Lät plantera en lång thujahäck med hjälp av thujor.se hösten 2021. Redan 2023 reklamerade jag att ca 3-4 plantor inte såg bra ut. De svarade att det inte var ngn fara med dem. Har reklamerat samma sektion varje år. Nu i år har sektionen med dåliga plantor blivit större och omfattar nu ca 13 plantor.
Använder droppbevattning med timer. Thujagödsel enl instruktion. Övriga plantor ser bra ut. Det är bara denna sektion som ser ut så här. Vad beror det på och vad ska jag göra med dem?
Använder droppbevattning med timer. Thujagödsel enl instruktion. Övriga plantor ser bra ut. Det är bara denna sektion som ser ut så här. Vad beror det på och vad ska jag göra med dem?
Det kan vara marken. Har denna utsatts för kompaktering? Hur djupt grävdes och tillfördes vid planteringen jord? Är det en väg bakom häcken? Finns rötter i marken från närliggande större träd? Gäller det nybygge?
Det finns många orsaker till att växter på viss plats inte trivs - jag misstänker att det inte varit fel på plantorna utan snarare markförhållandet just där.
Det finns många orsaker till att växter på viss plats inte trivs - jag misstänker att det inte varit fel på plantorna utan snarare markförhållandet just där.
Klart att det kan ha varit något fel på tjugorna men ser fler av grannarna risiga ut för varje år så är det nog platsen de växer på som är problemet. Är det inte en skog av törstiga aspar som står och lurar bakom thujan? Kanske är det för tuff konkurrens för dem?
Hej Yonna!yonna skrev:
Det kan vara marken. Har denna utsatts för kompaktering? Hur djupt grävdes och tillfördes vid planteringen jord? Är det en väg bakom häcken? Finns rötter i marken från närliggande större träd? Gäller det nybygge?
Marken har inte utsatts för kompaktering. Vet inte hur djupt det grävdes för det var företaget thujor.se som skötte om leverans, grävning, plantering mm. Jag vet däremot att de lade på jord. Det är en liten grusväg (skogsväg) bakom häcken. Det är en privat väg som inte saltas etc. Det finns inga större träd i närheten förutom en ek en bit därifrån, men där den står är thujorna ”friska”. Detta är inget nybygge.
Hej Harmagedon!H Harmagedon skrev:
Det är en skog med aspar, tallar etc på andra sidan av vägen bakom häcken, men den skogen sträcker sig längs med hela längden av häcken, och det är bara just på den här sektionen plantorna ser ut så här.
Klicka här för att svara