Hej och hjälp!

Första våren i nya huset och jag kan ingenting om trädgårdsskötsel. Går denna vinranka att klippa ner i April? Hur gör jag? Hur mycket ska sparas? Den var jättestor och yvig i somras och druvorna smakade bara surt.

Tacksam för alla tips!

• Vinranka med vissna grenar mot en vit vägg vid ett hus, tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedartade grenar klipper du kring årsskiftet, annars (har jag hört att) kan plantan förblöda. Årsskotten klipps ner runt midsommar. Googla så får du mer konkreta tips för uppbyggnad och strategi för klippningen.

Men den där sorgliga rishögen kommer nog kräva några omgångar under flera år med sekatören att få ordning på. Om druvorna inte ens är goda kanske det är lika bra att se det som ett avslutat kapitel? Köp en ny planta istället.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Ja, detta har jag också hört. Eftersom att jag missade det fönstret är frågan om det är värt att chansa och klippa ner den lite eller om man bara ska ta bort den helt.

Ge den ett år eller två. Det kan hjälpa att sköta om den och sura vindruvor funkar fortfarande till gelé.

• Gilla
Linnsof
  • Laddar…
L Linnsof skrev:
Tack för ditt svar! Ja, detta har jag också hört. Eftersom att jag missade det fönstret är frågan om det är värt att chansa och klippa ner den lite eller om man bara ska ta bort den helt.
Om alternativet är att ta bort den oavsett och du trots allt vill ge den en chans, så testa att klippa ett par grenar. Blöder det mycket/länge så kanske det är bäst att låta bli men annars fortsätter du lite till. Se dock till att du har en strategi för vilka rankor du ska spara, kanske till och med markera upp dem med färgade snören så du kommer ihåg mellan gångerna.

• Gilla
Linnsof
  • Laddar…
L Linnsof skrev:
och druvorna smakade bara surt.
Hade tagit bort den och satsat på en ny vinstock om du vill ha det, speciellt som druvorna inte smakar bra.
Och sedan en riktig spalje på väggen som du kan grena ut den på horisontalt.

• Gilla
Linnsof
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.