Häckar, Buskar & Träd
Olf Oggler: Detta hände mig på ett gigantiskt äppelträd med säkert 100år+ på nacken. Fast i mitt fall rök ca en tredjedel av trädet. Jag klippte ner trädet och vinschade upp den spjälkade delen med kättingspel. Sedan stagade jag ihop de tre grova stammarna med 10mm armeringsjärn. Det här var några år sedan. Än så länge lever trädet. Men stammarna är helt ihåliga.
Laila Andersson: [citat] Tack Bo för ytterligare tips 👍 Lie använde jag som "barn" på landet så lite känsla borde väl sitta kvar😅
Harmagedon: Det får mig faktiskt att fundera på om jag ska göra ett eget litet experiment men en ekhäck. Får också väldigt många småplantor bland mina rosor. Jorden är lättgrävd där så det borde gå att få upp dem. Frågan är bara var de som bor här om 30 år vill ha en häck? Lämpligen på ett ställe som jag också kommer ihåg att jag planterat dem på och inte råkar klippa bort dem.🤔
Städgubbe: Kommer med lite uppföljning här efter alla fina tips. Vi bestämde oss för att ta bort allt blomster och har istället planterat en mix av gräs och mikroklöver. Det var ett oerhört arbete att få bort allt men vi gick bort det mesta, om än inte all kvickrot. Vi bestämde oss också för att lägga ut täckbark under häcken, så får vi se hur det funkar. Något gör det säkert :) Allt
Johan Gunverth: [citat] Blåst verkar ju inte vara problem heller. 🙂
rakt09: har hand om ett hundratal meter häck berberis, oxel, thuja och (ja) björk. på vintern när det är lättare att se vilka ytliga grenar som förvedats, dött, eller grovat till sig respektive breder ut sig över angränsande plantor; tas dessa om hand med en trestegssekatör eller en fiskars grensax på pinne. då klaras friseringen sommartid med en ergonomisk och lätt batteriklippare. minst
pacman42: [citat] Jag tolkar reglerna som att det skall vara 10 m fri sikt från kanten på körbanan (från spetsen på hörnvinkeln). Därmed så finns det inga förmildrande omständigheter. Men det är min tolkning.
Claes Sörmland: [citat] Nej, stödmuren tillhör den som har byggt den på sin mark. Den är en del av fastighetsägarens fasta egendom och där ligger underhållsansvaret precis som med alla andra delar av en fastighet som man äger. Sen är det ju lämpligt att den som t ex schaktar sin tomt lägger slänt och stödmur på sin egen fastighet. Men det är inget lagkrav, man kan komma överens med grannen om att
yonna: Jag hade kapat roten (som inte tycks såå kraftig) snyggt och prydligt lite närmare stammen. Något tätt varaktigt nät vore inte heller fel mot roten. Man kan också tex vart 5:e åt göra en rotbeskärning mot grunden för att skydda denna. Ett friskt gullregn klarar detta.
hapazard: Det går antagligen att ympa i rotstumpen. Om du tar ett lämpligt årskott som är förvedat kan du skära till ympkvistar med ett par knoppar (ta bort blad) och knacka ner mellan bark och ved. Täta helst med ympbalsam men vanlig akrylatfärg funkar. Täck över med sand eller löv, och kolla om några veckor om det verkar ta sig.
Peter321: Tack @Harmagedon då får det bli så jag gör, ska klippa den om någon vecka tänker jag när det finns lite utrymme i semesterschemat. 😎 Gräsmattan är dopad, det är rullgräs som lades på i år så har varit tvungen att vattna mycket så att de skulle ta sig. Övriga gräsmattan är mer av typen savann… här också. 😁
Abies koreana: [citat] Felskrivning? De flesta körsbärsträd kostar mellan 500kr - 1.800 kr beroende på storlek.
Staffan-N: [citat] Nu! Fram till Septembers slut brukar man säga.
Bricco: [citat] Jag snittade ganska exakt samma frekvens och timmar per gång och det blev toppen 👍
Bricco: Köp 10x10 nät i grönt på Jem & Fix och stolpa ner. Det syns knappt. När thujan tätat till sig så inte stammen är synlig längre är den inte intressant längre för rådjuren och du tar bort nätet. Tar ca 1-2 säsonger på en 100cm planta. Jag hade två plantor de gått på och fejjat på som jag på chans tryckte ner på annat ställe. De är stora och fina idag utan tecken på problem.
Bönhas: [citat] Även om man inte van kan det vara svårt att avgöra vad som är "helt dött". Avvaktar man till våren ser man det tydligare. Man vinner inget på att gissa och klippa bort det man tror är dött redan nu.
Tobbe.A: Det låter onekligen som att vi behöver ta ner det, som vi trodde. Tack ska ni ha!
Hedda69: [citat] Anna-Lena kanske inte klarar det men Lena (jag) som är 56 klarade det galant och hade en häck som var 15 lång och 3 meter bred ;-)
mba77a: Hej! Vi bor i Helsingborg och planerar att byta ut vår häck mot vintergröna tujor. På flera webbsidor hittar vi sorter som liknar den vanliga Brabant, till exempel "Martin" (jättetuja) och "King of Brabant". Har någon här planterat någon av dessa sorter? Är det stor skillnad jämfört med vanliga Brabant? Har ni tips eller egna erfarenheter – dela gärna!
Lill72: [citat] Nu läser du nog in lite för mycket här. Jag har som jag skrivit tidigare sagt till grannen men att inget händer och det behöver ju inte alls betyda det du säger. Kanske kommer de att lösa det längre fram eller kanske inte. Grannarna är trevliga och relativt nyinflyttade och håller på att sätta sin egen prägel på huset och har kanske fullt upp med annat eller inte riktigt
Ganescha: Nä, något sådant fall verkar inte ha prövats, kanske för att det inte har behövts? Svårt att vinna över ett försäkringsbolag så tror, att om det nu har skett, så har det säkert kostat mer än vad det smakat och man har helt enkelt inte dragit det till tingsrätt. Dom vinner ju oftast, upp till 70% av fallen där försäkringsbolag har varit inblandade (enligt AI)
yonna: Vill du framöver ha en mycket smal häck skulle jag ta bort ena delen. Annars skulle jag låta den vara. Kanske binda ihop delarna med bastband som försvinner efter någon säsong.
Harmagedon: Tror inte att den dött. Liguster brukar tåla rätt mkt. Klipp in den hårt och vattna. Har den inte brutit nytt till våren så kan ni dödförklara de buskarna. Då kan ni ta bort dem, jordförbättra och sätta nya. Det går att köpa väldigt stora ligusterplantor. Sk färdig häck.
z_bumbi: Klipp ner allt som inte ska vara där och ta sen bort döda grenar från busken. Det skulle inte förvåna mig om det som sen finns kvar är helt acceptabelt för att vara den första åtgärden. Om inte annat ser ni vad ni har att jobba med.
yonna: [citat] Jag låter plantorna rota sig ordentligt den första växtsäsongen. Visserligen klipper man sedan ner häcken rejält men då är grenarna kraftigare och tänder bättre. Liguster kan vara känslig för mycket snö/vind och därför är det extra viktigt att basen är kraftig och stark - framför allt om man vill ha den högre. Man planterar denna häck för många år framöver.
Claes Sörmland: Är hackspetten där så är det redan angripet i veden av skalbaggar. Dags att planera för ett nytt träd.
Dr.Mugg: Du vill alla gånger hellre ha ett plank än en thuja häck. Tänk på vad som händer om grannen släpper upp häcken på höjden. Det värsta som finns är grannar som har höga buskar, häckar och träd
Understen: Lite uppföljning sedan hösten år 2022. När delar som täckts med presenning togs bort i höstas konstaterades att buskarna var döda förutom något skott som trängt igenom i skarvarna. En mindre del testades med presenning i ett år, där växer små skott upp, där kör jag numera med gräsklippare och röjsåg. I med att det finns mycket död ved (fick kratta ihop 22 240 l säckar i