Hej!

För två år sedan märkte jag att vår tujahäck började bli lite tråkig i färgen och sedan dess har den stegvis blivit sämre och sämre. Nu finns det ett parti som verkar vara helt dött.

Så frågan är, kan man försöka rädda den på något sätt, eller ska man erkänna sig besegrad och ta bort den? Det jag tänker är att man kanske kan ta bort de döende partierna och sätta nya tujor där, men frågan är om de kommer att klara sig?

Alternativt får man ta bort allt och försöka göra något annat, men jag vet inte hur mycket jobb det innebär.

Så tips på vad man ska göra uppskattas, för nu ser den himla tråkig ut.

• 1000002961.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1000002962.jpg
    Skapa konto
  • 1000002963.jpg
    Skapa konto
Tror de lider av el-överkänslighet..

• Haha
  • Gilla
Mats Johansson7282 och 7 till
  • Laddar…
Meei Meei skrev:
Hej!

För två år sedan märkte jag att vår tujahäck började bli lite tråkig i färgen och sedan dess har den stegvis blivit sämre och sämre. Nu finns det ett parti som verkar vara helt dött.

Så frågan är, kan man försöka rädda den på något sätt, eller ska man erkänna sig besegrad och ta bort den? Det jag tänker är att man kanske kan ta bort de döende partierna och sätta nya tujor där, men frågan är om de kommer att klara sig?

Alternativt får man ta bort allt och försöka göra något annat, men jag vet inte hur mycket jobb det innebär.

Så tips på vad man ska göra uppskattas, för nu ser den himla tråkig ut.
Har själv några thujor som blev planterade sent i höstas, finns tendens på brunhet här med.

Men kollade upp och kunde hitta att bevattna rikligt och sen blåkorn som gödsel i början på våren. Fick även tips från grannen att täcka över med duk för den starka vårsolen. Så ser ut att repa sig men lite tidigt att säga ännu.

D
Jag tror att det beror på hundpiss. De har kanske gemensam anslagstavla vid elskåpet.

Ta bort de döda växterna.

Thuja tål inte hundurin, särskilt inte när den koncentreras på en plats.

• Gilla
Cheesen och 5 till
  • Laddar…
Enda alternativet du har är att plantera nya plantor i det partiet som är dåligt.

Thuja planterar man i April/Maj alt September/Oktober , jag föredrar hösten då man drar nytta av markfukten som finns naturligt. Väljer man våren så har man betydligt mer underhåll med vattning.

Planterar du nu ska varje ny planta ha mellan 10-30L vatten per vecka beroende på väder och väderstreck de planteras i.

Som föregående så tål de inte Urin , också riktigt dåligt alternativ om vägen saltas vintertid.

Lycka till!

Kan häcken ha utsats för saltning under vintern? Enstaka plantor kan visst dö av hanhundskiss men jag tvivlar på att detta skett på en längre sträcka eftersom jyckar helst lyfter på benet på samma ställe som föregående jycke.

Rent allmänt har man här valt fel häcktyp dvs barrhäck gränsande till trottoir/gata. Bladfällande sorter klarar sig bättre. Bok, avenbok, liguster etc.

Saltning är alltid fel - mot detta kan man sätta en mycket låg mur där häcken höjs i motsvarande grad och säkra mot vattenintrång.

• Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag tror att det beror på hundpiss. De har kanske gemensam anslagstavla vid elskåpet.

Ta bort de döda växterna.

Thuja tål inte hundurin, särskilt inte när den koncentreras på en plats.
Det kan nog stämma med tanke på att det är precis vid elboxen.
En kompis har samma problem hans son å dennes kompisar brukar pinka vid häcken och precis där är det en meter borta.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.