Andra sommaren i nya huset på ingång. På tomten står en pilträds "kojja" som vi tänkte skulle vara mysig att ha.
Men efter en sommar så var det aldrig något barn som ville vara där och den växte snabbt igen av ogräs/brännässlor/kirskål. Nu vill vi gärna ta bort den och göra något annat roligt av ytan.
Se bild.
Men hur ska vi gå tillväga? Dom är rätt "små" än så länge. Är det gräva ut allt som gäller (inte supersugen på det)??
Eller kan man såga av dom en bit under jorden och låta rötterna vara kvar?
Tack på förhand!
Men efter en sommar så var det aldrig något barn som ville vara där och den växte snabbt igen av ogräs/brännässlor/kirskål. Nu vill vi gärna ta bort den och göra något annat roligt av ytan.
Se bild.
Men hur ska vi gå tillväga? Dom är rätt "små" än så länge. Är det gräva ut allt som gäller (inte supersugen på det)??
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ringbarka gör man för att undvika rotskott. Det snabbaste nu är att att såga och sen klippa alla rotskott framöver. Det snabbaste på lång sikt är att ringbarka. Det beror på om du vill ha tid nu eller sen.J Jimmpy skrev:
Efter ringbarkning måste man ju vänta flera år på att rötterna dör innan man sågar ner. Det funkar bra för stora träd.
Här är snabbast att såga ner under mark och sedan kontinuerligt klippa alla skott med gräsklippare tills rötterna dör. Det kan ta flera år.
Här är snabbast att såga ner under mark och sedan kontinuerligt klippa alla skott med gräsklippare tills rötterna dör. Det kan ta flera år.
Pil skjuter rotskott så att kapa dem skapar sannolikt bara fler, tyvärr.
Tre år tog det för mig att få bort en pil som växte så att den inte gick att rycka så länge den levde (den växte i en skreva mellan två rejäla stenar). Jag klippte löpande skotten på stammarna och robotklipparen tog hand om de som kom i gräsmattan. Efter tre år så slutade skotten komma. År fyra var stubben så död att den gick att dra loss med vinsch och block i sidled (de små rötterna var tillräckligt försvagade).
Tack för svar!
Som nämnts tidigare är dom ju rätt små, vissa är ju knappt 5cm stamtjocklek. Min hybris säger att det bara är att såga/rycka/gräva upp dom små och få med sig så mycket rötter som möjligt.
Jag ska bränna några kalorier och ta några spadtag och se vad jag hittar.
To be continued.
Som nämnts tidigare är dom ju rätt små, vissa är ju knappt 5cm stamtjocklek. Min hybris säger att det bara är att såga/rycka/gräva upp dom små och få med sig så mycket rötter som möjligt.
Jag ska bränna några kalorier och ta några spadtag och se vad jag hittar.
To be continued.
Har du något stabilt träd i närheten så kan jag rekommendera dragblock.J Jimmpy skrev:Andra sommaren i nya huset på ingång. På tomten står en pilträds "kojja" som vi tänkte skulle vara mysig att ha.
Se bild.
Tack på förhand!
Jag har haft en bollplan/knäckepil/klotpil på tomten förut. Upplevde aldrig att den sköt rotskott efter fällning. Däremot kom massor med skott från stubben som konstant fick klippas ner, men upphörde efter stubbfräsning. Så klipp ner och gräv upp det du kommer åt så blir det säkert bra.