Hej! Behöver få hjälp med att tänka:
Har en liten skogstomt med ett par stugor och ca 130 träd ( mest tall och gran) runt om, varav några rotvältor och några träd som står och lutar mot andra. Vill få bort de som ligger ner + de som lutar. Men med risk för nya stormar, som kan fälla träd på stugorna, tänker jag ev fälla alla eller minst hälften. Hur vet jag hur mycket träden kan vara värda, t ex om t ex någon fäller träden, forslar bort dem och de får timret som ersättning? Eller om ett skogsbolag får köpa timret och jag ersätter trädfällarna för arbetet + skördaren + bortforslingen? (Hälsingland). Hur ska jag tänka tycker ni?

Hej

Första frågan är väl om du själv har användning av ved? I så fall så lejer du en som fäller träden och sen har du jobb några månader framöver med att skapa ved.

Ett annat alternativ är att fråga de som bor runtomkring om de vill ha ved mot att de själva fäller och transporterar bort allting.

Massaved finns det säkert möjlighet att sälja. Men någon större vinst av 65 träd lär det knappast bli. Är nog mer värt i gentjänster att ge bort allting till vedeldade i närheten.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Första frågan är väl om du själv har användning av ved? I så fall så lejer du en som fäller träden och sen har du jobb några månader framöver med att skapa ved.

Ett annat alternativ är att fråga de som bor runtomkring om de vill ha ved mot att de själva fäller och transporterar bort allting.

Massaved finns det säkert möjlighet att sälja. Men någon större vinst av 65 träd lär det knappast bli. Är nog mer värt i gentjänster att ge bort allting till vedeldade i närheten.
Tack för svaret! Inser nu att jag borde ha angett storleken på träden. Många är alltså rejält stora, ca 40-60+ cm runt om och 20+ m höga. De har vuxit här i många år.

En post på under 300m3 i Hälsingland är nog inte intressant/ svårt att hinna med innan barkborrarna nu efter Johannes. Ska du leja bort det nu innan sommarn lär du få betala för typ en arborist eller trädgårds firma och sannolikt dessutom från nått icke storm drabbat grannlän eftersom de lokala resurserna sannolikt har mycket att göra åt sina vanliga återkommande kunder.
Mitt råd blir :Ta hand om virket själv, koncentrera dej på liggande/ skadade granar i första hand så du inte får ohyra som sprider sej till grannarna.

Jag gissar att storm virke i Hälsingland kan betalas med en 500 ring kubiken om man har nog mycket
( >300kubik) men sen tillkommer ju KANSKE losskapning och maskinflytt och säkert avverknings och skotnings kostnader så småposter på tomter,/runt hus får man nog vara beredd att betala o riktigt ordentligt för att få huggna nu när det är bråttom att rädda tall och gran timmer i riktig skog.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ta reda på eller ge bort det som är akut nu. Alla averkningsresurser är väldigt upptagna just nu och virkespriserna är sjunkande. Om du tänker ta bort hälften av träden ökar vindbelastningen på de som blir kvar och dessa faller lättare. Så gamla träd är det nog säkrast att ta bort alla som kan nå fram till hus.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Omkrets 60 cm är nära på pinnved, alltså väldigt klent. Då är det inget att stoppa i sågverket utan mestadels ved.
Och samtidigt lätt att fälla och jobba med.
Fäll i egen regi och posta i 3m, sälj privat till vedtillverkare.
Ska någon göra jobbet så får du vara glad om det görs gratis mot att stockarna tillfaller huggaren.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
KaRobE KaRobE skrev:
Hej! Behöver få hjälp med att tänka:
Har en liten skogstomt med ett par stugor och ca 130 träd ( mest tall och gran) runt om, varav några rotvältor och några träd som står och lutar mot andra. Vill få bort de som ligger ner + de som lutar. Men med risk för nya stormar, som kan fälla träd på stugorna, tänker jag ev fälla alla eller minst hälften. Hur vet jag hur mycket träden kan vara värda, t ex om t ex någon fäller träden, forslar bort dem och de får timret som ersättning? Eller om ett skogsbolag får köpa timret och jag ersätter trädfällarna för arbetet + skördaren + bortforslingen? (Hälsingland). Hur ska jag tänka tycker ni?
ingen bonde där som kan hjälpa dig visa gör det nog om dom får virket som betalning

• Gilla
KaRobE
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Omkrets 60 cm är nära på pinnved, alltså väldigt klent. Då är det inget att stoppa i sågverket utan mestadels ved.
Och samtidigt lätt att fälla och jobba med.
Fäll i egen regi och posta i 3m, sälj privat till vedtillverkare.
Ska någon göra jobbet så får du vara glad om det görs gratis mot att stockarna tillfaller huggaren.
Jag TROR att TS grövsta träd är +40cm i diameter, men det är ju bara en tro...

F fribygg skrev:
Jag tror detsamma för 20 meter höga träd med omkrets om 40-60 cm ser jag inte direkt framför mig.

Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror detsamma för 20 meter höga träd med omkrets om 40-60 cm ser jag inte direkt framför mig.
Det såg jag massor av när jag plockade ut gärdsgårdsstörar ur en grannfastighet, 100 tals ämnen till flaggstänger, så nog finns det om skogen är misskött.

M maria01 skrev:
ingen bonde där som kan hjälpa dig visa gör det nog om dom får virket som betalning
Tror du på fullt allvar att det finns en skogsbonde i Hälsingland som har tid att ta hand om tomtträd mot virket när det varit stor storm fällning i trakten?
Bjuder man 750kr/h plus det virke utföraren ev vill ha tror jag chansen är betydligt bättre att få jobbet gjort.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi hade ett liknande projekt för några år sedan, också i Hälsingland. Vi tog över en sommarstuga på en skogstomt och ville få mer ljus samt minska risken för att träd skulle kunna välta och skada byggnader. Lite trixigt arbete för att komma runt byggnader etc. så jobbet gjordes delvis manuellt och delvis med mindre skogsmaskin (storlek a la minitraktor). Ca 60-70 träd som fälldes, mest tall. Kostade oss netto knappt 20 tkr efter att virkesvärdet räknats av.

• Gilla
KaRobE
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är stora tallar, mätte omkretsen på t ex en stam, som var 60+ cm. Men kanske är det diametern man mäter? Är inte kunnig inom det här, därav tråden...

• Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det såg jag massor av när jag plockade ut gärdsgårdsstörar ur en grannfastighet, 100 tals ämnen till flaggstänger, så nog finns det om skogen är misskött.
Haha... jag får nog mäta en gång till. Det är kraftiga och höga tallar...

Omkretsen är hur långt det är runt stammen, tänker dig längden på ett skärp runt magen. Eller hur långa armar du behöver för att krama eventuell partner.

Diametern är hur lång borr du behöver för att borra genom hela stammen.

• Gilla
Leif So och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.