Kom hem från en tvådagarsweekend och upptäcker att vår granne har gett sig på vår gemensamma häck med häcksaxen. Nu ser det fruktansvärt ut från vår sida. Konfronterade honom med det och han hävdar att Häcken var dålig så det bara blev så när han skulle ”toppa” den.
Är det verkligen lagligt av honom att klippa en gemensam häck som står på tomtgränsen detta vis? Nu hävdar han att jag får lov att göra vad jag vill för att dölja hålet som uppstått (han syftar väl på att jag ska bygga ett plank eller liknande) problemet är att jag tyckte det var bra som det var och har ingen lust på att lägga varken pengar eller tid för att åtgärda något han har orsakat. Hur hade ni löst detta utan att starta ett tredje världskrig?
Bifogar före och efterbild..
Är det verkligen lagligt av honom att klippa en gemensam häck som står på tomtgränsen detta vis? Nu hävdar han att jag får lov att göra vad jag vill för att dölja hålet som uppstått (han syftar väl på att jag ska bygga ett plank eller liknande) problemet är att jag tyckte det var bra som det var och har ingen lust på att lägga varken pengar eller tid för att åtgärda något han har orsakat. Hur hade ni löst detta utan att starta ett tredje världskrig?
Bifogar före och efterbild..
Vad dåligt kommunicerat av grannen. Och sämsta tiden på året att klippa häcken nu under savstigning och när löven slår ut.
Rent juridiskt får grannen klippa det som är på hans sida av fastighetsgränsen utan ditt medgivande. Men annars förväntas ni samarbeta om skötseln av häcken. Det finns märkligt nog ett HD-fall där en en förbannad fastighetsägare stämde grannen för att denne hade klippt en delad häck hårt, fallet heter NJA 1990 s. 71 "Oxelhäcken":
https://lagen.nu/dom/nja/1990s71
Det blev inget skadestånd eftersom grannen hade klippt häcken förut.
Men nu börjar växtperioden så snart är häcken återställd, om inte under detta år så nästa.
Rent juridiskt får grannen klippa det som är på hans sida av fastighetsgränsen utan ditt medgivande. Men annars förväntas ni samarbeta om skötseln av häcken. Det finns märkligt nog ett HD-fall där en en förbannad fastighetsägare stämde grannen för att denne hade klippt en delad häck hårt, fallet heter NJA 1990 s. 71 "Oxelhäcken":
https://lagen.nu/dom/nja/1990s71
Det blev inget skadestånd eftersom grannen hade klippt häcken förut.
Men nu börjar växtperioden så snart är häcken återställd, om inte under detta år så nästa.
Luckorna syns tydligt redan innan klippningen så att de syns mer efter en vanlig klippning är inte så konstigt. Därmed inget sagt om att det var en vanlig klippning eller om tidpunkten var välvald.
Med lite tur har ni grenar och skott som går att böja ner och in i luckorna.så att de växer igen och inte bara täcks när häcken växer på bredden.
Med lite tur har ni grenar och skott som går att böja ner och in i luckorna.så att de växer igen och inte bara täcks när häcken växer på bredden.
Häcken var inte precis i toppskick innan så för att bevara grannsämjan hade jag erbjudit mig att sköta häcken och ta nästa klippning själv. Svårt att se vad det är för växt från bilderna men jag gissar att den kommer återhämta sig rätt snabbt. För att slippa de tråkiga gluggarna framöver så kanske ni borde klippa den lite flitigare. Då blir den tätare och grannsämjan bättre.
Klicka här för att svara