Hej och hjälp!
Första våren i nya huset och jag kan ingenting om trädgårdsskötsel. Går denna vinranka att klippa ner i April? Hur gör jag? Hur mycket ska sparas? Den var jättestor och yvig i somras och druvorna smakade bara surt.
Tacksam för alla tips!
Första våren i nya huset och jag kan ingenting om trädgårdsskötsel. Går denna vinranka att klippa ner i April? Hur gör jag? Hur mycket ska sparas? Den var jättestor och yvig i somras och druvorna smakade bara surt.
Tacksam för alla tips!
Vedartade grenar klipper du kring årsskiftet, annars (har jag hört att) kan plantan förblöda. Årsskotten klipps ner runt midsommar. Googla så får du mer konkreta tips för uppbyggnad och strategi för klippningen.
Men den där sorgliga rishögen kommer nog kräva några omgångar under flera år med sekatören att få ordning på. Om druvorna inte ens är goda kanske det är lika bra att se det som ett avslutat kapitel? Köp en ny planta istället.
Men den där sorgliga rishögen kommer nog kräva några omgångar under flera år med sekatören att få ordning på. Om druvorna inte ens är goda kanske det är lika bra att se det som ett avslutat kapitel? Köp en ny planta istället.
Om alternativet är att ta bort den oavsett och du trots allt vill ge den en chans, så testa att klippa ett par grenar. Blöder det mycket/länge så kanske det är bäst att låta bli men annars fortsätter du lite till. Se dock till att du har en strategi för vilka rankor du ska spara, kanske till och med markera upp dem med färgade snören så du kommer ihåg mellan gångerna.L Linnsof skrev:
Klicka här för att svara