6 886 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Hur tar man ner detta trädet på lämpligast/säkrast sätt?
Har ett träd som, efter att skogen bakom huset skövlades, står väldigt illa till.
Trädet börjar luta betänkligt över garage och vedbod.
Någon som har en bra idé om hur man tar ner det på ett säkeft sätt ?
J
Trädet börjar luta betänkligt över garage och vedbod.
Någon som har en bra idé om hur man tar ner det på ett säkeft sätt ?
J
Jag hade en björk i liknande tillstånd. Tog hem en trädfällare/arborist som klättrade upp i trädet med stolpskor och fällde alla grenar med en liten motorsåg på vägen upp. På vägen ned kapade han stammen i 35 cm-längder. Som en Kalle-Anka-film, när han kom ned 30 min senare var stod han i en hög med vedkubbar.
Rekommenderas. Jag har upprepat detta med en enorm gran också. Men den tog längre tid att fälla och de var två man. och jag fick släpa ris i dagar efteråt.
Rekommenderas. Jag har upprepat detta med en enorm gran också. Men den tog längre tid att fälla och de var två man. och jag fick släpa ris i dagar efteråt.
Hej och välkommen till forumet!
Säkrast är nog att anlita arborist eller kranbil med gripsåg.
Lämpligast/ mest ekonomiskt tänker jag det vore att fälla/ dra ner trädet med en vajer/lina, gärna med traktorvinsch och brytblock.
Säkrast är nog att anlita arborist eller kranbil med gripsåg.
Lämpligast/ mest ekonomiskt tänker jag det vore att fälla/ dra ner trädet med en vajer/lina, gärna med traktorvinsch och brytblock.
Billigast : Någon tar sig upp i trädet med en vajer. Så högt upp som det går, räcker troligen inte med vanlig villastege, svårt att avgöra från bilden. Sen kapa och dra ner trädet med traktor/vinsch.
Dyrare : Arborist som kapar ned trädet uppifrån och dumpar ner trädbitar/grenar direkt på marken.
Dyrast : Arborist med en medhjälpare som hjälper till att fira ner trädbitar/grenar om dom inte får falla rakt ner mot marken/byggnad.
Dyrare : Arborist som kapar ned trädet uppifrån och dumpar ner trädbitar/grenar direkt på marken.
Dyrast : Arborist med en medhjälpare som hjälper till att fira ner trädbitar/grenar om dom inte får falla rakt ner mot marken/byggnad.
Att dra ner trädet, i lutningens .P peter_65 skrev:Billigast : Någon tar sig upp i trädet med en vajer. Så högt upp som det går, räcker troligen inte med vanlig villastege, svårt att avgöra från bilden. Sen kapa och dra ner trädet med traktor/vinsch.
rikting, är nog ingen bra idé.
Kan nog sluta hur illa som helst.
I motsatt rikting är det kalhygge och väldigt oländig terräng.( tveksamt om man kommer till med traktor ens).
Att klättra upp i trädet o kapa det i sektioner från toppen, känns också tveksamt med tanke på lutningen...
Får nog ta hit en arborist för offert....
Tack.F fribygg skrev:
Ja, jag är inne på din linje.
Jag gillar iofs att fixa saker själv, i den mån det är möjligt.
(Har tagit ner många större träd förut, men inte i så här kritiskt läge)
Hade hoppats att någon här skulle ha en smart ( o lätt) lösning som jag själv inte tänkt på.
Hur som helst krävs det nog en hel del utrusting( som jag förmodligen inte har) för att göra det på ett säkert sätt.
Ja, är väl så jag tänkte först.Claes Sörmland skrev:
Jag hade en björk i liknande tillstånd. Tog hem en trädfällare/arborist som klättrade upp i trädet med stolpskor och fällde alla grenar med en liten motorsåg på vägen upp. På vägen ned kapade han stammen i 35 cm-längder. Som en Kalle-Anka-film, när han kom ned 30 min senare var stod han i en hög med vedkubbar.
Frågan är väl bara hur högt man vågar klättra, med tanke på lutningen.
Känns som att det ända som hindrar en rotvälta, är stenbumlingen som trädet står vid.
Tjena,
Jag ska försöka ge några goda råd.
Utifrån riktningen/lutningen på trädet, stammens form och var masscentrum befinner sig såg det fullt möjligt ut att fälla mellan byggnaderna och de flesta som har lite vana skulle säkert fixa det. Men små misstag på fällskäret och som gör att brytmånet blir snett kan göra så att trädet vrider sig och går snett.
Om du anlitar en arborist så har denne en försäkring. Det anser jag är det främsta anledningen att anlita någon.
Om du envisas med att göra det själv så vill jag höja varningens finger att använda en traktor eller maskin som håller fast trädet på något sätt.
Det är mycket svårare än vad man tror. Många olyckor sker när man blandar in maskiner. Ofta för att man missbedömer situationen. Vinklar, knopar, eller annan utrustning som man improviserar med.
Utifrån riktningen/lutningen på trädet, stammens form och var masscentrum befinner sig såg det fullt möjligt ut att fälla mellan byggnaderna och de flesta som har lite vana skulle säkert fixa det. Men små misstag på fällskäret och som gör att brytmånet blir snett kan göra så att trädet vrider sig och går snett.
Om du anlitar en arborist så har denne en försäkring. Det anser jag är det främsta anledningen att anlita någon.
Om du envisas med att göra det själv så vill jag höja varningens finger att använda en traktor eller maskin som håller fast trädet på något sätt.
Det är mycket svårare än vad man tror. Många olyckor sker när man blandar in maskiner. Ofta för att man missbedömer situationen. Vinklar, knopar, eller annan utrustning som man improviserar med.
Tack.Oscar Wrede skrev:
Tjena,
Att fälla trädet i lutningens rikting, skulle jag nog anse är alldeles för riskabelt.
Man ser inte det på bilderna riktigt, men
"luckan" mellan byggnaderna är knappt så stor så att trädet får plats ens.
(Byggnaderna är inte parallella, det är mycket smalare i bortre ändan).