Hej! Vi flyttade för ett par år sedan in i ett hus som hade en ensam planterad japansk blodlönn på norrsidan av huset.
Första sommaren såg den fin ut men förra sommaren så skrumpnade bladen efter våren och den såg riktigt ledsen ut resten av sommaren med små löv och matt färg.
Jag gjorde lite research och prövade ett par råd. Grävde bort gräset som växte runt den och la ner ett lager barkmull kring den och grävde samtidigt fram rotbenet som tidigare låg under markytan.
Nu denna våren har den precis börjat knoppa men såg att barken har spruckit i området jag grävde fram förra året. Det kröp även lite små svarta myror på stammen i området.
Är det något jag bör oroa mig över och finns det något jag kan göra mer för att förbättra förutsättningarna för trädet?
Första sommaren såg den fin ut men förra sommaren så skrumpnade bladen efter våren och den såg riktigt ledsen ut resten av sommaren med små löv och matt färg.
Jag gjorde lite research och prövade ett par råd. Grävde bort gräset som växte runt den och la ner ett lager barkmull kring den och grävde samtidigt fram rotbenet som tidigare låg under markytan.
Nu denna våren har den precis börjat knoppa men såg att barken har spruckit i området jag grävde fram förra året. Det kröp även lite små svarta myror på stammen i området.
Är det något jag bör oroa mig över och finns det något jag kan göra mer för att förbättra förutsättningarna för trädet?
Japanska lönnar är vackra som solitärer men det är tyvärr inte optimalt för dem. De trivs bäst som undervegetation till större träd som skyddar dem från stark sol, vind och sträng kyla.
Jag tror att de bästa du kan göra är att se till att den får tillräckligt med vatten. Det ser ut som att den ändå har klarat att valla över skadan i barken.
Myror finns det överallt och de små svarta gör ingen skada. De vill gärna bo där det är torrt som det kan bli vid ett dött träd. Men de irrar också runt precis överallt och letar mat. Bladutspringet på lönnar kan vara lite klibbigt och kan säkert räknas som mat för myror.
Jag tror att de bästa du kan göra är att se till att den får tillräckligt med vatten. Det ser ut som att den ändå har klarat att valla över skadan i barken.
Myror finns det överallt och de små svarta gör ingen skada. De vill gärna bo där det är torrt som det kan bli vid ett dött träd. Men de irrar också runt precis överallt och letar mat. Bladutspringet på lönnar kan vara lite klibbigt och kan säkert räknas som mat för myror.
Tack för utförligt svar. Jag har tänkt vattna området med spridare ordentligt i 30-40min en gång i veckan om det inte kommit nederbörd. Får hoppas att sprickan i barken inte är så illa som jag inbillar mig!H Harmagedon skrev:Japanska lönnar är vackra som solitärer men det är tyvärr inte optimalt för dem. De trivs bäst som undervegetation till större träd som skyddar dem från stark sol, vind och sträng kyla.
Jag tror att de bästa du kan göra är att se till att den får tillräckligt med vatten. Det ser ut som att den ändå har klarat att valla över skadan i barken.
Myror finns det överallt och de små svarta gör ingen skada. De vill gärna bo där det är torrt som det kan bli vid ett dött träd. Men de irrar också runt precis överallt och letar mat. Bladutspringet på lönnar kan vara lite klibbigt och kan säkert räknas som mat för myror.
Rotvattnare eller droppåse brukar vara bättre än vattenspridare. Då når vattnet ner till rötterna. Om det bara regnar lite grand når det inte ner till trädets rötter, det fuktar bara ytan. Vattenspridare är samma sak. Obs, att de inte gillar att stå blött heller utan jämnt fuktigt men väldränerat är önskeläget.
Myrorna kan vara tecken på löss, men det känns lite tidigt för det än. Om du ser myror längre fram, på sommaren passa då på att titta efter löss.
I vilken växtzon är trädet planterat? Skadan i barken skulle kunna vara köld/temperaturväxlingar. Om trädet står utsatt för sol kanske du ska skydda det med juteväv nästa vinter. Går det att ordna bättre vindskydd och lite mer skugga?
Myrorna kan vara tecken på löss, men det känns lite tidigt för det än. Om du ser myror längre fram, på sommaren passa då på att titta efter löss.
I vilken växtzon är trädet planterat? Skadan i barken skulle kunna vara köld/temperaturväxlingar. Om trädet står utsatt för sol kanske du ska skydda det med juteväv nästa vinter. Går det att ordna bättre vindskydd och lite mer skugga?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Tack för ditt svar. Spanade lite på en rotvattnare men jag vet inte om jag hade vågat sticka ner den bland trädets rötter, lite osäker på hur dom ligger. Kanske bättre att bara ställa mig med slang och vattna ordentligt under kronan om det är torrt.L Liljekonvalj skrev:Rotvattnare eller droppåse brukar vara bättre än vattenspridare. Då når vattnet ner till rötterna. Om det bara regnar lite grand når det inte ner till trädets rötter, det fuktar bara ytan. Vattenspridare är samma sak. Obs, att de inte gillar att stå blött heller utan jämnt fuktigt men väldränerat är önskeläget.
Myrorna kan vara tecken på löss, men det känns lite tidigt för det än. Om du ser myror längre fram, på sommaren passa då på att titta efter löss.
I vilken växtzon är trädet planterat? Skadan i barken skulle kunna vara köld/temperaturväxlingar. Om trädet står utsatt för sol kanske du ska skydda det med juteväv nästa vinter. Går det att ordna bättre vindskydd och lite mer skugga?
Trädet står i zon 3, utanför Göteborg. Tror absolut att barkskadan kan vara temperaturväxlingar. Virar man då in stammen i juteväv inför vintern? När tar man av den igen?
Ja, precis, lägg juteväv över och skydda framförallt solsidan av stammen.
Jag hade en trädgård i västra Härjedalen. Då jobbade jag en del med stora stenar för temperaturutjämning. Det kanske kan vara något? Rimmar ju bra med det japanska också. Med tanke på zon tre hade jag nog försökt jobba lite med att förbättra mikroklimatet för den.
Jag hade en trädgård i västra Härjedalen. Då jobbade jag en del med stora stenar för temperaturutjämning. Det kanske kan vara något? Rimmar ju bra med det japanska också. Med tanke på zon tre hade jag nog försökt jobba lite med att förbättra mikroklimatet för den.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 461 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 461 inlägg
Rotvattnare är jättebra att använda! Och du behöver inte vara orolig att du skadar rötterna, bara stick ner den en tredjedel. Och skulle du stöta emot rötter elr stenar, ja då provar du vid sidan om istället!B bigronc skrev:Tack för ditt svar. Spanade lite på en rotvattnare men jag vet inte om jag hade vågat sticka ner den bland trädets rötter, lite osäker på hur dom ligger. Kanske bättre att bara ställa mig med slang och vattna ordentligt under kronan om det är torrt.
Trädet står i zon 3, utanför Göteborg. Tror absolut att barkskadan kan vara temperaturväxlingar. Virar man då in stammen i juteväv inför vintern? När tar man av den igen?
Det är mkt lättare och mer ekonomiskt att få ner vatten till rötterna med en sådan, några minuter på varje ställe, än att vattna med slang, då du måste vattna så mycket längre
Tips till alla! Använd rotvattnare! 👍
Låter onekligen intressant. Kanske ska investera i en och pröva! Men osäker på om det är det som kommer rädda mitt träd dock.K Kakelugnen566 skrev:Rotvattnare är jättebra att använda! Och du behöver inte vara orolig att du skadar rötterna, bara stick ner den en tredjedel. Och skulle du stöta emot rötter elr stenar, ja då provar du vid sidan om istället!
Det är mkt lättare och mer ekonomiskt att få ner vatten till rötterna med en sådan, några minuter på varje ställe, än att vattna med slang, då du måste vattna så mycket längre
Tips till alla! Använd rotvattnare! 👍
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 461 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 461 inlägg
Ja, det kan jag inte svara säkert på, men vattning som Harmagedon föreslog tror jag också på. Man kan alltid prova. Det kan inte bli felB bigronc skrev:
Lycka till med rotvattnaren!
Tack! Införskaffade mig faktiskt en idag. Men kände ner några centimeter med fingret runt trädet idag och det kändes riktigt så avvaktar några dagar. Men jag antar att man kör ner den någon decimeter eller två på några platser runt trädkrona då. Hur mycket bör man ge tro?K Kakelugnen566 skrev:
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 461 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 461 inlägg
Jag brukar ta ungefärlig tid, beroende på vattentrycket, så där 5 minuter på varje ställe. Trycker ner den 20-30 cm, beroende på växtB bigronc skrev:
Koppla på vattenslangen på vattnaren och öppna ventilen, håll den ifrån dig, dra på vattnet , så kan du avgöra vilket tryck du vill ha. Den sprider vattnet åt fyra håll, en omkrets på ca 2 meter om du har högt tryck.
Rätt bra att dra igång den först så du ser hur den sprider vattnet
Tack för tipset. Ska pröva på detta snart!K Kakelugnen566 skrev:Jag brukar ta ungefärlig tid, beroende på vattentrycket, så där 5 minuter på varje ställe. Trycker ner den 20-30 cm, beroende på växt
Koppla på vattenslangen på vattnaren och öppna ventilen, håll den ifrån dig, dra på vattnet , så kan du avgöra vilket tryck du vill ha. Den sprider vattnet åt fyra håll, en omkrets på ca 2 meter om du har högt tryck.
Rätt bra att dra igång den först så du ser hur den sprider vattnet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


