S
A Abies koreana skrev:
Att sanera parkslide i vattenmiljö är känsligt för små rotbitar kan följa med vatten och spridningen är ett faktum. Kontakta din kommun och hör om de kan ge tips och råd, om inte så konsultera någon som sysslar med detta till vardags.
Japp, håller helt med. Just Invanord är visserligen bara webutvecklare som bara förmedlar affärer till sådana som kan något, och tar ut lite extra pengar emellan. Websidan tror jag är ett resultat av AI som sammanställt och skrivit nästan utan mänsklig inblandning och rättning.

A Abies koreana skrev:
Ja, jag förstår det, därför vill jag uppmärksamma dig på att du bör ta professionell hjälp när det gäller parkslide och vatten, minsta rotbit eller rhizom som inte tas upp följer med vattnet och sannolikheten är stor att nya bestånd etableras längs vattenvägen.
Precis min första reaktion också. Större underhåll av en bäck med parkslide bredvid ger en nästan 100% risk att etablera nya bestånd nedströms.

---

Det finns flera stycken sätt att bekämpa parkslide och det är väsentligen bara glyfosat som helt går bort då det är precis bredvid en bäck. Läs gärna och fråga om det är något oklart. https://bit.ly/parkslide
Själv är jag involverad i Invaterm som bekämpar parkslide professionellt med flera av metoderna i dokumentet, men främst termiskt.

• Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
H
P Perplexus skrev:
Klipp eller såga bort oönskade växter. Lägg på hög tills de är torra. Bränn om du vill, kanske på höstdagjämningen.

Det kommer att komma nya skott. Ryck upp dessa och lägg på hög nånstans där de inte slår rot, vissa förespråkar att man äter upp dem i fallet med parkslide.

Ju mer du tar bort ovan jord desto mindre energi till roten. Det kan ta ett tag men det är ju det som är att ha en trädgård.
Tanken nu är att rycka upp allt som växer i bäcken (i typ sediment som ska bort) och sila jorden så att allt kan slängas i en eldtunna. Resterande som växer intill klipps ner och läggs också i eldtunna. Nästa gång rycker vi upp de som klippts ner och lägger i samma eldtunna. Eller om vi ska rycka dessa också?

Sedan bränns det upp i tunnan som förvaras i garage så länge. Tanken är också att täcka grusparkeringen med presenning så att inget vill växa ditåt och kanske ta död på annat ogräs såsom maskrosor.

Redigerat:
Du behöver inte vara lika försiktig med skotten, det är rötterna som är potenta.

Har inte försökt med övertäckning själv, men efter vad jag förstått räcker inte en enkel presenning så långt. Rejäl ogräsduk och sedan på med 30-50 cm jord/grus. Å andra sidan skadar det väl inte att testa heller.

H
G Genomklok skrev:
Du behöver inte vara lika försiktig med skotten, det är rötterna som är potenta.

Har inte försökt med övertäckning själv, men efter vad jag förstått räcker inte en enkel presenning så långt. Rejäl ogräsduk och sedan på med 30-50 cm jord/grus. Å andra sidan skadar det väl inte att testa heller.
Det finns ingen parkslide nån annanstans än vid bäcken så det med presenningen är mer för OM den vill skjuta åt sidan att den inte går ditåt men det är troligen en mindre risk. Den har blivit ryckt tidigare utan att sprida sig mer än runt bäcken. Man vill ändå inte ta risker och om inte annat se hur ogräset reagerar på presenningen. En ogräsduk vore att föredra annars.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.