med fördel göra det på hösten när marken är duktig och mjuk. De sprider sig med en massa rotskott så när man börjar nysta i det blir det bara mer och mer.
I vår trädgård har någon lagt svart duk över stora ytor, gissningsvis för 20 år sedan. Man kan ju tänka sig att det var för att ta livet av kirskålen. Nu ligger duken en knapp decimeter ner i jorden och kirskålen växer ovanpå 😁
I vår trädgård har någon lagt svart duk över stora ytor, gissningsvis för 20 år sedan. Man kan ju tänka sig att det var för att ta livet av kirskålen. Nu ligger duken en knapp decimeter ner i jorden och kirskålen växer ovanpå 😁
Vi har varit fria från kirskål i några år. Vi ryckte vartenda blad som dök upp och var ute och tittade minst en gång i månaden. Tredje året kom det inte upp några blad alls. Då hade vi förvisso mycket minde bestånd att bekämpa, men det kanske går att trötta ut ett stort bestånd med trimmer så att man efter något år kan gå över till att rycka för hand?
Värre är det med återvindan, den är så sneaky i sitt växtsätt att det inte går att hitta alla plantor...
Värre är det med återvindan, den är så sneaky i sitt växtsätt att det inte går att hitta alla plantor...